Gå til innhold

Bleier på resept?


Gjest Undrende

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende

Har en datter på 6 1/2 år som er nattevæter + en sjelden gang dagvæter. Hun har vært til ultralyd av nyrer/urinveier - alt ok. Pampers/Libero-bleiene er nå blitt så små at de gir gnagsår på lårene, eller revner i løpet av natten. Hun er ikke overvektig, men er ca 130 cm høy med passende vekt til høyden. I tillegg hender det rett så ofte at sengen er våt til tross for at bleien har vært på hele natten. Barnelegen vi har vært hos sier vi kun skal avvente situasjonen, bruke bleie og belønne henne etter tørre netter. Problemet er bare at hun kanskje har 1 tørr natt i løpet av 3-4 mnd. Han sier han har dårlig erfaring med alarm-matten, og mener den bare påfører barna en ekstra stress-situasjon. Nesespray vil han også avvente med. Har spurt vår fastlege om hun kan få bleier på blå resept, men han sier hun må være 8 år før hun kan få det. Kan noen svare på om dette virkelig er sant. Å kjøpe Tena Up&Go blir mye dyrere enn Libero/Pampers. Dessuten har jeg ytterligere 1 bleiebarn på snart 4, så bleiebudsjettet er ganske stort. Håper noen har noen svar eller tips om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen vår er 7 år og vi har fått bleier på blå resept en stund nå så det bør dere også kunne få.

Det er viktig for din datter at hun har en behagelig bleie oppi all denne elendigheten. En bleie som gnager og appåtil lekker er ikke noen god opplevelse for en så stor jente, det bør legen deres forstå syntes nå jeg.

Alarm.har vi også dårlig erfaring med, poden våknet ikke av den, og minirin ga desverre ingen effekt heller. Belønning skjønner jeg faktisk ikke poenget med, ungene tisser ikke på seg med vilje, og hva er en større belønning for barnet enn en tørr bleie/seng?

Siri Harket kan sikkert svare deg på om det virkelig stemmer at det ikke er mulig å få bleier på blå resept til en så stor unge. Vi har fått det uansett, så kanskje dere bør ta kontakt med en annen lege som ikke er så firkantet.

Ellers vil jeg anbefale at du bruker Tena Slip på datteren din, vi har dårlige erfaringer med denne truse varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Undrende

Sønnen vår er 7 år og vi har fått bleier på blå resept en stund nå så det bør dere også kunne få.

Det er viktig for din datter at hun har en behagelig bleie oppi all denne elendigheten. En bleie som gnager og appåtil lekker er ikke noen god opplevelse for en så stor jente, det bør legen deres forstå syntes nå jeg.

Alarm.har vi også dårlig erfaring med, poden våknet ikke av den, og minirin ga desverre ingen effekt heller. Belønning skjønner jeg faktisk ikke poenget med, ungene tisser ikke på seg med vilje, og hva er en større belønning for barnet enn en tørr bleie/seng?

Siri Harket kan sikkert svare deg på om det virkelig stemmer at det ikke er mulig å få bleier på blå resept til en så stor unge. Vi har fått det uansett, så kanskje dere bør ta kontakt med en annen lege som ikke er så firkantet.

Ellers vil jeg anbefale at du bruker Tena Slip på datteren din, vi har dårlige erfaringer med denne truse varianten.

Tusen takk for svaret.

Jeg får nok snakke med min fastlege igjen, eller be om ny henvisning til barnelegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er til noen hjelp, men i alle fall:

Sønnen vår, som var nattevæter, fikk en type "tisseunderlag" som heter UP90 på blå resept. De inneholder samme slags stoff som f.eks Libero (som omdanner urinen til gele).

Så da burde det vel gå an å få bleier også - det er jo to sider av samme sak. Håper det ordner seg for dere, stå bare på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til undrende. Din lege har rett når det gjelder blåresept til barn som er sengevætere.Når barna i tillegg har uhell på dagtid er det andre regler som gjelder. Hun bør få dette på blåresept pga dagproblemene.Prøv å ta det opp med legen din igjen. Vær også obs. på at hun ikke har sjeldene dobesøk på dagtid Det kan være dårlige dovaner som er årsaken til dagproblemene hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...