Gå til innhold

Når begynner barna å sykle til skolen hos dere

Gjest Detalja

Anbefalte innlegg

Gjest Detalja

Jeg spør fordi her på vår skole er det opp til foreldrene å bestemme når barna kan sykle til skolen alene. Det innebærer at mange 1.klassinger sykler alene, opptil 6 km hver vei. Jeg synes det er for tidlig, mener at de ikke har oversikt over trafikken når de er 7 år. Er lite problematisert i klasse/skolesammenheng, er det jeg som er overbeskyttende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved "min" grunnskole må de bestå sykkeltesten i 4. klasse først, jfr nylig posta frustrerte innlegg fra meg ;-)

Annet kan være en barnevernssak i min kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får ikke ungene sykle til skolen før de går i 6. eller 7. klasse. Å sende en førsteklassing ut på en 6 kms sykkeltur til skolen synes jeg er helt bak mål! Med mindre en av foreldrene sykler sammen med barnet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Her er det veldig greit og likt for alle. I slutten av 4. klasse(april/mai) starter de med teori og trening med sykkel. Så tar de teoretisk og praktsisk prøve. I denne perioden begynner de å sykle.

Altså; slutten av 4.klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss får ikke barna sykle alene før de går i 5. klasse.

Sykler de sammen med en voksen kan de sykle fra 1. klasse.

Jeg synes det er direkte uforsvarlig å slippe en 6-7-åring alene ut i trafikken på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

De får ikke lov til å sykle til skolen før de har bestått sykkelprøven, og den tar de på våren i 4. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten var grensen 10 år, og på skolen til ungene er grensen 5. klasse, eller slutten av 4. klasse etter at de har tatt sykkelsertifikat. Da har de en sykkeldag der syklene blir godkjent av politiet, og de tester sykkelferdighetene til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Mine barn syklet til skolen fra 1. klasse. Hadde det vært i dag hadde jeg tydeligvis fått barnevernet på døren. Det er ikke så mange år siden, men den gang het det seg at det var sunt med frisk luft og mosjon, og at barna hadde godt av å lære seg hva det innebar å sykle i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn syklet til skolen fra 1. klasse. Hadde det vært i dag hadde jeg tydeligvis fått barnevernet på døren. Det er ikke så mange år siden, men den gang het det seg at det var sunt med frisk luft og mosjon, og at barna hadde godt av å lære seg hva det innebar å sykle i trafikken.

''Mine barn syklet til skolen fra 1. klasse. Hadde det vært i dag hadde jeg tydeligvis fått barnevernet på døren. Det er ikke så mange år siden, men den gang het det seg at det var sunt med frisk luft og mosjon, og at barna hadde godt av å lære seg hva det innebar å sykle i trafikken.''

Dette har nok lite med årstall å gjøre. Da jeg gikk på barneskolen, for 30 år siden, fikk vi ikke sykle før i 4. klasse, som er det samme som dagens 5. klasse. Mine barns skole tillater ikke sykling uten foreldre før i 5. klasse.

For 30 år siden, som i dag, mente man at barn under 10-12 år ikke har evnen til å lære seg hva det innebærer å sykle i trafikken. Evnen til å tolke sanseinntrykk som syn og hørsel, evnen til å bedømme fart og evnen til konsentrasjon utvikler seg gradvis. Før de er 10-12 år er ikke disse evnene tilstrekkelig utviklet til at det er forsvarlig å sende barna ut i trafikken på sykkel alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hos oss er regelen at de må gå i 5. klasse før de kan sykle til skolen alene.

Da jeg var barn fikk jeg ikke lov før jeg var 12 år, pga av skoleveien for en stor del var en smal, svingete riksvei med mye trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vår skole er det ved overgangen til 5. klasse med forutgående sykkelprøve, slik flere her har beskrevet.

Det er i Oslo, men ikke i sentrum - og trafikken varierer veldig avhengig av hvor i skolekretsen eleven bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha... minner meg om nabogutten da jeg vokste opp. Regelen var at man ikke fikk sykle før 4. klasse, men han sykla mens han var mye yngre, men gjemte sykkelen i grøftekanten 100 meter før han kom til skola. Mora hans var lærer ved skola, og visste nok om praksisen ;-)

Min sønn syklet til skola på slutten (våren) i 1. klasse. Syklet sammen med storesøster. Husket ikke når storesøster begynte å sykle. Lite trafikk langs vegen vår, nesten 2 km en veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

På skolen våre barn har gått, må de bestå sykkeltest i slutten av 4. klasse før de kan sykle til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Hos oss fikk ungene sykle fom 5. klasse dersom foreldrene ga tilatelse til det. Sparkesykkel var det ingen restriksjoner på, og min brukte den fra 3. klasse. Han hadde 1 km trygg skoleveg, men måtte over trafikert gate på ett punkt. Både foreldre og skole terpet på trygg kryssing av gate, og mens jr gikk var det faktisk ingen ulykker der pussig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det sykkelprøve i slutten av fjerde klasse for alle elevene. Da blir ferdighetene sjekket, sykkelen sjekket, litt teori om lover og regler etc. De som består får lov til å sykle fra femte klasse. Grei regel. Trygg trafikk sier 10 år før de behersker trafikken sånn noenlunde. Hvis noen foreldre sender barna med sykkel til skolen tidligere blir disse nektet parkert på skolens område. vet ikke om regelen blir helt overholdt, men det virker som alle elevene godtar og respekterer ordningen og gleder seg til femte når de får sykle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barnas skole tar de "sykkellappen" i slutten av 4. klasse, og det er ikke lov å sykle før dette (fra ca. 10-årsalder).

Da jeg var barn (på 70-tallet) tok vi "sykkellappen" i slutten av 5. klasse, og fikk ikke sykle før dette (altså fra ca. 12-årsalder).

Jeg syns førsteklassinger er altfor små til å sykle i trafikken uten voksne. Jeg tror egentlig ikke barn har evne til å vurdere hastighet og avstand fullgodt før de er 12, men med trygg skolevei og oversiktlig trafikkbilde, syns jeg vår skole har en OK praksis. Regelen overholdes, fordi 5.-klassinger vil "kjefte" på de barna som er for unge til å sykle "Du har ikke lov til å sykle, for du går bare i 3.-klasse! :-p"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha... minner meg om nabogutten da jeg vokste opp. Regelen var at man ikke fikk sykle før 4. klasse, men han sykla mens han var mye yngre, men gjemte sykkelen i grøftekanten 100 meter før han kom til skola. Mora hans var lærer ved skola, og visste nok om praksisen ;-)

Min sønn syklet til skola på slutten (våren) i 1. klasse. Syklet sammen med storesøster. Husket ikke når storesøster begynte å sykle. Lite trafikk langs vegen vår, nesten 2 km en veg.

Vi gjorde det samme. Sykla til ei jente som bodde 100 meter fra skolen, og satte syklene der. Begrunnelsen med 4.klasse-regelen fra skolens side var trafikkkaos rundt skolegården med foreldre som kjørte og leverte, så vi følte det var ok, og en omgåelse, ikke brudd på regelen. Vi hadde trygg og kort vei, og alle fikk sykle på fritiden til alle andre aktiviteter, også til skolen på ettermiddagstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...