Gjest hablima Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hvordan har dere gjort det? Og hvor gammelt var barnet? Leser stadig at man ikke skal presse barnet., men en gang må jo bleien bort. Tror vi har ei som egentlig har noenlunde bra kontroll, men som synes det ofte er greit å bruke bleien for da trenger hun ikke avbryte det hun holder på med for å gå på do. Kan vi bare sette ned foten og la henne gå uten bleie? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Forbered henne litt da, si f.eks. at "Nå er du så stor at du ikke trenger å bruke bleier mer på dagen, så fra lørdag så bruker du bare truser" eller noe sånt. Kjøp noen fine / søte / stilige truser og regn med en del uhell den første tiden. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Mine har sluttet da de var to. Og har da vært tørre både på dagen og om natten. Har ikke gjort noe spesielt, annet en at bleien ble byttet ut med truser. Noen uhell har det vært, men ikke så mange. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 En av våre var komplett bevisstløs på hvordan ting hang sammen og ville sikkert brukt bleier frem til konfirmasjonen om vi ikke hadde tatt grep. :-) For noen barn går bleieslutt nesten av seg selv. Andre må dyttes og dras. Akkurat som noen barn helst vil kle på seg selv mens andre synes det er så bekvemt å bli dullet med i stedet. Problemet med dagens fantastiske bleier er at de er alt for behagelige og dermed gir liten grunn til å gå på do i stedet. Jeg har reist en del i land som ikke har samme tilgang på moderne papirbleier, og der er barna i snitt tørre et til halvannet år før norske barn. Både barna og foreldrene har et sterkere insentiv på å få vei i vellinga. Sommeren, når man er mye ute og uhell får små konsekvenser, er et utmerket tidspunkt til å kutte bleien og la det stå til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei! Det er oftest foreldrene og ikke barna som foretrekker bleier. Mine barn sluttet mellom 1.5 år og 2 år, jeg tok bleien vekk, lot en potte være tilgjengelig, det var ikke noe press/stress ved dette, men ved denne alder er feks den tverrstripete muskel rundt anus i ferd med å kontrolleres bra av barnet. I andre kulturer og i Norge også før Pampers brukte ikke barn bleier så lenge. Det handler mer om å gi barna muligheten til å bli tørre, til å tisse seg ut, tisse på gulvet, det liker de osv... da får de en følelse med sin egen vannlating og avføring, dessuten er det fint å få gode rutiner på at bæsjing bør bli en naturlig del av morgenstellet, så slipper de holde på med dette ut over dagen. I gammel indisk tradisjon er babyer også tørre dvs de holdes tidlig om morgenen i sittestilling over armen slik at de får sin avføring, tisse gjør man jo mange ganger om dagen. Flere foreldre jeg vet om har til og med babyer som er tørre. Det orket ikke jeg med, men barn liker å være selvstendige tidligere enn man forestiller seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei! Det er oftest foreldrene og ikke barna som foretrekker bleier. Mine barn sluttet mellom 1.5 år og 2 år, jeg tok bleien vekk, lot en potte være tilgjengelig, det var ikke noe press/stress ved dette, men ved denne alder er feks den tverrstripete muskel rundt anus i ferd med å kontrolleres bra av barnet. I andre kulturer og i Norge også før Pampers brukte ikke barn bleier så lenge. Det handler mer om å gi barna muligheten til å bli tørre, til å tisse seg ut, tisse på gulvet, det liker de osv... da får de en følelse med sin egen vannlating og avføring, dessuten er det fint å få gode rutiner på at bæsjing bør bli en naturlig del av morgenstellet, så slipper de holde på med dette ut over dagen. I gammel indisk tradisjon er babyer også tørre dvs de holdes tidlig om morgenen i sittestilling over armen slik at de får sin avføring, tisse gjør man jo mange ganger om dagen. Flere foreldre jeg vet om har til og med babyer som er tørre. Det orket ikke jeg med, men barn liker å være selvstendige tidligere enn man forestiller seg. ''dessuten er det fint å få gode rutiner på at bæsjing bør bli en naturlig del av morgenstellet, så slipper de holde på med dette ut over dagen.'' Jeg skal innrømme at jeg ofte har avføring om morgenen, men kroppen min er i alle fall ikke så fininnstilt at den da ikke har det før neste morgen igjen. