Gå til innhold

dahl: panikkangst

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen spørsmål ang. panikkangst som jeg har fått.

Det begynnte i desember i fjor med et massivt klaustrofobianfall på flyet hjem fra København. Har i tiden etter dette merket det nå og da, helt til i august i år hvor jeg hadde anfall daglig. Ble sykemeldt i noen uker, og fikk en tablett-kur (30 tbl)av min lege med Xanor. Følger meg nå bra, og har ikke hatt "anfall" siden slutten av august. Har også sluttet med medisinen. Har også underveis oppdaget at koffein utløser noen av disse anfallene, så det er jeg veldig forsiktig med å få i meg. Panikkangst er det noe som jeg alltid kommer til å ha eller er dette en forbigånde tilstand.? Jeg og mannen min skal igjennom et nytt prøverørsforsøk om noen mnd. Dette er en stor påkjenning så vi er bekymret for at dette kan utøse evt. nye anfall.

Har du noen tips og råd om hva vi kan gjøre ?

håper på svar

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37961-dahl-panikkangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Panikkangst er sannsynligvis en livslang disposisjon. Det er velkjent at koffein utløser anfall hos disponerte.

En kan minimere risikoen for nye utbrudd ved å leve et regelmessig og sunt liv. Spesielt er det viktig å ikke ha for mye psykologisk stress.

Husk at stress er mye mer enn enkelte spesielt vanskelige livssituasjoner. Dagliglivets stress er vanligvis summen av alle små og store belastninger. Ingen har mer tid enn 168 timer i uken. Legg opp livet ditt slik at det er rikelig tid til positiv adspredelse og restitusjon mellom belastningene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37961-dahl-panikkangst/#findComment-144105
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...