Gjest må snart bestemme seg Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 7 klassing må velge språk til neste skoleår. Hvis hun velger engelsk fordypning, hvordan blir det da senere om hun vil inn på allmennefag? Hun og vi er usikker på hva som er best hun velger. Hun er sånn middels flink på skolen og er lei av lekser. Engelsk ligger også mitt 3 sånn ca ut fra tester og prøver. Jeg tror derfor det kan være lurest å velge fordypning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Har de en studieveileder på skolen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hvis man skal gå studiespesialisering uten å ha hatt fremmedspråk nr. 2 på ungdomsskolen, må man starte med dette på begynnernivå på vgs og ha det alle tre årene. Så det som er greit å tenke over, er hvilke fremmedspråk som tilbys på nybegynnernivå på de vgs som er aktuelle, og hvor stor betydning det vil ha at mange valgfagstimer vil gå med til fremmedspråket. (F.eks. hvis det er slik at dersom hun velger studiespesialisering, blir det helt sikkert andre fag enn språk hun vil prioritere.) Det er jo lenge til vgs, men det kan være greit å være klar over konsekvensene for det tilbudet som finnes der dere bor. Dessuten kan det være lurt å sjekke med noen som har hatt engelsk fordypning på den aktuelle ungdomsskolen. Noen steder er dessverre dette fordypningstilbudet bare noe tull (kvasi-støtteundervisning for de som henger håpløst langt etter). Men hvis det fungerer (og det gjør det sikkert mange steder!), er det jo ingenting galt med å velge det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest må snart bestemme seg Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hvis man skal gå studiespesialisering uten å ha hatt fremmedspråk nr. 2 på ungdomsskolen, må man starte med dette på begynnernivå på vgs og ha det alle tre årene. Så det som er greit å tenke over, er hvilke fremmedspråk som tilbys på nybegynnernivå på de vgs som er aktuelle, og hvor stor betydning det vil ha at mange valgfagstimer vil gå med til fremmedspråket. (F.eks. hvis det er slik at dersom hun velger studiespesialisering, blir det helt sikkert andre fag enn språk hun vil prioritere.) Det er jo lenge til vgs, men det kan være greit å være klar over konsekvensene for det tilbudet som finnes der dere bor. Dessuten kan det være lurt å sjekke med noen som har hatt engelsk fordypning på den aktuelle ungdomsskolen. Noen steder er dessverre dette fordypningstilbudet bare noe tull (kvasi-støtteundervisning for de som henger håpløst langt etter). Men hvis det fungerer (og det gjør det sikkert mange steder!), er det jo ingenting galt med å velge det. Tusen takk for god informasjon. Jeg er ganske så blank på hvordan det er nå derfor et par spørsmål til. Får de karakter på ungdomsskolen i det språket de velger? Teller denne karakteren når de skal søke videregående? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Tusen takk for god informasjon. Jeg er ganske så blank på hvordan det er nå derfor et par spørsmål til. Får de karakter på ungdomsskolen i det språket de velger? Teller denne karakteren når de skal søke videregående? Det er et veldig godt spørsmål, for det har blitt forandret flere ganger ;-) Akkurat nå får de (en) karakter i faget, og den teller ved opptak til vgs. Det gjelder uansett om de velger fordypning eller et nytt språk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest må snart bestemme seg Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Det er et veldig godt spørsmål, for det har blitt forandret flere ganger ;-) Akkurat nå får de (en) karakter i faget, og den teller ved opptak til vgs. Det gjelder uansett om de velger fordypning eller et nytt språk. Tusen takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Som Laban sier får det konsekvenser dersom hun vil starte på studiespesialisering, som det heter nå. Da må hun ha språket i tre år, og siden det ikke lenger er valfag på vgs, går det utover andre pragramfag hun evt vil ha. Eller hun må ta det i tillegg. For en som kanskje ikke er veldig motivert for skolefag, kan det bli ekstra tøft. Dersom hun/tere tenker yrkesfaglige studieretninger, kan engelsk fordypning være et lurt valg. Gode engelskkunnskaper er etterlyst på mange arbeidsplasser, og det vil være lurt for henne med tanke på engelskundervisningen på VGSyrkesfag. Etter to år gar de opp til samme eksamen som Stud.spes tar etter ett år. Det er for mange ganske så tøft. ( Dette kan endre seg, håper vi!!!!) Det er som sagt ingenting som er stengt dersom hun velger engelsk fordypning, men dersom hun sliter nå og har litt manglende motivasjon, så tviler jeg på at det blir lettere når hun starter på vgs. Så om stud spes er et reelt valg, ville jeg gått for et fremmedspråk. Ellers mener jeg urkesfag, evt med påbygging for å få generell studiekompetanse senere, er et lurt valg. Det er ikke lette valg, lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Tusen takk for god informasjon. Jeg er ganske så blank på hvordan det er nå derfor et par spørsmål til. Får de karakter på ungdomsskolen i det språket de velger? Teller denne karakteren når de skal søke videregående? De får karakter i faget som teller på lik linje med andre fag for inntak til vgs. Laban har gitt deg god informasjon. Engelsk fordypning blir som regel et "krykkefag" og fungerer snarere som engelsk forsterkning enn fordypning. Jeg ville oppmuntret til at hun skulle forsøke fremmedspråk såfremt det ikke foreligger gode grunner for å la være, jeg tenker da på lærevansker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.