Gjest Tenåringsmor/hotelvert Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Har et barn på 18 som blir 19 i år. Før grudde jeg meg til barna flyttet ut, men det er vist en naturlig prosess at man får litt nok av ja....en følelelse av å drive litt hotell uten noe særlig takknemmelig tilbake. Jeg er selvfølelig kjempeglad i barna mine. Men irritasjonen vokser over holdningen at man ikke behover å bidra hjemme. Det skal sies at mitt barn er ganske sliten etter skolegang og jobb ved siden av. Vi bidrar kun med "hotellet" kost og losji. Penger til klær og andre utskeielser tjener barnet selv. Barnet har også vært flink å spare barnebidrag, konfirmasjonspenger etc og har nå 100 000 på konto. I dag har jeg lyst til å be om at h*n om å vaske doen og badet, men jeg kvier meg for det blir mye oking og mas. Bruker nesten mer energi på å mase om det enn å gjøre det selv. Når er det ok å bidra litt hjemme? Er det noen oppgaver som er ok? Tømmer oppvaskmaskinen når h*n er tilfeldigvis hjemme. Men kunne tenke meg at h*n vasket bad og do fast for å bidra hjemme. Evt annenhver uke. Høhø- Kanskje det er så vanskelig å be om for at jeg hater jobber selv? Men jeg kan ta foreksempel dusjen selv. Også tar h*n resten av badet og doen. Er det sånn at man ikke skal bidra hjemme i dag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 ''Det skal sies at mitt barn er ganske sliten etter skolegang og jobb ved siden av. Vi bidrar kun med "hotellet" kost og losji. Penger til klær og andre utskeielser tjener barnet selv. Barnet har også vært flink å spare barnebidrag, konfirmasjonspenger etc og har nå 100 000 på konto.'' For en utrolig flott 18-, snart 19-åring du har! At man er sliten etter skole og jobb ved siden av, forstår jeg veldig godt, men å vaske doen en gang i uka må vel gå an, samt gå med søpla, tømme oppvaskmaskina, støvsuge gulvene, sånne småting? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tante Rødgrønn Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 ''Er det sånn at man ikke skal bidra hjemme i dag?'' Det er ingen andre generelle regler i dag enn har vært før. Jeg kjenner godt til de problembeskrivelsene dine og fortvilelsen over at det er enklere å gjøre ting selv enn å mase om at de blir gjort sent og dårlig. Dette har sannsynligvis noe med vår oppdragelse å gjøre også. Vi kvinner ble oppdratt til å gjøre husarbeid og stulle rundt familien. Nå har likestillingen gjort begge kjønn til like uoppdragne monstre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tenåringsmor/hotelvert Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 ''Er det sånn at man ikke skal bidra hjemme i dag?'' Det er ingen andre generelle regler i dag enn har vært før. Jeg kjenner godt til de problembeskrivelsene dine og fortvilelsen over at det er enklere å gjøre ting selv enn å mase om at de blir gjort sent og dårlig. Dette har sannsynligvis noe med vår oppdragelse å gjøre også. Vi kvinner ble oppdratt til å gjøre husarbeid og stulle rundt familien. Nå har likestillingen gjort begge kjønn til like uoppdragne monstre. Jeg føler mer det går på at vi bærer barna frem på våre armer, enn at det har min kvinnelige servicegrad å gjøre. Jeg har foreksempel dårlig samvittighet for at vi ikke har en større pengehaug å bidra med, det virker som om noen får penger til ferieturer, leilihget osv. Tror det er svært mange hjemmeboende barn som ikke bidrar huslig eller på andre måter i dag, curlingforeldrene gjør alt selv. Men om h*n hadde bodd på hybel måtte h*n jo gjøre langt mer selv. Alt av husarbeid. Det burde jo derfor ikke være urimelig å ta en liten time på badet hver uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tenåringsmor/hotelvert Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 ''Det skal sies at mitt barn er ganske sliten etter skolegang og jobb ved siden av. Vi bidrar kun med "hotellet" kost og losji. Penger til klær og andre utskeielser tjener barnet selv. Barnet har også vært flink å spare barnebidrag, konfirmasjonspenger etc og har nå 100 000 på konto.'' For en utrolig flott 18-, snart 19-åring du har! At man er sliten etter skole og jobb ved siden av, forstår jeg veldig godt, men å vaske doen en gang i uka må vel gå an, samt gå med søpla, tømme oppvaskmaskina, støvsuge gulvene, sånne småting? ''For en utrolig flott 18-, snart 19-åring du har! At man er sliten etter skole og jobb ved siden av, forstår jeg veldig godt, men å vaske doen en gang i uka må vel gå an, samt gå med søpla, tømme oppvaskmaskina, støvsuge gulvene, sånne småting?'' Ja h*n er veldig flink. Mer økonomisk enn fossilene til og med. Så har litt dårlig samvittighet for at vi ikke bidrar mer økonomisk. Nå skal det sies at jeg betaler noen faste regninger på ca 500 pr måned. Samt en aktivitet i tillegg. Tror nok at om vi innfører noe er det lurt å gjøre det til en fast ting slik at vi slipper diskusjoner hele tiden. Kommer ikke til å så mye mer forventninger enn det da. Men det er klart det er naturlig å tømme oppvaskmaskinen og gå en tur med bikkja i ny og ne, og gi en håndstrekning om h*n er hjemme rundt middagstider. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg føler mer det går på at vi bærer barna frem på våre armer, enn at det har min kvinnelige servicegrad å gjøre. Jeg har foreksempel dårlig samvittighet for at vi ikke har en større pengehaug å bidra med, det virker som om noen får penger til ferieturer, leilihget osv. Tror det er svært mange hjemmeboende barn som ikke bidrar huslig eller på andre måter i dag, curlingforeldrene gjør alt selv. Men om h*n hadde bodd på hybel måtte h*n jo gjøre langt mer selv. Alt av husarbeid. Det burde jo derfor ikke være urimelig å ta en liten time på badet hver uke. ''Jeg har foreksempel dårlig samvittighet for at vi ikke har en større pengehaug å bidra med, det virker som om noen får penger til ferieturer, leilihget osv. Tror det er svært mange hjemmeboende barn som ikke bidrar huslig eller på andre måter i dag, curlingforeldrene gjør alt selv.'' Ikke tenk på det en gang! Ungen din har jo masse penger selv også. Kunne ha sløst dem bort, men har spart dem! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 ''For en utrolig flott 18-, snart 19-åring du har! At man er sliten etter skole og jobb ved siden av, forstår jeg veldig godt, men å vaske doen en gang i uka må vel gå an, samt gå med søpla, tømme oppvaskmaskina, støvsuge gulvene, sånne småting?'' Ja h*n er veldig flink. Mer økonomisk enn fossilene til og med. Så har litt dårlig samvittighet for at vi ikke bidrar mer økonomisk. Nå skal det sies at jeg betaler noen faste regninger på ca 500 pr måned. Samt en aktivitet i tillegg. Tror nok at om vi innfører noe er det lurt å gjøre det til en fast ting slik at vi slipper diskusjoner hele tiden. Kommer ikke til å så mye mer forventninger enn det da. Men det er klart det er naturlig å tømme oppvaskmaskinen og gå en tur med bikkja i ny og ne, og gi en håndstrekning om h*n er hjemme rundt middagstider. Ja, dette høres helt flott ut, din tenåring kommer nok til å klare seg selv veldig bra tror jeg. Man skal tenke litt på at det faktisk er slitsomt både å gå på skole og ha jobb ved siden av. Samtidig klarer de jo litt småting i tillegg synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Har ikke så store barn ennå (eldste 13), men mine må hjelpe til en god del- hvis ikke blir det inndraging av PC etc. ' Hørte en versjon fra noen med større barn. De hadde en fast ukepenge og helt faste oppgaver som måtte gjøres i løpet av uken. Liste og prisliste ble laget i samarbeid med alle. (Vaske badet mandag eller tirsdag, støvsuge hele huset torsdag eller fredag, klippe plenen i løpet av uken osv.) Avkryssing på utført oppgave.. Hver søndag kveld var det utdeling og fratrekk for ikke utførte oppgaver. Denne omvendtløsningen fungerte bra hos dem. Veldig surt å se at pengene forvant hvis de ikke hadde utført jobbene sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Har ikke så store barn ennå (eldste 13), men mine må hjelpe til en god del- hvis ikke blir det inndraging av PC etc. ' Hørte en versjon fra noen med større barn. De hadde en fast ukepenge og helt faste oppgaver som måtte gjøres i løpet av uken. Liste og prisliste ble laget i samarbeid med alle. (Vaske badet mandag eller tirsdag, støvsuge hele huset torsdag eller fredag, klippe plenen i løpet av uken osv.) Avkryssing på utført oppgave.. Hver søndag kveld var det utdeling og fratrekk for ikke utførte oppgaver. Denne omvendtløsningen fungerte bra hos dem. Veldig surt å se at pengene forvant hvis de ikke hadde utført jobbene sine. Noe av det samme systemet vi har. Her er det tømming av oppvaskmaskina, gå med søppel og holde rommet ganske ryddig. Funker kjempemessig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Selvfølgelig kan du be en 18 åring om å gjøre husarbeid!!! Jeg flyttet hjemmenifra da jeg var 15 år (33 i dag) og skulle begynne på videregående. Jeg gikk til og fra skolen hver dag i all slags vær, og turen dit tok nesten en time. Deretter jobbet jeg hardt på skolen, disponerte egne penger, handlet og gjorde alt av husarbeid selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.