caprice Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Bursdager blir flittig diskutert her, ikke rart, det opptar oss alle sammen. Her vi bor har det nærmest blitt et merkverdig unntak dersom du ikke på et eller annet vis har en temabursdag, eller har bursdagen på et "kult" sted. Heldigvis har den yngste så langt (3. klasse) akseptert bursdager hjemme i hagen, og det virker ikks som om noen av barna har det noe kjedeligere av den grunn. Den eldste derimot (blir 12) har gjennom hele skoleåret blitt invitert til den ene spektakulære bursdagen etter den andre. Da duger IKKE en ordinær hagebursdag, uansett hvor fint været måtte være.... Noen som har noen tips til tema/arrangement som kan avholdes hjemme (vi har stor hage) og som IKKE involverer en haug med forberedelser fra bursdagsgjestenes (henholdsvis) mødre i form av spesialinnkjøp (kostyme e.l). Jeg synes ikke bursdager skal koste gjestene annet enn en bursdagsgave, og det skal ikke være pes for foreldre når en invitasjon kommer med hjem i sekken. Ønsker også derfor helst å holde bursdag hjemme fordi jeg er lei av å bruke masse tid og penger, på å bringe/hente barna mine i bursdager som befinner seg langtvekkistan, og tenker at det antagelig gjelder flere enn meg. (Har hatt over en times kjøretid + en times hentetid på det meste). Det kan da ikke være bare meg som tenker slik?. Er det jeg som er sær og vanskelig, eller har dette tatt helt av? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg har et avslappet forhold til hva andre gjør. Det eneste jeg har reagert litt på, er når flere enn to slår seg sammen og har en helt "ordinær" bursdag. Jeg synes ikke det er det minste galt å ha en vanlig privat feiring, både junior (de fyller 13 i år) og jeg synes det er greit med variasjon. Man blir lei av "pakkebursdager" også hvis X gutter på rad velger samme opplegg. Men jeg synes det er dyr underholdning hvis man feirer tre sammen (dvs. 3 X 100 kr i gave) og "bare" trenger dem sammen i sofaen for å se film. Jeg mener ikke at gaven er å regne som "betaling", men det skal vel ikke være ren innsamling, heller. At flere slår seg sammen om et dyrt opplegg (cageballturnering, Megazone og annet som inneholder både bespisning og skikkelig underholdning), eller for å leie et lokale som gir større muligheter enn hjemme, har jeg all mulig forståelse for. Vi ordner alltid med transport når vi arrangerer slikt selv, så ingen må kjøre dersom det ikke passer og er avtalt på forhånd. Vi har ofte hatt bursdager "ute", men det er først og fremst pga. begrenset plass kombinert med ønske om å invitere mange. Både junior og jeg synes det er langt bedre med en tradisjonell hjemmebursdag hvis det er plass og mat til alle, enn med "pakkebursdag" på sparebluss. Han har vært med på opplegg der det f.eks. var bestilt altfor lite mat etter at de først hadde hatt fysisk aktivitet en god stund, og det blir litt stusselig når bare de frekkeste får. Det er mange slags utkledningsbursdager som ikke krever kjøpt kostyme, f. eks. pysjparty eller kle deg ut som mor / far, som en av lærerne på skolen, evt. som ditt idol. I en stor hage kan de sikkert også ha det fint uten å kle seg ut, f.eks. arrangere stafetter eller noe annet (hvis dette er konkurranselystne gutter). Jeg tror ingen reagerer på at det arrangeres mange forskjellige typer bursdager, det er uansett ikke mulig å finne alles favoritt. Burdagsbarnets mening (kombinert med praktiske hensyn som f.eks. økonomi...) er også viktig synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samsayaria Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det har tatt helt av. Og det er en popularitetskonkurranse hvor foreldrene er premissleverandører. De kjøper ungene sine status og bursdager er et av virkemidlene. Det er vanskelig å matche en hjemmebursdag der far er Kaptein Sabeltann og arrangerer skatttejakt og mor er bade/trampolinemester. Eller lekeland til 260kr per unge, med godtepose når de skal hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det her med bursdager har tatt helt av etter min mening. Alle guttene mine har hatt hjemmebursdager bestandig, og det har vært koselig alle gangene. Men det begynner å bli noen år siden de var i den alderen der det var mor som ordnet opp. Dattera har også stort sett hatt hjemmebursdager. Hun har bursdag i november. Vi har hatt "disco"bursdag