Lillemus Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 ''Ingen foreldre vil være skeptisk til en svigerdatter de hører har spilt fotball, klatret i trær, reparert gressklippermotorer og syklet cross, til svigerdatter ti år senere.'' Men en god del menn vil kunne oppleve slike røffe og selvstendige takter truende fra en potensiell partner. mvh ''Men en god del menn vil kunne oppleve slike røffe og selvstendige takter truende fra en potensiell partner.'' Kjæresten min setter stor pris på at jeg liker å fikse ting selv og er ganske så hendig av meg. Heldigvis. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 '' men jeg syns det er et hysteri som starter tidlig om visse farger for jenter og andre for gutter. Dette legger foreldrene tidlig opp til, de lar slett ikke barna sine velge selv.'' Tøys. Jeg ville ikke at jentungen her skulle ha rosa klær da hun var bitteliten. men det tok ikke lange stunden etter at hun hadde begynt i barnehagen og traff andre unger at det var bare å kapitulere på den fronten og klesskapet var en lang periode mer eller mindre helt rosa. Nå er hun stor og velger selv og bruker mange farger og er spesielt glad i blått og lilla. Hei! Du skrev jo for en stund siden at det ikke var noe press? Da var det altså det likevel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hei! Du skrev jo for en stund siden at det ikke var noe press? Da var det altså det likevel Det er jo ikke barnehagen som sådan som presser rosa dill på jentene, men de andre jentene gjør det på hverandre. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 Det er jo ikke barnehagen som sådan som presser rosa dill på jentene, men de andre jentene gjør det på hverandre. ) Hei! Nja, I barnehagen syns jeg barna var nokså sunne, de hadde da ikke penger til å kjøpe alt det der rosa utstyret, det var jo foreldrene som gjorde det, derfor er det oss foreldre sin skyld det hele. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hei! Ja jeg er enig i at han/de trekker det langt, jeg syns man både skal kunne si mamma og pappa, være jente og gutt, men jeg syns det er et hysteri som starter tidlig om visse farger for jenter og andre for gutter. Dette legger foreldrene tidlig opp til, de lar slett ikke barna sine velge selv. ''jeg syns det er et hysteri som starter tidlig om visse farger for jenter og andre for gutter. Dette legger foreldrene tidlig opp til, de lar slett ikke barna sine velge selv'' Begge jentene mine har vært gjennom prinsesse og rosaperioden. Vi har aldri lagt opp til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 ''jeg syns det er et hysteri som starter tidlig om visse farger for jenter og andre for gutter. Dette legger foreldrene tidlig opp til, de lar slett ikke barna sine velge selv'' Begge jentene mine har vært gjennom prinsesse og rosaperioden. Vi har aldri lagt opp til det. Hei! Nei jeg skjønner det, men kanskje delvis ved å ikke protestere og ta sterkere avstand fra det presset kleskjeder og mange legger opp til, som til slutt innebefatter oss forbrukere og våre valg. Forresten, jeg postet et innlegg som forsvant? lurer på hvorfor, det var velmente råd til en som var sliten av livet, så du det, er det ikke rart? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hei! Nei jeg skjønner det, men kanskje delvis ved å ikke protestere og ta sterkere avstand fra det presset kleskjeder og mange legger opp til, som til slutt innebefatter oss forbrukere og våre valg. Forresten, jeg postet et innlegg som forsvant? lurer på hvorfor, det var velmente råd til en som var sliten av livet, så du det, er det ikke rart? ''Nei jeg skjønner det, men kanskje delvis ved å ikke protestere og ta sterkere avstand fra det presset kleskjeder og mange legger opp til, som til slutt innebefatter oss forbrukere og våre valg'' Nja, jeg synes ikke det gjør noe at jenter er jenter og gutter er gutter. Jeg tror det er biologiske forskjeller fra fødselen av. ''Forresten, jeg postet et innlegg som forsvant? lurer på hvorfor, det var velmente råd til en som var sliten av livet, så du det, er det ikke rart?'' Nei, jeg har ikke sett det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 ''Nei jeg skjønner det, men kanskje delvis ved å ikke protestere og ta sterkere avstand fra det presset kleskjeder og mange legger opp til, som til slutt innebefatter oss forbrukere og våre valg'' Nja, jeg synes ikke det gjør noe at jenter er jenter og gutter er gutter. Jeg tror det er biologiske forskjeller fra fødselen av. ''Forresten, jeg postet et innlegg som forsvant? lurer på hvorfor, det var velmente råd til en som var sliten av livet, så du det, er det ikke rart?'' Nei, jeg har ikke sett det. ''Nja, jeg synes ikke det gjør noe at jenter er jenter og gutter er gutter. Jeg tror det er biologiske forskjeller fra fødselen av.'' Enig!!! Vi er ikke like fra naturens side, verken i sinn eller skinn - det er nå min mening. ) Og vi er like gode begge kjønn. