Gjest EbsH Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Hei! Eg skal gifte meg i Italia lørdag førstkommande, familie og vener er invitert. Eg har to nevøar på 6 og 2 år. Den eldste har akkurat hatt vannkoppar, for 1,5 veker sidan. Yngstemann har ikkje fått det enda, men fryktar at han er smitta og kan få utbrøt i Italia. Problemet er at i reisefølget er det også ein 3 veker gamal baby, og ein 3 mnd gamal baby. Vi skal bu på eit "gardshotell", altså separate rom. Korleis skal vi forholde oss til dette? Dersom minste nevø får utbrot i Italia, kan vi hindre at dei små blir smitta ved å halde han vekke frå babyene? Eller smittar det for lett til det? Er det farlig for dei små babyene om dei blir smitta? Eg er sjølv turnuslege og spurt til råds i saken, men tykkjer det er vanskelig å svare på. Babyane er friske frå før, ingen immunsvikt etc. har sett at det kun er nyfødde 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg vil bare nevne at man ikke får fly hvis man har vannkopper. Dvs. at hvis 2-åringen har vannkopper ved avreise, får han ikke komme med flyet, og får han vannkopper i Italia, kommer han ikke hjem før vannkoppene har tørket ut... Ellers trodde jeg at små spedbarn har en viss beskyttelse mot vannkopper fra moren, men det er vel ingen som si noe sikkert. Vannkopper er kjempesmittsomt, men det er jo ganske lett å holde så små babyer isolert fra 2-åringen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Vannkopper har jo relativt lang inkubasjonstid, 10-20 dager fra smitte til sykdom oppstår så det er jo helt umulig å vite om gutten er smittet eller ikke. Litt kjedelig å ta sjansen for deretter å måtte ta tog hjem fra Italia (ifølge Mirabell får man ikke fly før alle blemmene er tørket ut og det kan ta lang tid). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 ''Men det finnes unntak: Barn under ett år og gravide bør holde seg unna vannkopper. - Selv om babyer som ammes til en viss grad er beskyttet av mors antistoffer, anbefales det ikke å utsette barn under ett år for smitte. Vannkopper kan oppstå på alle hudoverflater, også i munnen og ned i luftveiene og lungene. Dette er mest vanlig hos de aller minste eller de med dårlig immunsystem, og kan være farlig.'' http://www.klikk.no/foreldre/helse/article655598.ece 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.