i kjellerstua, pysjparty og overnattingsbursdag. En gang 5 og andre gangen 4 jenter, i kjellerstua det også. En av gutta var en gang på en "demontering-av-kjøkken"-bursdag. Guttene var invitert med snekkerbukser og hammer. Vel fremme gjøv hele guttegjengen løs på familiens kjøkken som skulle rives, og hamret og snekret og hadde det alle tiders kult. Med påfølgende grillpølser og brus på verandaen etterpå. I følge min sønn er det den kuuuuleste bursdagen han noen gang har vært på, og den eneste han husker noe av i dag. Hva med å lage et vannparty i hagen, med spredere og hageslanger, vannballonger, og basseng? Eller haveparty, med både jenter og gutter, med dans og "alkofri" bar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det har tatt helt av. Og det er en popularitetskonkurranse hvor foreldrene er premissleverandører. De kjøper ungene sine status og bursdager er et av virkemidlene. Det er vanskelig å matche en hjemmebursdag der far er Kaptein Sabeltann og arrangerer skatttejakt og mor er bade/trampolinemester. Eller lekeland til 260kr per unge, med godtepose når de skal hjem. ''De kjøper ungene sine status og bursdager er et av virkemidlene. '' Det synes jeg er en i overkant negativ måte å se det på. Vi har verken har hus eller hage til å ta imot 10 - 15 store gutter. Men det er mange i juniors vennekrets som har det. Hvis de ber til hjemmebursdag - tror du det er bare for å vise fram den påkostede boligen sin? Det er omtrent like feiltolket, etter min mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 ''De kjøper ungene sine status og bursdager er et av virkemidlene. '' Det synes jeg er en i overkant negativ måte å se det på. Vi har verken har hus eller hage til å ta imot 10 - 15 store gutter. Men det er mange i juniors vennekrets som har det. Hvis de ber til hjemmebursdag - tror du det er bare for å vise fram den påkostede boligen sin? Det er omtrent like feiltolket, etter min mening. Mye av poenget mitt med inlegget var egentlig at jeg ønsker en bursdag der gjestene ikke skal måtte bruke både tid, penger, planlegging etc i forkant av bursdagen. De skal kunne sende barna i bursdag med en bursdagsgave og ferdig med det liksom. Om de som har bursdagen ønsker å fikse et eller annet får være opp til dem, og det gjelder også transport tl evt lokale dersom avstanden er betydelig. Når man har flere barn og nesten alle bursdagene man blir invitert i krever at vi som gjester må styre noe voldsomt i forkant med antrekk eller transport synes jeg i grunnen ikke det er særlig hyggelig at barna mine blir invitert i bursdag, det blir bare mas. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg har et avslappet forhold til hva andre gjør. Det eneste jeg har reagert litt på, er når flere enn to slår seg sammen og har en helt "ordinær" bursdag. Jeg synes ikke det er det minste galt å ha en vanlig privat feiring, både junior (de fyller 13 i år) og jeg synes det er greit med variasjon. Man blir lei av "pakkebursdager" også hvis X gutter på rad velger samme opplegg. Men jeg synes det er dyr underholdning hvis man feirer tre sammen (dvs. 3 X 100 kr i gave) og "bare" trenger dem sammen i sofaen for å se film. Jeg mener ikke at gaven er å regne som "betaling", men det skal vel ikke være ren innsamling, heller. At flere slår seg sammen om et dyrt opplegg (cageballturnering, Megazone og annet som inneholder både bespisning og skikkelig underholdning), eller for å leie et lokale som gir større muligheter enn hjemme, har jeg all mulig forståelse for. Vi ordner alltid med transport når vi arrangerer slikt selv, så ingen må kjøre dersom det ikke passer og er avtalt på forhånd. Vi har ofte hatt bursdager "ute", men det er først og fremst pga. begrenset plass kombinert med ønske om å invitere mange. Både junior og jeg synes det er langt bedre med en tradisjonell hjemmebursdag hvis det er plass og mat til alle, enn med "pakkebursdag" på sparebluss. Han har vært med på opplegg der det f.eks. var bestilt altfor lite mat etter at de først hadde hatt fysisk aktivitet en god stund, og det blir litt stusselig når bare de frekkeste får. Det er mange slags utkledningsbursdager som ikke krever kjøpt kostyme, f. eks. pysjparty eller kle deg ut som mor / far, som en av lærerne på skolen, evt. som ditt idol. I en stor hage kan de sikkert også ha det fint uten å kle seg