Gjest Rigmora Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Dette klarer jeg ikke å ta seriøst. Blir det liksom kjønnsnøytralt om en fjerner han/hun? Er f.eks. finner mer kjønnsnøytrale enn andre, siden språket ikke gjør forskjell på kjønn? Svaret er nei. Vissvass, sier jeg bare. Sunn fornuft er tingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hei! Ja det er en viktig sak, og jeg kom på det at jeg blir faktisk i blant undervurdert i kunnskap av teknisk art fordi jeg er feminin ytre sett og har så lys stemme at jeg ikke virker autoritær nok. Jeg har ønsket meg sånn kraftig stemme som en del damer har, men kanskje de har lagt om med vilje for å bli hørt. Det er jo feil at man blir undervurdert fordi man ytre sett er feminin, jeg kan jo ikke bli mer guttete enn jeg er. En i min familie sitter i en lederstilling (kvinne), og har nettopp fullført en master om akkurat dette der, så dette diskuterer vi ofte og mye hjemme hos oss. Skjønner akkurat hva du mener 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 En i min familie sitter i en lederstilling (kvinne), og har nettopp fullført en master om akkurat dette der, så dette diskuterer vi ofte og mye hjemme hos oss. Skjønner akkurat hva du mener Hei! Det er hyggelig å lese. Da kjenner du til at hvis man er litt feminin kan man bli tatt litt useriøst? Jeg går ikke i miniskjørt og høye heler, jeg går jo i vanlige bukser, men stemmen min er litt for lav/lys/mild, derfor hører ikke mennesker meg alltid eller de som de gjorde før klappet meg på hodet eller strøk meg på kinnet. (dette har heldigvis minsket, jeg fant det både vanskelig å forstå og til tider ubehagelig) Men jeg har fått forklart at mine tema og interesser lite samsvarer meg utseende, og da er det noe rart, for jeg skal vel ikke måtte ta på meg en barsk rolle? Jeg vil jo bare være meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hei! Det er hyggelig å lese. Da kjenner du til at hvis man er litt feminin kan man bli tatt litt useriøst? Jeg går ikke i miniskjørt og høye heler, jeg går jo i vanlige bukser, men stemmen min er litt for lav/lys/mild, derfor hører ikke mennesker meg alltid eller de som de gjorde før klappet meg på hodet eller strøk meg på kinnet. (dette har heldigvis minsket, jeg fant det både vanskelig å forstå og til tider ubehagelig) Men jeg har fått forklart at mine tema og interesser lite samsvarer meg utseende, og da er det noe rart, for jeg skal vel ikke måtte ta på meg en barsk rolle? Jeg vil jo bare være meg. Presis! Jeg har en venninne som er meget dyktig i jobben i en sjefsstilling. Hun kan dog se ganske så jålete ut, med full sminke, høye hæler, lekre antrekk osv på jobb. Hun har minst to ganger fått unnskydninger fra menn som mistrodde henne før hun hadde åpna munnen.... De trodde nemlig ikke hun hadde noe å fare med fordi hun ikke "så slik ut"..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Presis! Jeg har en venninne som er meget dyktig i jobben i en sjefsstilling. Hun kan dog se ganske så jålete ut, med full sminke, høye hæler, lekre antrekk osv på jobb. Hun har minst to ganger fått unnskydninger fra menn som mistrodde henne før hun hadde åpna munnen.... De trodde nemlig ikke hun hadde noe å fare med fordi hun ikke "så slik ut"..... Hei! Ja jeg håper hun står på, for det må være greit å være den man liker å være og ikke måtte tilpasse seg å bli så mandig som noen kvinner blir, i følge min mann, men jeg forstår jo, det er ikke hyggelig å bli feiloppfattet. Jeg bruker ikke en gang høyhelte sko,men har bare for lav stemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Både kles- og leketøysindustrien med flere har store penger å tjene på at kjønnsskillene opprettholdes og blir enda tydeligere. For da vil ikke jenter arve fra gutter og omvendt, og dermed må foreldrene ut og kjøpe nytt. Det er fryktelig vanskelig å finne kjønnsnøytrale klær, uten at man skal ut på det mer eksklusive klesmarkedet, med klær som er langt dyrere enn nødvendig. Kjedeforretningene selger mest rosa og lilla med feminine detaljer til jentene, og veldig maskulint til gutta. Og da blir det fort et selvforsterkende mønster. Jeg tror slike kjønnsnøytrale barnehager begynner i feil ende. Vår barnehage skal til neste år inn i et kjønnsrolleprosjekt som retter seg mot barnas valg. Men samtidig som de allerede har begynt å