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Tilgjort og kunstig. Hen? Hjelpe meg. Det er biologiske forskjeller på kjønnene fra fødselen av, det er hvordan vi utnytter/bruker disse forskjellene som er greia. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Kjønnsnøytrale barnehager.... vel, det må da kunne gå an å la ungene få leke med det de vil uten at det skal så mye styr til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hei! Ja jeg er enig i at han/de trekker det langt, jeg syns man både skal kunne si mamma og pappa, være jente og gutt, men jeg syns det er et hysteri som starter tidlig om visse farger for jenter og andre for gutter. Dette legger foreldrene tidlig opp til, de lar slett ikke barna sine velge selv. Jeg har ei jente på snart 4 år som er helt vill etter rosa. Jeg har aldri lært henne at dette er fint. Tenk, hun har greid å finne ut v det helt selv. Det verste er at jeg syns det er helt greit. Jeg har to gutter og begge har hatt rosa T-skjorte el....de har også valgt det helt selv. hysteri hysteri hysteri!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hei! Nei jeg skjønner det, men kanskje delvis ved å ikke protestere og ta sterkere avstand fra det presset kleskjeder og mange legger opp til, som til slutt innebefatter oss forbrukere og våre valg. Forresten, jeg postet et innlegg som forsvant? lurer på hvorfor, det var velmente råd til en som var sliten av livet, så du det, er det ikke rart? hvorfor skal ikke jenter få lov til å like rosa hvis de gjør det???? Syns du jeg skulle nekte jenta mi å like rosa? Jeg skjønner ikke slikt jeg, hva er poenget? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hei! Nja, I barnehagen syns jeg barna var nokså sunne, de hadde da ikke penger til å kjøpe alt det der rosa utstyret, det var jo foreldrene som gjorde det, derfor er det oss foreldre sin skyld det hele. Jeg syns det er veldig greit å kjøpe klær som jeg vet jenta mi vil bruke.... Jeg har kjøpt klær i litt gutteaktig stil, men hun vil IKKE bruke de. Det finnes så mye annet her i verden som er viktigere enn hvilke klær en bruker at slikt orker jeg ikke bruke energi på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg er helt enig med deg, selv om det ble litt for ekstremt i den artikkelen. Selvfølgelig er det forskjell på jenter og gutter, men mye av forskjellene vi ser i dag tror jeg er kunstige og skyldes våre og omgivelsenes holdninger og forventninger. Du kan f.eks. legge merke til hvordan vi snakker til/om babyer. Til gutter sier man gjerne: "Det var litt av en tøffing", mens til jenter "Å så nydelig hun er". Dette gjøres ubevisst av de fleste, selvfølgelig, men det er med på å sementere kjønnsforskjeller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg er helt enig med deg, selv om det ble litt for ekstremt i den artikkelen. Selvfølgelig er det forskjell på jenter og gutter, men mye av forskjellene vi ser i dag tror jeg er kunstige og skyldes våre og omgivelsenes holdninger og forventninger. Du kan f.eks. legge merke til hvordan vi snakker til/om babyer. Til gutter sier man gjerne: "Det var litt av en tøffing", mens til jenter "Å så nydelig hun er". Dette gjøres ubevisst av de fleste, selvfølgelig, men det er med på å sementere kjønnsforskjeller. Hei! Fnt noen er enig med meg Enig med deg, og syns det er synd man ikke er litt mer bevisst. Tror det hadde vært til beste for alle mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg er enig med deg, men synes artikkelen går altfor langt! Liker det den norske forskeren sier.... Det handler langt mer om at vi voksne må bevisstgjøres på våre måter å handle/snakke til barna på, enn om å gjøre dem helt kjønnsnøytrale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hei! Ja det med kjønn handlet ikke om barnas kjønn da, men de bruker ikke betegnelser som kjønn på hverandre, og man har litt mer kjønnsnøytrale navn. Jeg syns de trekker det litt langt selv,. men jeg forstår tanken, syns den er interessant, og jeg opplever det rosa presset på jenter som massivt. På et handlesenter er det tydelig hva de velger av farger for jenter, det starter i babyavdelingen, og er ganske