Gå til innhold

Ja til mer kjønnsnøytral holdning

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja da min sønn ville begynne på ballett fikk vi mange rare kommentarer om vi ikke var redd for hvordan dette ville prege han.

Jeg skjønte ikke reaksjonen, men det ble kortvarig for det ble ikke tatt noen hensyn på ballettskolen at han ikke er feminin, han likte ikke være blomst feks. Dessuten var alle jentene sjokkrosa fra topp til tå. Det var mye utstyret som stod i fokus og ikke dansingen.

Eller noen har kommentert ting som at min mann spør meg om hestekreftene på bilen vår, det er vist også rart han må spørre meg om. Men jeg er jo mer interessert enn han i alle manualer, og detaljer. Ofte møter man forunderlige oppfatninger knyttet til forventning og kjønn. Det er rart at jeg får verktøysett i gave (jeg har 10 tommeltotter,men liker verktøy) jeg syns det blir litt forunderlig at vi fortsatt er så i den tanken at jenter og kvinner er sånn, mens gutter og menn er annerledes. Siden jeg er feminin, blir jeg ikke kalt guttejente, men hadde jeg vært mer maskulin på utsiden hadde jeg sikkert blitt kalt det, selv om jeg ville vært like mye jente egentlig.

Jeg har et spørsmål forresten. Har du tips til dekorasjoner til konfirmasjon, jeg har forstått at det må vi ha, men jeg klarer ikke forstå hvorfor, men jeg skal likevel bestille, kan jeg ha helt hvite, bestående av bare hvite roser og kanskje perler i, eller blir det bryllupsaktig. Jeg må forte meg med den saken nå, så glad for råd og evt. bilde, mye for meg på nettet. Kan jeg ha flere små på bordene istedet for store?

Jeg er helt enig med deg, "vi" (samfunnet) er veldig opptatt av stereotyper. Så flott da at det finnes slike som bl.a. deg som kan utfordre det vi tror. Du er liten og med "feminin stemme", samtidig som du er den tekniske som kan mye om "manneting". Supert!

Når det gjelder konfirmasjon så er det veldig variert hva folk gjør. Mange velger å plukke hvitveis å sette i små vaser på bordene - veldig koselig :)

Andre kjøper flotte oppsatser hos blomsterforetningen - nydelig det også.

Hva dere gjør kan du jo spørre konfirmanten om?

Vi var nylig hos noen som hadde valgt rødt som gjennomgangsfarge. Som borddekorasjon hadde de kjøpt røde roser som de kuttet mye ned. I store poteter la de oasis som de stakk rosene opp i. Potetene ble pakket inn i aluminiumsfolie. Det ble dekorativt og fint. De hadde ca 3-4 roser i hver potet.

Hva slags farge dere velger kan dere jo snakke med konfirmanten om, og så kan blomster, lys, servietter og evt annen dekorasjon ha den fargen som hovedfarge.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

27

• Lillemus

9

• jubalong70

5

• trollemor;o)

4

Hei!

http://www.camillasblomsterdesign.no/borddekorering.125099.no.html#thumb

Den med brune lys rundt, er den trist og høstaktig?

Da kunne jeg hatt noen slike på runde bord og noe lignende på lange bord, men bør jeg velge andre farger? eller bare roser, evt roser i runde skåler? Det er ikke lett. Glad om du har noen mening.

Personlig ville jeg valgt en annen farge til en konfirmasjon, men smak kan jo ikke diskuteres :)

Selve oppsettet syntes jeg var nydelig, men kanskje litt ekstravagant? Nå liker jeg gjerne det som er litt enkelt da...

Er det gutt eller jente som skal konfirmeres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pilka

Hei!

http://www.camillasblomsterdesign.no/borddekorering.125099.no.html#thumb

Den med brune lys rundt, er den trist og høstaktig?

Da kunne jeg hatt noen slike på runde bord og noe lignende på lange bord, men bør jeg velge andre farger? eller bare roser, evt roser i runde skåler? Det er ikke lett. Glad om du har noen mening.