bli bevisst i fhd til ungene, så ringer de alltid mor om barnet blir syk i bhg. Og mailer mor om det er klær som mangler i hylla. Og sender all rutineinfo til mor. Selv om det er far vi har ført opp øverst på alle kontaktskjema i bhg, siden jeg var alvorlig syk når snuppa begynte der. Og hva angår de interne mønstrene, så slipper mannfolkene oftest unna bleieskift og kjøkkenstell, de får ta seg av lek og aktiviteter med ungene, mens damene stuller rundt dem. Mannfolkene deltar aktivt i uteleken med ungene, mens damene tar seg av trøst, snørrtørk og dobesøk. Poenget mitt er at jeg tror mange norske barnehager kunne ha vunnet mye på å stramme seg opp som rollemodell for ungene, og vist at oppgaver fordeles likt mellom kjønnene. Ikke rart at jentene velger lekekjøkkenet, når de har sprell levende rollemodeller fra femtitallet ruslende rundt seg i hverdagen. Barn må gjerne kalle pappa for pappa, men det skader ikke at de ser at han er rollemodell på flere områder enn de typisk maskuline heller. PS: Vi har absolutt kjønnsrolledeling som arbeidsdelingsprinsipp i heimen. Men det hindrer ikke at mor sjøl både skifter dekk, fikser tette vasker, og installerer egen PC. En ting er å være kvinne, noe helt annet er å være hjelpesløs. Det trenger svært få av oss å være, om vi ikke velger det selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Uff, jeg synes det er skremmende, jeg... Vi blir da født som to forskjellige kjønn. Innad i kjønnene er det store variasjoner. Noen jenter er fisefine prinsesser, mens andre er mer bajaser og elsker å grave, klatre og bli skitne. Noen gutter er fisefine prinser, mens ander er mer bajaser og elser å grave, klatre å bli skitne Likevel er vi født som gutt eller jente, og det vil naturligvis prege oss enten vi vil eller ikke. Jeg er helt for at jenter skal få leke med biler, og gutter leke med dukker - selvsagt! Men jeg har ikke noe tro på å fornekte det feminine eller det maskuline, ei heller å forherlige det ene over det andre. La ungene være som de er. Jeg mener likevel vi som voksne kan være klar over hva vi sier og hvilke holdninger vi har. Om barnehagejente alltid blir møtt med: "Åååå, så søt kjole du har på deg. Så nydelig du er." Mens gutten blir møtt med: "Hey, det var en kuul bukse. Så tøff du er!", så manifisterer vi et laget bilde av gutter og jenter. Kanskje gutten gjerne vil høre at han er søt og nydelig, og jenta vil høre at hun er kuul og tøff? Eller kanskje vi bare kan si: "Hei, så fin du er i dag." Eller: "Så koselig det er å se deg i dag." Jeg tror endel barnehagepersonell har en vei å gå. Jeg tror også mange foreldre har en laaaaang vei å gå - særlig når jeg hører at merkepresset begynner i barnehagen nå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Uff, jeg synes det er skremmende, jeg... Vi blir da født som to forskjellige kjønn. Innad i kjønnene er det store variasjoner. Noen jenter er fisefine prinsesser, mens andre er mer bajaser og elsker å grave, klatre og bli skitne. Noen gutter er fisefine prinser, mens ander er mer bajaser og elser å grave, klatre å bli skitne Likevel er vi født som gutt eller jente, og det vil naturligvis prege oss enten vi vil eller ikke. Jeg er helt for at jenter skal få leke med biler, og gutter leke med dukker - selvsagt! Men jeg har ikke noe tro på å fornekte det feminine eller det maskuline, ei heller å forherlige det ene over det andre. La ungene være som de er. Jeg mener likevel vi som voksne kan være klar over hva vi sier og hvilke holdninger vi har. Om barnehagejente alltid blir møtt med: "Åååå, så søt kjole du har på deg. Så nydelig du er." Mens gutten blir møtt med: "Hey, det var en kuul bukse. Så tøff du er!", så manifisterer vi et laget bilde av gutter og jenter. Kanskje gutten gjerne vil høre at han er søt og nydelig, og jenta vil høre at hun er kuul og tøff? Eller kanskje vi bare kan si: "Hei, så fin du er i dag." Eller: "Så koselig det er å se deg i dag." Jeg tror endel barnehagepersonell har en vei å gå. Jeg tror også mange foreldre har en laaaaang vei å gå - særlig når jeg hører at merkepresset begynner i barnehagen nå... Hei! Ja da min sønn ville begynne på ballett fikk vi mange rare kommentarer om vi ikke var redd for hvordan dette ville prege han. Jeg skjønte ikke reaksjonen, men det ble kortvarig for det ble ikke tatt noen hensyn på ballettskolen