Gå til innhold

Introdusering av nye matvarer

Gjest 6 mnd baby

Anbefalte innlegg

Gjest 6 mnd baby

Hei!

Jeg har en datter på straks 6 mnd, og har så vidt begynt med litt smaksprøve på grøt. Dette går veldig bra, hun elsker grøten.

Når jeg skal begynne med introduksjon av andre matvarer, gir jeg da også kun et par teskjeer i noen dager, og så øker? Og skal hun da også få grøt som et måltid, eller bør jeg da KUN gi det jeg introduserer?

Når hun nå tåler den grøten vi har begynt med, blir det da samme tilvenning om jeg begynner med en annen type grøt? Eller kan jeg gi ganske kjapt full porsjon av alle type grøter når hun først har vendt seg til grøt?

Håper noen med erfaring har lyst til å gi meg noen svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Hei!

Tilvenning av mat skjer er min erfaring uproblematisk og forskjellig fra barn til barn, noen vil ha fort mye nytt og mer fast føde andre vil kanskje ha det litt mer gradvis, jeg tror barna selv i stor grad styrer dette, men jeg tror morsmelk i den grad man har, bør fortsette å være en stor del av føden.

Jeg kan anbefale deg Helios eller Holle sine barnegrøter de er økologiske og biodynamiske, man begynner gjerne med ris, hirse også går man videre til andre typer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fin bok

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/mat-for-spedbarn/Sider/default.aspx

Det som står her er gode, gjennomprøvde råd.

Noen barn er glade i nye smaker, og da er det greit for oss foreldre å få noen råd om hva som bør introduseres når, slik at man unngår at magen får ting den ikke klare å fordøye. Har man allergier, matintoleranser, cøliaki osv i fars eller mors familie, bør man være ekstra obs, men alle kan utvikle slike problemer, og risikoen minimeres hvis man ikke begynner med ting for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6 mnd baby

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/mat-for-spedbarn/Sider/default.aspx

Det som står her er gode, gjennomprøvde råd.

Noen barn er glade i nye smaker, og da er det greit for oss foreldre å få noen råd om hva som bør introduseres når, slik at man unngår at magen får ting den ikke klare å fordøye. Har man allergier, matintoleranser, cøliaki osv i fars eller mors familie, bør man være ekstra obs, men alle kan utvikle slike problemer, og risikoen minimeres hvis man ikke begynner med ting for tidlig.

Tusen hjertelig takk for svar, god hjelp!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6 mnd baby

Hei!

Tilvenning av mat skjer er min erfaring uproblematisk og forskjellig fra barn til barn, noen vil ha fort mye nytt og mer fast føde andre vil kanskje ha det litt mer gradvis, jeg tror barna selv i stor grad styrer dette, men jeg tror morsmelk i den grad man har, bør fortsette å være en stor del av føden.

Jeg kan anbefale deg Helios eller Holle sine barnegrøter de er økologiske og biodynamiske, man begynner gjerne med ris, hirse også går man videre til andre typer.

:)

Tusen, tusen takk for svar!! :-)

Jeg er helt enig, ammingen er viktig og jeg har tenkt å fortsette med det så lenge som mulig! :-) Bare merker at hun trenger et måltid på kveldstid for å få nok nattesøvn. Hvertfall prøve om det hjelper med grøt på kvelden. Og helsesøster sa at når de var 6 mnd skulle de ha grøt pga at da trenger de jern :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Tusen, tusen takk for svar!! :-)

Jeg er helt enig, ammingen er viktig og jeg har tenkt å fortsette med det så lenge som mulig! :-) Bare merker at hun trenger et måltid på kveldstid for å få nok nattesøvn. Hvertfall prøve om det hjelper med grøt på kvelden. Og helsesøster sa at når de var 6 mnd skulle de ha grøt pga at da trenger de jern :-)

Hei!

Ja det er riktig.

Jeg fullammet i ca et år, men det avhenger jo av barnet og om det krever mer, som du sier kanskje sover urolig på nettene osv...

Siden vi har det man kaller attachement parenting, så samsover vi med barna og da er nattamming veldig enkelt.

Men de grøtene til Holle er så fine og næringsrike :) og økologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...