Den brune synes jeg er nydelig, og kunne godt ha brukt den til konfirmasjon. Du kan godt mixe farger og ha servietter som står til den brun fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

'''Jeg er enig med deg, men synes artikkelen går altfor langt! Liker det den norske forskeren sier.... Det handler langt mer om at vi voksne må bevisstgjøres på våre måter å handle/snakke til barna på, enn om å gjøre dem helt kjønnsnøytrale.''

Helt enig med deg.

Greit å være seg bevisst - svært mange av oss snakker veldig annerledes til småjenter og smågutter, og dette er med på å forme dem. Interessant artikkel om emnet:

http://www.huffingtonpost.com/lisa-bloom/how-to-talk-to-little-gir_b_882510.html

Takk for link:)

Jeg føler jeg er ganske så bevisst på dette selv, men jammen tar jeg meg selv i å gjøre "tabber" hver eneste dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg er helt enig med deg, "vi" (samfunnet) er veldig opptatt av stereotyper. Så flott da at det finnes slike som bl.a. deg som kan utfordre det vi tror. Du er liten og med "feminin stemme", samtidig som du er den tekniske som kan mye om "manneting". Supert!

Når det gjelder konfirmasjon så er det veldig variert hva folk gjør. Mange velger å plukke hvitveis å sette i små vaser på bordene - veldig koselig :)

Andre kjøper flotte oppsatser hos blomsterforetningen - nydelig det også.

Hva dere gjør kan du jo spørre konfirmanten om?

Vi var nylig hos noen som hadde valgt rødt som gjennomgangsfarge. Som borddekorasjon hadde de kjøpt røde roser som de kuttet mye ned. I store poteter la de oasis som de stakk rosene opp i. Potetene ble pakket inn i aluminiumsfolie. Det ble dekorativt og fint. De hadde ca 3-4 roser i hver potet.

Hva slags farge dere velger kan dere jo snakke med konfirmanten om, og så kan blomster, lys, servietter og evt annen dekorasjon ha den fargen som hovedfarge.

Lykke til :)

Hei!

:)

Jeg trenger bare kjøpe inn/si hva jeg skal ha for blomsteroppsatser da en venn av min mann skal lage de, alle sammen.

Ellers hadde jeg nok bare skjært roser langt ned og satt i små ikeavaser/glass (om du skjønner) Jeg liker roser og jeg liker enkelhet. Men så fikk vi dette tilbudet og det var jo snilt, jeg ser på mye forskjellig men greier ikke bestemme, noen dekorasjoner ser veldig lite friske ut og litt stive, men da det er en flink dame tror jeg nok hun klarer å lage noe vi liker. Men hun sa at vi må se på blomster, farger og si noe om hva hun skal lage.

Jeg leste at Finn Skjøll skrev noe om høyden, blomstene kan godt gå opp til øverste kant på glassene på bordet, ja for jeg liker ikke så godt sånt som er helt flatt, jeg syns det må komme litt opp.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Personlig ville jeg valgt en annen farge til en konfirmasjon, men smak kan jo ikke diskuteres :)

Selve oppsettet syntes jeg var nydelig, men kanskje litt ekstravagant? Nå liker jeg gjerne det som er litt enkelt da...

Er det gutt eller jente som skal konfirmeres?

Hei!

Det er gutt og ingen spesielle ønsker, for hans del trenger vi ikke blomster :)

Jeg liker også det enkle, skal jeg rett og slett kjøpe store fyldige roser på rosehuset og be henne sette i vaser? Jeg kan jo kjøpe små vaser/glass/gammeldagse hvite potter, jeg så noen blogger for interiør og det var mye vakkert i roser, men det ble mer roser i vaser. Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Den brune synes jeg er nydelig, og kunne godt ha brukt den til konfirmasjon. Du kan godt mixe farger og ha servietter som står til den brun fargen.

Hei!

Ja fordelene med slike jordfarger er at det kanskje står litt mer til min sønns personlighet, han er en enkel, stille gutt.

Men selv foretrekker jeg hvite roser i alle varianter, han har ikke noen formening om dette, han så forundret på meg da jeg spurte, mente jeg bare kunne plukke hvitveis hvis jeg syns vi måtte ha blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er gutt og ingen spesielle ønsker, for hans del trenger vi ikke blomster :)

Jeg liker også det enkle, skal jeg rett og slett kjøpe store fyldige roser på rosehuset og be henne sette i vaser? Jeg kan jo kjøpe små vaser/glass/gammeldagse hvite potter, jeg så noen blogger for interiør og det var mye vakkert i roser, men det ble mer roser i vaser. Hva syns du?