at han ikke er feminin, han likte ikke være blomst feks. Dessuten var alle jentene sjokkrosa fra topp til tå. Det var mye utstyret som stod i fokus og ikke dansingen. Eller noen har kommentert ting som at min mann spør meg om hestekreftene på bilen vår, det er vist også rart han må spørre meg om. Men jeg er jo mer interessert enn han i alle manualer, og detaljer. Ofte møter man forunderlige oppfatninger knyttet til forventning og kjønn. Det er rart at jeg får verktøysett i gave (jeg har 10 tommeltotter,men liker verktøy) jeg syns det blir litt forunderlig at vi fortsatt er så i den tanken at jenter og kvinner er sånn, mens gutter og menn er annerledes. Siden jeg er feminin, blir jeg ikke kalt guttejente, men hadde jeg vært mer maskulin på utsiden hadde jeg sikkert blitt kalt det, selv om jeg ville vært like mye jente egentlig. Jeg har et spørsmål forresten. Har du tips til dekorasjoner til konfirmasjon, jeg har forstått at det må vi ha, men jeg klarer ikke forstå hvorfor, men jeg skal likevel bestille, kan jeg ha helt hvite, bestående av bare hvite roser og kanskje perler i, eller blir det bryllupsaktig. Jeg må forte meg med den saken nå, så glad for råd og evt. bilde, mye for meg på nettet. Kan jeg ha flere små på bordene istedet for store? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Uff, jeg synes det er skremmende, jeg... Vi blir da født som to forskjellige kjønn. Innad i kjønnene er det store variasjoner. Noen jenter er fisefine prinsesser, mens andre er mer bajaser og elsker å grave, klatre og bli skitne. Noen gutter er fisefine prinser, mens ander er mer bajaser og elser å grave, klatre å bli skitne Likevel er vi født som gutt eller jente, og det vil naturligvis prege oss enten vi vil eller ikke. Jeg er helt for at jenter skal få leke med biler, og gutter leke med dukker - selvsagt! Men jeg har ikke noe tro på å fornekte det feminine eller det maskuline, ei heller å forherlige det ene over det andre. La ungene være som de er. Jeg mener likevel vi som voksne kan være klar over hva vi sier og hvilke holdninger vi har. Om barnehagejente alltid blir møtt med: "Åååå, så søt kjole du har på deg. Så nydelig du er." Mens gutten blir møtt med: "Hey, det var en kuul bukse. Så tøff du er!", så manifisterer vi et laget bilde av gutter og jenter. Kanskje gutten gjerne vil høre at han er søt og nydelig, og jenta vil høre at hun er kuul og tøff? Eller kanskje vi bare kan si: "Hei, så fin du er i dag." Eller: "Så koselig det er å se deg i dag." Jeg tror endel barnehagepersonell har en vei å gå. Jeg tror også mange foreldre har en laaaaang vei å gå - særlig når jeg hører at merkepresset begynner i barnehagen nå... Hei! http://www.camillasblomsterdesign.no/borddekorering.125099.no.html#thumb Den med brune lys rundt, er den trist og høstaktig? Da kunne jeg hatt noen slike på runde bord og noe lignende på lange bord, men bør jeg velge andre farger? eller bare roser, evt roser i runde skåler? Det er ikke lett. Glad om du har noen mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Hei! http://www.camillasblomsterdesign.no/borddekorering.125099.no.html#thumb Den med brune lys rundt, er den trist og høstaktig? Da kunne jeg hatt noen slike på runde bord og noe lignende på lange bord, men bør jeg velge andre farger? eller bare roser, evt roser i runde skåler? Det er ikke lett. Glad om du har noen mening. Nå blander jeg meg inn i en tråd jeg ikke har så mye å gjøre men den brune der er altså helt nydelig. Konfirmasjon? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Hei! http://www.camillasblomsterdesign.no/borddekorering.125099.no.html#thumb Den med brune lys rundt, er den trist og høstaktig? Da kunne jeg hatt noen slike på runde bord og noe lignende på lange bord, men bør jeg velge andre farger? eller bare roser, evt roser i runde skåler? Det er ikke lett. Glad om du har noen mening. Til konfirmasjon er det ganske vanlig å ha en farge / fargetone som går igjen i lys, blomster, serivetter og evt. duker og da er kanskje ikke brun den festligste fargen? Spør konfirmanten hva han/hun vil ha som hovedfarge, om han/hun har noen mening om det da. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Nå blander jeg meg inn i en tråd jeg ikke har så mye å gjøre men den brune der er altså helt nydelig. Konfirmasjon? Hei! Å så hyggelig at du syns:) Jeg er altså så usikker på sånt... og trenger veldig noen råd, har ingen å spørre, ja konfirmasjon 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Til konfirmasjon er det ganske vanlig å ha en farge / fargetone som går igjen i lys, blomster, serivetter og evt. duker og da er kanskje ikke brun den festligste fargen? Spør konfirmanten hva han/hun vil ha som hovedfarge, om han/hun har noen mening om det da. ) Hei! Alt er hvit egentlig,. hvite linservietter jeg stryker og hvit servise. derfor tenkte jeg kanskje hvite blomster kanskje ble for mye, men kanskje blir det ikke? Jeg så flere hvite jeg likte, men begynte å lure på om brudeaktig. Liker roser best. http://florissaalgaard.blogspot.com/2011/02/dekorasjoner-i-vitt.html Konfirmanten har ingen tanker om dette selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Hei! Alt er hvit egentlig,. hvite linservietter jeg stryker og hvit servise. derfor tenkte jeg kanskje hvite blomster kanskje ble for mye, men kanskje blir det ikke? Jeg så flere hvite jeg likte, men begynte å lure på om brudeaktig. Liker roser best. http://florissaalgaard.blogspot.com/2011/02/dekorasjoner-i-vitt.html Konfirmanten har ingen tanker om dette selv. Da kjører du brune dekorasjoner om du liker dem. ) Jeg ville nok selv valgt noe i blått og/eller lime til guttungen og lilla-toner til jentungen, men det er meg da. ) I denne tråden blir vel det som å banne i kjerka! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Hei! Å så hyggelig at du syns:) Jeg er altså så usikker på sånt... og trenger veldig noen råd, har ingen å spørre, ja konfirmasjon Dersom du kjører en hvit stil kan du utmerket godt ha den brune, synes den var helt fantastisk nydelig jeg. Så "rolig" og elegant. Det er noe jeg utmerket godt kunne valgt selv så da må du jo ha en fremragende smak :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Da kjører du brune dekorasjoner om du liker dem. ) Jeg ville nok selv valgt noe i blått og/eller lime til guttungen og lilla-toner til jentungen, men det er meg da. ) I denne tråden blir vel det som å banne i kjerka! ;o) Hei! Jeg liker hvit og lime jeg så på flere slike, men ble i tvil om brudeaktig. Jeg er usikker,men kan ta med bilde i butikken og høre med dem, takk. rosa og lyseblått er jeg ikke så begeistret for kanskje til dåp. Men da rosa til gutt og lyseblått til jente :) Jeg holder meg fra å banne i kjerka. (jeg har aldri bannet forresten) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Dersom du kjører en hvit stil kan du utmerket godt ha den brune, synes den var helt fantastisk nydelig jeg. Så "rolig" og elegant. Det er noe jeg utmerket godt kunne valgt selv så da må du jo ha en fremragende smak :-) Hei! Takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Hei! Jeg liker hvit og lime jeg så på flere slike, men ble i tvil om brudeaktig. Jeg er usikker,men kan ta med bilde i butikken og høre med dem, takk. rosa og lyseblått er jeg ikke så begeistret for kanskje til dåp. Men da rosa til gutt og lyseblått til jente :) Jeg holder meg fra å banne i kjerka. (jeg har aldri bannet forresten) ''rosa og lyseblått er jeg ikke så begeistret for kanskje til dåp. :)'' Da mine ble døpt byttet jeg ut de vanlige silkebåndene på lue og kjole med knallblått til guttungen og litt mørk cerice-rosa til jentungen, ikke noe lyseblått og dillerosa her. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Jeg er enig med deg, men synes artikkelen går altfor langt! Liker det den norske forskeren sier.... Det handler langt mer om at vi voksne må bevisstgjøres på våre måter å handle/snakke til barna på, enn om å gjøre dem helt kjønnsnøytrale. '''Jeg er enig med deg, men synes artikkelen går altfor langt! Liker det den norske forskeren sier.... Det handler langt mer om at vi voksne må bevisstgjøres på våre måter å handle/snakke til barna på, enn om å gjøre dem helt kjønnsnøytrale.'' Helt enig med deg. Greit å være seg bevisst - svært mange av oss snakker veldig annerledes til småjenter og smågutter, og dette er med på å forme dem. Interessant artikkel om emnet: http://www.huffingtonpost.com/lisa-bloom/how-to-talk-to-little-gir_b_882510.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hsgdjfgsakgflksgfsj Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 kjønnsnøytral=kjønnsforvirret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.