Gå til innhold

Rett til tilrettelegging på skolen


Gjest maiapril

Anbefalte innlegg

Gjest maiapril

Er det vanlig for et barn uten diagnose® å få tilrettelagt skolehverdagen sin iform av færre lekser, assistent i mattetimer, bli tatt ut i lesegrupper, osv.?

Jeg trodde kommunene hadde mer enn nok med å bruke ressurser på de barna som hadde diagnoser.

Blir litt irritert av om det er slik at en likevel får hjelp "i hue og ræva" uten diagnoser. Hvorfor skal noen få det så lettvint, mens andre må slite seg gjennom langvarige prosesser med utredninger og blottlegging av detaljer fra barnets og familiens private og intime liv for å få diagnose og hjelp til barnet sitt?

Jeg vil høre hva dere sier her, hvis noen kan og vil svare. For det er litt for å sjekke ut om ei venninne av meg lyver til meg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • PieLill

    4

  • Dorthe

    3

  • Løvemamma

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Psyk av alt

Min sønn fikk tilrettelegging "i hue og ræva" som du kaller det uten å ha diagnose. Men han måtte allikevel gjennom mye utredning. Men det var i etterkant av tilrettelegging. Han hadde vansker og fikk dermed tilrettelegging (selv om utredningen ikke hadde begynt). Han beholdt særtiltaket selv om det viste seg at han var diagnoseløs. Fordi han trengte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn har rett på tilrettelagt undervisning, men det betyr jo ikke at alle skal ha egen assistent ;)

På skolen der barna mine går er det flere som får ekstra ressurser og som også får tilrettelagt i forhold til mengde lekser osv.

Jeg vet ikke hvorvidt alle har fått diagnoser, men en viss grad av utredning har det nok vært på de jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Er det vanlig for et barn uten diagnose® å få tilrettelagt skolehverdagen sin iform av færre lekser, assistent i mattetimer, bli tatt ut i lesegrupper, osv.?''

Elever i norsk skole har krav på tilpasset undervisning - dette er ikke det samme som spesialundervisning, noe flere elever med diagnoser får.

Tilpasset undervisning kan være f.eks. å gi eleven færre lekser (dette er noe lærer i samråd med foreldrene kan bestemme...grunnen kan f.eks. være at barnet sliter med leksene/bruker uhensiktsmessig lang tid). Assistenter i mattetimer kommer alle elevene til gode, og er alltid et godt tiltak for å kunne gi hjelp til alle elevene som trenger det. Lesegrupper er også flott for alle elevene i klassen. Da får læreren færre elever å konsentrere seg om, og alle elevene blir sjekka og trent mht leseferdigheter.

Jeg forstår ikke hvordan du kan greie å vinkle dette negativt? Dette er tiltak som kan bidra til å forebygge at man senere må sette inn spesialpedagogiske tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Jeg skjønner virkelig ikke hva det er du blir så irritert over. Det er ikke noen konkurranse, dette her. Opplæringslova sier at ”opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.”

Skolene pliker altså å tilrettelegge individuelt. At ikke alle gjør det i den grad de burde, er så sin sak - men det er altså ingen grunn til å bli muggen for at barn uten diagnose også får det de etter loven har krav på.

Diagnosefrie barn er ikke nødvendigvis barn uten problemer og utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

''Er det vanlig for et barn uten diagnose® å få tilrettelagt skolehverdagen sin iform av færre lekser, assistent i mattetimer, bli tatt ut i lesegrupper, osv.?''

Elever i norsk skole har krav på tilpasset undervisning - dette er ikke det samme som spesialundervisning, noe flere elever med diagnoser får.

Tilpasset undervisning kan være f.eks. å gi eleven færre lekser (dette er noe lærer i samråd med foreldrene kan bestemme...grunnen kan f.eks. være at barnet sliter med leksene/bruker uhensiktsmessig lang tid). Assistenter i mattetimer kommer alle elevene til gode, og er alltid et godt tiltak for å kunne gi hjelp til alle elevene som trenger det. Lesegrupper er også flott for alle elevene i klassen. Da får læreren færre elever å konsentrere seg om, og alle elevene blir sjekka og trent mht leseferdigheter.

Jeg forstår ikke hvordan du kan greie å vinkle dette negativt? Dette er tiltak som kan bidra til å forebygge at man senere må sette inn spesialpedagogiske tiltak.

''Jeg forstår ikke hvordan du kan greie å vinkle dette negativt? Dette er tiltak som kan bidra til å forebygge at man senere må sette inn spesialpedagogiske tiltak.''

Tja... Sjalusi? En følelse av urettferdighet? Vi foreldre har virkelig stått på for dattera vår for å få henne utredet slik at hun kunne få riktige diagnose og derfor rett til tilrettelegging på skolen. Så får venninna mi og sønnen hennes alt opp i hendene uten å løfte en finger? Han fikk hjelp og tilrettelegging fordi skolen mente at han trengte det. Han er ikke utredet og har ingen diagnose. Er "bare" en slow learner og en med dårlig språk.

Men jeg er nok en smule irritert på venninna mi i utgangspunktet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Det er ikke diagnose - men reelt behov for tilrettelegging - som er avgjørende.

''Det er ikke diagnose - men reelt behov for tilrettelegging - som er avgjørende.''

Javel ja. Så hvorfor er det så himla viktig å få diagnose da? Er ikke det for å få riktig hjelp?