vanskelig å frita seg i fra. Jeg har gitt bort en del leker til noen vi kjenner, men mye kunne de ikke ta i mot, da lekene var rosa, noen dukker osv.. og de hadde gutter? Ja sånt skjønner jeg ikke for deres gutt liker godt å leke med dukker, han liker vel å gjøre som sine foreldre gjør da er det jo spennende å mate dukker for visse typer barn. Jeg er enig med deg.... Vi innbiller oss at vi er bevisste og gir barna våre en helt kjønnsnøytral oppdragelse, men det greier vi faktisk ikke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg er helt enig med deg, selv om det ble litt for ekstremt i den artikkelen. Selvfølgelig er det forskjell på jenter og gutter, men mye av forskjellene vi ser i dag tror jeg er kunstige og skyldes våre og omgivelsenes holdninger og forventninger. Du kan f.eks. legge merke til hvordan vi snakker til/om babyer. Til gutter sier man gjerne: "Det var litt av en tøffing", mens til jenter "Å så nydelig hun er". Dette gjøres ubevisst av de fleste, selvfølgelig, men det er med på å sementere kjønnsforskjeller. Hei! Ja og de som kjemper for større grad av kjønnsnøytralitet, blir ofte feilsitert, og angrepet på en ufin måte. Så også denne pappaen som har skrevet boken om Kiwi, han skriver jo at hans egne døtre er svært forskjellige og at han ikke vil presse dem i den ene eller andre retning. ''Ny bok til høsten Selv har han to døtre på seks og åtte år og ville aldri drømt om å påvirke dem i den ene eller andre retningen. - De er veldig ulike i både oppførsel og interesser. Hun ene er litt mer guttejente, og hun andre er en virkelig prinsesse. Jeg ville aldri nektet dem å være den de ønsker, men jeg liker at begrepet hen åpner for enda flere muligheter, sier han. Neste bok om barnet Kivi er allerede skrevet ferdig og skal etter planen lanseres i Sverige til høsten. '' Jeg syns ofte det blir en unyansert debatt straks det kommer nye tanker om grunnleggende ting, en gang var de fleste i mot kvinnelig stemmerett også ja for kvinner ble regnet som litt for ustabile følelsesmessig eller noe sånt, både menn og kvinner argumenterte mot å gi kvinner stemmerett, Men forhåpentligvis går det riktig vei, nå er i vertfall kvinner og menn mer likestilte, så får vi håpe barna kommer med i denne kjønnsdiskusjonen etter hvert. Jeg syns det er viktig, for det er akkurat slik som du nevner og kler man en bebyjente i blå klær, så får man denne kommentaren, "for en barsking" feks osv.. Selv er jeg ytre sett feminin, liten og dessverre med lys stemme, min mann sier det kan være vanskelig for mange å forstå min kunnskap på visse tekniske områder, fordi det ytre står ikke i forhold til forventningene. Det syns jeg er synd og er det slik så forstår jeg jammen at kvinner i lederposisjoner ofte har dypere stemme og er mer mandige. (de legger kanskje om fordi de føler de må det) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg er enig med deg, men synes artikkelen går altfor langt! Liker det den norske forskeren sier.... Det handler langt mer om at vi voksne må bevisstgjøres på våre måter å handle/snakke til barna på, enn om å gjøre dem helt kjønnsnøytrale. Hei! Ja det er en viktig sak, og jeg kom på det at jeg blir faktisk i blant undervurdert i kunnskap av teknisk art fordi jeg er feminin ytre sett og har så lys stemme at jeg ikke virker autoritær nok. Jeg har ønsket meg sånn kraftig stemme som en del damer har, men kanskje de har lagt om med vilje for å bli hørt. Det er jo feil at man blir undervurdert fordi man ytre sett er feminin, jeg kan jo ikke bli mer guttete enn jeg er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg er enig med deg.... Vi innbiller oss at vi er bevisste og gir barna våre en helt kjønnsnøytral oppdragelse, men det greier vi faktisk ikke Hei! Ja og jo mindre bevisst vi er på dette jo lettere blir det falle inn i tradisjonelle kjønnsmønstre. Det blir fint når man kommer dit at man ikke tenker kjønn når man treffes, men person, men genene våre henger nok ikke helt med på den raske samfunnsmessige endringen som er skjedd de siste 100 år bare. Evolusjonen går i retning av mer klokskap, bedre hjernekapasitet og mindre muskler, vi trenger jo ikke store muskler, så kvinner og menn vil gå mot større grad av likhet. Jeg syns muskelmenn ser komiske ut, men slanke menn med utdanning som er velartikulerte og høflige liker jeg, hadde jeg bodd i steinalderen eller senere så hadde nok muskelmennene vært mer hensiktsmessige valg, men evolusjonen i dag går i en annen retning, heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.