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 ''dessuten er det fint å få gode rutiner på at bæsjing bør bli en naturlig del av morgenstellet, så slipper de holde på med dette ut over dagen.'' Jeg skal innrømme at jeg ofte har avføring om morgenen, men kroppen min er i alle fall ikke så fininnstilt at den da ikke har det før neste morgen igjen. ) Hei! Jeg har vennet mine barn til fra de var små at pusse tenner, vaske ansikt, bæsje osv... er noe vi gjør i vårt morgenstell. Dette går helt av seg selv og naturlig. De har en god rutine på dette, ja for man kan jo ikke bæsje på kommando, men gode rutiner, faste måltider og sunt kosthold, gir seg ofte utslag i faste mønstre også for avføring. Da jeg leste at i Ayurvedisk medisin anbefalte man å også ha sin avføring om morgenen tenkte jeg at det virket naturlig da største delene av fordøyelsen skjer om natten, og jeg ser at det fungerer veldig bra for barna. Unntatt for min ene sønn som jeg lurer på om har en matinntolerranse, fordi jeg vet det er viktig for han rett og slett for velvære å få gått ordentlig på toalettet i ro og fred om morgenen, hender det jeg skriver melding at, "kommer for sent i dag pga av magen", han trenger opp til 30 min på toalettet om morgenen Jeg skal finne ut hvorfor han sliter sånn, jeg tror ikke han tåler særlig bra melk og gluten, som han elsker, men jeg har ikke testet han enda, men han har ordentlig hard mage og jeg er så redd han skal ha vondt, så derfor lar jeg han få den tiden han trenger på toalettet.Han misliker skoletoaletter for der får man jo ikke være i fred. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Som PieLill sier er det ganske stor variasjon i barnas motivasjon for å slutte med bleie. Noen vil selv gå på do veldig tidlig, andre synes det er veldig greit å slippe. Det er nesten 1, 5 års aldersforskjell på når mine to sluttet med bleie. Uansett alder og motivasjon er det lurt å gjøre hovedjobben om sommeren. Da kan barna gå uten både bleie og bukse en stund og kjenne litt på "systemet", og det er færre lag med klesplagg som skal av når de kjenner at de må på do. Noen fine underbukser kan også være motiverende. Vi har for øvrig ikke gått veien om potte, men latt dem gå rett over på do, med en sånn liten do-ring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fresi Fantastika Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Mitt barn var to år og noen måneder. Vi øvde i flere uker, satt på potte og leste og leste. Det var noen uhell underveis, men så gikk det fint. H*n var tørr om natten med en gang. Noen utlendinger jeg kjenner tok en skikkelig kur, var hjemme en uke og helte på med drikke og salt mat (så barnet skulle drikke mer), og gjorde det på under en uke. De hadde også en bærbar potte som de hadde med ut, egentlig ganske grei for lekeplass, i butikken og på besøk osv. Noen andre utlendinger jeg kjenner øvde på pottesitting fra barnet kunne sitte omtrent. De er fra et land der de slutter i 1,5 års alderen, men barnet deres var også to da det var helt tørt, så vet ikke om det hjalp akkurat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Begge mine sluttet helt den sommeren som var nærmest 3-årsdagen. Dvs. jenta litt før hun ble tre år, og gutten litt etter. Finn noe som motiverer akkurat ditt barn og bruk det, men ikke rot deg inn i et belønningssystem det går fullstendig inflasjon i (man trenger ikke premie for hver eneste dråpe som ikke går i buksa). For noen passer det å ta det litt gradvis - bæsje på do først og kontrollere tissingen etter hvert - for andre passer det bedre å slutte tvert slik Lillemus beskriver nedenfor. Du må vurdere hvor modent barnet virker og hvor motivert det er for saken - og hvor mye du orker av uhell - før du velger taktikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg gjorde det likt med mine 3. De sluttet med bleier når de var 25 mnd, 27 mnd og 27 mnd gamle. Vi startet med at vi fortalte barna at nå skulle de ha på seg truse, og at tiss og bæsj skulle i do. Så kom trusa på, og vi som voksne tok ansvaret for når barna skulle på do. Dvs. de ble satt på do til rimelig faste tider: Når de våknet, etter måltider, før vi skulle ut og før de la seg (de hadde nattbleie litt lenger, men dovaner lærte de likevel). I tillegg ble de satt på do om det så ut som om de måtte Uhell ble det jo, men de gjorde vi ikke noe oppstyr av. Bare sa noe i retning av: "Uff da, var du uheldig, kom så tisser du ferdig på do". Så tok vi med barnet og satte det på do. Som regel kom det et par dråper til. Hver gang barnet gjorde fra seg på do, så fikk det masse skryt og ros. Vi brukte ca 1 uke på å få barna tørr på den måten. Vi var mest spent på den eldste. Hun ble tørr i januar. Etter en uke, kunne hun fint leke ute uten bleie på. Det tok ikke mer enn en dag eller så før ungene selv kjente at de måtte på do, og uhellene ble sjeldnere og sjeldnere. Nattbleie varierte det hvor lenge de fortsatte med. Eldste brukte vel en ca 5-6 mnd. Mellomste brukte 2 uker, mens minstemann også brukte rundt halvåret tenker jeg. Til info var de to eldste jenter, den minste gutt. Denne måten krever at man som forelder er ganske "pålogget" barnet, men man får belønning i form av at barnet fort lærer å ta kontroll over blæra si 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Vårt først barn bestemte seg selv for å slutte i en alde av 2 år og 7 mnd. Med nr to skulle vi prøve det samme... noe vi ikke skulle gjort! Han var ikke klar og det hele ble et mas. Nr tre sluttet like etter 3 årsdagen sin og det har gått helt fint. Her tok vi det mer med ro og lot barnet styre. Det finnes ingen fasit, så jeg tror dere må bare finne ut av ting slev. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.