Gå til innhold

Mensen eller blod fra tarmen - 11 år...

Gjest veldig bekymret mor uansett....

Anbefalte innlegg

Gjest veldig bekymret mor uansett....

Jenta mi på knapt 11 år sier at hun har blødd i dag. Hun merket det to ganger da hun var på do. Det var kun blod på papiret, det var mørkerødt. Iflg henne var det mye men hun så ikke noe i do eller i trusa.

Er klar over at hun er gammel nok til å få mensen men hun er bare 1.37 cm høy og veier 33 kr. Hun KAN da vel ikke ha fått mensen da? Det blør ikke noe nå men hun er kvalm og har hatt litt vondt i magen både i går og i dag.

Hun sier at hun har hard mage og hun har fått jerntablett to ganger - en i går kveld og en for et par dager siden. Duroferon - den er sikkert sterk for magen hennes. Håper det "bare" er det som gjør det.

Jeg prøvde å se etter hemmorider men så ingenting. Men det er vel en mulighet for at det er mer innvendig?

Er det en umulighet at hun har fått menstruasjon? Hvis ikke er jeg jo redd for alt mulig annet fælt... Hun har cøliaki og verdiene blir aldri helt bra til tross for streng naturlig glutenfri kost.

Bør jeg ikke ringe til lege i morgen tidlig? De kan vel ta blodrpøver for å finne ut om hun har fått menstruasjon? Hvis det ikke har kommet mer blod i morgen da. Det bør kanskje det hvis det ER menstruasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hemorroider gir vel helst lyst, friskt blod, ikke mørkerødt? Se det an et par dager, er det mensen vil det nok tilta litt mer. Siden hun kun la merke til det etter å ha tørket seg så er det vel neppe mensen, da ville det nok vært noe i trusa også.

Jerntabletter kan gi hard mage og svart avføring i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig bekymret mor uansett..

Hemorroider gir vel helst lyst, friskt blod, ikke mørkerødt? Se det an et par dager, er det mensen vil det nok tilta litt mer. Siden hun kun la merke til det etter å ha tørket seg så er det vel neppe mensen, da ville det nok vært noe i trusa også.

Jerntabletter kan gi hard mage og svart avføring i alle fall.

Er jo redd for andre tarmsykdommer eller kreft eller sånne fæle ting... Hun er en sånn unge som får det "en av tusen" unger får... så er jo bekymret.

Skal ikke gi henne mer jern på en stund - ihvertfall ikke så sterke tabletter. Har bare litt problemer med å få opp lageret på Hemofer så tenkte jeg skulle prøve noe sterkere. Ja vet at det gir sort avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

På meg høres det ut som hard mage i forbindelse med jerninntak. Hard mage, som medfører sår som blør.

Gi henne rikelig med yougert, biola eller liknende noen dager. Avføringen blir da veldig myk og evt sår får gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig bekymret mor uansett..

På meg høres det ut som hard mage i forbindelse med jerninntak. Hard mage, som medfører sår som blør.

Gi henne rikelig med yougert, biola eller liknende noen dager. Avføringen blir da veldig myk og evt sår får gro.

Hun har bare fått to jerntabletter - kan hun reagere så fort på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville antatt at det er en rift pga hard avføring.

Har du sjekket om hun kan drikke Floradix - flytende jern. Vet ikke om det er glutenfritt, men du kan jo sjekke. Det er bedre for magen.

Siden hun er såpass lav, vil jeg nok ikke tro hun har fått menstruasjon enda, men man kan jo aldri vite 100%

Jeg hadde avventet til i morgen eller overimorgen. Jeg hadde også snakket med jenta og bedt henne prøve å se etter om blodet kom bakfra eller forfra - om hun skulle fortsette å blø.

Og skulle det ikke gi seg, så skal du absolutt ta henne med til legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo redd for andre tarmsykdommer eller kreft eller sånne fæle ting... Hun er en sånn unge som får det "en av tusen" unger får... så er jo bekymret.

Skal ikke gi henne mer jern på en stund - ihvertfall ikke så sterke tabletter. Har bare litt problemer med å få opp lageret på Hemofer så tenkte jeg skulle prøve noe sterkere. Ja vet at det gir sort avføring.

Sånn flytende jerntilskudd da, om du får i henne det?

Skjønner at du er engstelig, de fleste av oss er litt ekstra engstelige når det gjelder ungene våre. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig bekymret mor uansett...

Hvordan går det med dere?

Takk som spør :) jo er litt mindre bekymret nå - det er nok en rift pga hard mage. Mannen min hadde legetime i dag og fikk spurt litt - hadde først tenkt å ta med 11 åringen men så hadde hun jo mest lyst til at jeg i så fall var med heller. Det kan nok ikke være mensen for det har ikke kommet noe mer blod. Derfor må det jo ha kommet fra endetarmen.

Jeg ble nok litt revet med av jenta siden hun selv var så sikker på at hun hadde fått mensen. Og blod kan vel se mye ut på papir.

Vi har kontroll på sykehuset snart med cøliakien så jeg tror vi får se det an til da. Hvis det ikke skjer noe mer... Kutte ut det jerntilskuddet og passe på at hun drikker nok etc.

De har nevnt at hun muligens har noe mer enn cøliaki på sykehuset så jeg er jo fremdeles bekymret for UC eller Crohns eller noe sånt men ikke så mye mer enn jeg var før liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk som spør :) jo er litt mindre bekymret nå - det er nok en rift pga hard mage. Mannen min hadde legetime i dag og fikk spurt litt - hadde først tenkt å ta med 11 åringen men så hadde hun jo mest lyst til at jeg i så fall var med heller. Det kan nok ikke være mensen for det har ikke kommet noe mer blod. Derfor må det jo ha kommet fra endetarmen.

Jeg ble nok litt revet med av jenta siden hun selv var så sikker på at hun hadde fått mensen. Og blod kan vel se mye ut på papir.

Vi har kontroll på sykehuset snart med cøliakien så jeg tror vi får se det an til da. Hvis det ikke skjer noe mer... Kutte ut det jerntilskuddet og passe på at hun drikker nok etc.

De har nevnt at hun muligens har noe mer enn cøliaki på sykehuset så jeg er jo fremdeles bekymret for UC eller Crohns eller noe sånt men ikke så mye mer enn jeg var før liksom...

Håper dere slipper flere sykdommer enn Cøliaki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :)

For de små så kan veldig lite blod se veldig mye og skremmende ut.

Trist at hun plages slik med magen :( Det finnes jo jerntilskudd som er mildere mot magen (Niferex og Floradix f.eks.). Det er jo ikke uvanlig at cøliakere trenger jerntilskudd, dessverre.

Skal krysse fingrene for at det ikke er noe Chrons eller UC hos henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere slipper flere sykdommer enn Cøliaki.

Tusen takk - det håper virkelig jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :)

For de små så kan veldig lite blod se veldig mye og skremmende ut.

Trist at hun plages slik med magen :( Det finnes jo jerntilskudd som er mildere mot magen (Niferex og Floradix f.eks.). Det er jo ikke uvanlig at cøliakere trenger jerntilskudd, dessverre.

Skal krysse fingrene for at det ikke er noe Chrons eller UC hos henne.

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...