Jeg synes du skal velge et fargetema du synes er fint, fortelle hun som skal arrangere blomstene at du ønsker litt høyde på dekorasjonene, og la det være opp til henne.

De blomsterdekoratørene jeg kjenner er utrolig kreative og flinke til å få mye ut av ganske lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja da min sønn ville begynne på ballett fikk vi mange rare kommentarer om vi ikke var redd for hvordan dette ville prege han.

Jeg skjønte ikke reaksjonen, men det ble kortvarig for det ble ikke tatt noen hensyn på ballettskolen at han ikke er feminin, han likte ikke være blomst feks. Dessuten var alle jentene sjokkrosa fra topp til tå. Det var mye utstyret som stod i fokus og ikke dansingen.

Eller noen har kommentert ting som at min mann spør meg om hestekreftene på bilen vår, det er vist også rart han må spørre meg om. Men jeg er jo mer interessert enn han i alle manualer, og detaljer. Ofte møter man forunderlige oppfatninger knyttet til forventning og kjønn. Det er rart at jeg får verktøysett i gave (jeg har 10 tommeltotter,men liker verktøy) jeg syns det blir litt forunderlig at vi fortsatt er så i den tanken at jenter og kvinner er sånn, mens gutter og menn er annerledes. Siden jeg er feminin, blir jeg ikke kalt guttejente, men hadde jeg vært mer maskulin på utsiden hadde jeg sikkert blitt kalt det, selv om jeg ville vært like mye jente egentlig.

Jeg har et spørsmål forresten. Har du tips til dekorasjoner til konfirmasjon, jeg har forstått at det må vi ha, men jeg klarer ikke forstå hvorfor, men jeg skal likevel bestille, kan jeg ha helt hvite, bestående av bare hvite roser og kanskje perler i, eller blir det bryllupsaktig. Jeg må forte meg med den saken nå, så glad for råd og evt. bilde, mye for meg på nettet. Kan jeg ha flere små på bordene istedet for store?

''Eller noen har kommentert ting som at min mann spør meg om hestekreftene på bilen vår, det er vist også rart han må spørre meg om. Men jeg er jo mer interessert enn han i alle manualer, og detaljer. Ofte møter man forunderlige oppfatninger knyttet til forventning og kjønn. Det er rart at jeg får verktøysett i gave (jeg har 10 tommeltotter,men liker verktøy) jeg syns det blir litt forunderlig at vi fortsatt er så i den tanken at jenter og kvinner er sånn, mens gutter og menn er annerledes. Siden jeg er feminin, blir jeg ikke kalt guttejente, men hadde jeg vært mer maskulin på utsiden hadde jeg sikkert blitt kalt det, selv om jeg ville vært like mye jente egentlig.''

Jeg pleier å kalle meg selv guttejente, men de fleste synes ikke det passer ettersom jeg også definitivt ser ut som en dame. Men jeg har mer "gutteinteresser" enn "jenteinteresser", derfor er jeg en guttejente;-)

I går var jeg på skiskytterkurs for foreldre, jeg var eneste mamma på kurset. Jeg er også den eneste av mødrene som smører ski, og opplever at mange synes det er rart at jeg gjør det. Jeg nekter å tro at evnen til skismøring eller å se om en skiskytter ligger korrekt er knyttet til y-kromosomet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg synes du skal velge et fargetema du synes er fint, fortelle hun som skal arrangere blomstene at du ønsker litt høyde på dekorasjonene, og la det være opp til henne.

De blomsterdekoratørene jeg kjenner er utrolig kreative og flinke til å få mye ut av ganske lite :)

Hei!

Det gikk fint, det ble enkle oppsatser med hvite roser, de var delikate og så friske ut.

Nå er jeg sliten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det gikk fint, det ble enkle oppsatser med hvite roser, de var delikate og så friske ut.

Nå er jeg sliten. :)

Så flott!!! Gratulerer med vel overstått. Det er lov å være sliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...