Føler all utredning og styr vi har hatt med jenta vår bare er totalt bortkastet da, siden hun likevel og uansett ville fått hjelp? Hva f.. er da vitsen med diagnoser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jeg forstår ikke hvordan du kan greie å vinkle dette negativt? Dette er tiltak som kan bidra til å forebygge at man senere må sette inn spesialpedagogiske tiltak.''

Tja... Sjalusi? En følelse av urettferdighet? Vi foreldre har virkelig stått på for dattera vår for å få henne utredet slik at hun kunne få riktige diagnose og derfor rett til tilrettelegging på skolen. Så får venninna mi og sønnen hennes alt opp i hendene uten å løfte en finger? Han fikk hjelp og tilrettelegging fordi skolen mente at han trengte det. Han er ikke utredet og har ingen diagnose. Er "bare" en slow learner og en med dårlig språk.

Men jeg er nok en smule irritert på venninna mi i utgangspunktet. ;)

Da har de vurdert det slik at hennes barn trengte det mer enn ditt barn. Det skal ikke være slik at bare den som roper høyest skal få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Hva vet du om dette barnet? Kanskje vet du fint lite.

Jeg vet faktisk svært mye om ham. Har kjent ham siden han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet faktisk svært mye om ham. Har kjent ham siden han ble født.

Kanskje sønnen hennes har lærevansker da, uten mistanke om diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest maiapril

Da har de vurdert det slik at hennes barn trengte det mer enn ditt barn. Det skal ikke være slik at bare den som roper høyest skal få hjelp.

''Da har de vurdert det slik at hennes barn trengte det mer enn ditt barn. Det skal ikke være slik at bare den som roper høyest skal få hjelp.''

Vel, jeg sier ikke at jenta vår ikke får hjelp. Det får hun virkelig, og det fra flere instanser enn skolen. Men det var dumt av meg å i det hele tatt ta opp temaet her, for ingen forstår meg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Kanskje sønnen hennes har lærevansker da, uten mistanke om diagnose.

Ja, det har han absolutt. Og han har også dårlig språk. Så etter min mening burde han absolutt utredes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Da har de vurdert det slik at hennes barn trengte det mer enn ditt barn. Det skal ikke være slik at bare den som roper høyest skal få hjelp.''

Vel, jeg sier ikke at jenta vår ikke får hjelp. Det får hun virkelig, og det fra flere instanser enn skolen. Men det var dumt av meg å i det hele tatt ta opp temaet her, for ingen forstår meg uansett.

Det kan jo være mye du ikke vet, fordi om du tror du vet alt.

Hvis både du og venninna di får hjelp til deres barn, så bør du være glad og fornøyd med det.

Jeg synes det er merkelig ikke å unne venninna og sønnen den hjelpen de kan få. Hva slags venninneforhold er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, det har han absolutt. Og han har også dårlig språk. Så etter min mening burde han absolutt utredes.

Og det kan jo hende at det gjøres uten at du er informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Jeg skjønner virkelig ikke hva det er du blir så irritert over. Det er ikke noen konkurranse, dette her. Opplæringslova sier at ”opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.”

Skolene pliker altså å tilrettelegge individuelt. At ikke alle gjør det i den grad de burde, er så sin sak - men det er altså ingen grunn til å bli muggen for at barn uten diagnose også får det de etter loven har krav på.

Diagnosefrie barn er ikke nødvendigvis barn uten problemer og utfordringer.

''Skolene pliker altså å tilrettelegge individuelt. At ikke alle gjør det i den grad de burde, er så sin sak - men det er altså ingen grunn til å bli muggen for at barn uten diagnose også får det de etter loven har krav på.''

Du forstår ikke. Vi har måttet kjempe i lang tid for noen diagnoser som er så opp i dagen, kun for å få hjelp til henne. Mens venninna mi tilsynelatende får alt servert på et gullfat. Derfor er jeg sjalu og irritert. Men jeg hadde nok ikke vært det i den grad jeg faktisk er, hvis jeg ikke i utgangspunktet synes hun er en belærende og arrogant besserwisser. Flere enn meg som synes akkurat det siste her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Skolene pliker altså å tilrettelegge individuelt. At ikke alle gjør det i den grad de burde, er så sin sak - men det er altså ingen grunn til å bli muggen for at barn uten diagnose også får det de etter loven har krav på.''

Du forstår ikke. Vi har måttet kjempe i lang tid for noen diagnoser som er så opp i dagen, kun for å få hjelp til henne. Mens venninna mi tilsynelatende får alt servert på et gullfat. Derfor er jeg sjalu og irritert. Men jeg hadde nok ikke vært det i den grad jeg faktisk er, hvis jeg ikke i utgangspunktet synes hun er en belærende og arrogant besserwisser. Flere enn meg som synes akkurat det siste her.

''Mens venninna mi tilsynelatende får alt servert på et gullfat. Derfor er jeg sjalu og irritert''

Kan du ikke heller prøve og tenke at det først og fremst er barnet som får hjelp til barnets beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maiapril

Og det kan jo hende at det gjøres uten at du er informert.

Ja, det kan hende. Jeg har hele tida vært åpen med henne om mitt barn, og da sårer det meg litt at hun ikke vil være like åpen om sitt barn mot meg. Men det skal sies at vi de siste to årene har glidd litt fra hverandre. Mange grunner til det som jeg ikke vil komme inn på her. Men uttrykket Besserwisser passer utmerket på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...