ut, f.eks. arrangere stafetter eller noe annet (hvis dette er konkurranselystne gutter). Jeg tror ingen reagerer på at det arrangeres mange forskjellige typer bursdager, det er uansett ikke mulig å finne alles favoritt. Burdagsbarnets mening (kombinert med praktiske hensyn som f.eks. økonomi...) er også viktig synes Et av mine barn ble invitert i en bursdag der fire gutter hadde slått seg sammen om å leie et rom på et lekeland. Bare bursdagspresang her beløper seg kjapt til 400,-. Det er litt voldsomt synes jeg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Det her med bursdager har tatt helt av etter min mening. Alle guttene mine har hatt hjemmebursdager bestandig, og det har vært koselig alle gangene. Men det begynner å bli noen år siden de var i den alderen der det var mor som ordnet opp. Dattera har også stort sett hatt hjemmebursdager. Hun har bursdag i november. Vi har hatt "disco"bursdag i kjellerstua, pysjparty og overnattingsbursdag. En gang 5 og andre gangen 4 jenter, i kjellerstua det også. En av gutta var en gang på en "demontering-av-kjøkken"-bursdag. Guttene var invitert med snekkerbukser og hammer. Vel fremme gjøv hele guttegjengen løs på familiens kjøkken som skulle rives, og hamret og snekret og hadde det alle tiders kult. Med påfølgende grillpølser og brus på verandaen etterpå. I følge min sønn er det den kuuuuleste bursdagen han noen gang har vært på, og den eneste han husker noe av i dag. Hva med å lage et vannparty i hagen, med spredere og hageslanger, vannballonger, og basseng? Eller haveparty, med både jenter og gutter, med dans og "alkofri" bar. ''En av gutta var en gang på en "demontering-av-kjøkken"-bursdag. Guttene var invitert med snekkerbukser og hammer. Vel fremme gjøv hele guttegjengen løs på familiens kjøkken som skulle rives, og hamret og snekret og hadde det alle tiders kult. Med påfølgende grillpølser og brus på verandaen etterpå'' Pokker at vi ikke tenkte på det før. Jr har hatt hjemmedag på skolen som innebærer at han skal planlegge en treretter som han disker opp med når vi kommer hjem. I praksis betyr dette sove/ spill/ slenge til kl er 14:00 og gjøre et stunt et par timer. Etter prosjektet prøvde jeg å slå et slag for rydde iboden-dag overfor lærerne men fikk ikke særlig gehør... Nå skjønner jeg at det er rydde-i-bode-bursdag vi burde hatt! Er forøvrig helt enig - skjønner ikke at foreldre ikke setter på bremsen litt mht orginalitet og ekstravaganse på bursdager. Våre aller mest vellykkede var cageball, kino- eller diskobursdag (filmfremvisning og musikkvideoavspilling via prosjektor på jobb) samt grilling av pølser på bål i skauen rett i nærheten av heimen. Alle temmelig nedpå, og ispedd litt quiz. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Et av mine barn ble invitert i en bursdag der fire gutter hadde slått seg sammen om å leie et rom på et lekeland. Bare bursdagspresang her beløper seg kjapt til 400,-. Det er litt voldsomt synes jeg.... Men hadde det ikke blitt 400,- om de ikke slo seg sammen også da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Mye av poenget mitt med inlegget var egentlig at jeg ønsker en bursdag der gjestene ikke skal måtte bruke både tid, penger, planlegging etc i forkant av bursdagen. De skal kunne sende barna i bursdag med en bursdagsgave og ferdig med det liksom. Om de som har bursdagen ønsker å fikse et eller annet får være opp til dem, og det gjelder også transport tl evt lokale dersom avstanden er betydelig. Når man har flere barn og nesten alle bursdagene man blir invitert i krever at vi som gjester må styre noe voldsomt i forkant med antrekk eller transport synes jeg i grunnen ikke det er særlig hyggelig at barna mine blir invitert i bursdag, det blir bare mas. Det skjønner jeg godt. Det kunne ikke falle meg inn å invitere til noe som krever mer av gjestene enn å ta med gave og møte opp. Kan ikke huske at vi har vært "utsatt" for dette, heller - bortsett fra at enkelte overlater transporten til gjestene. Vi har riktignok hatt "krav" om at man ikke kommer pyntet, men i fotball- eller skitøy, men det har jeg regnet som overkommelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Men hadde det ikke blitt 400,- om de ikke slo seg sammen også da? Selvsagt, men da hadde det blitt litt mer spredd. Det er jo gjerne derfor julen kan være en utfordring. Alle skal ha gave samtidig, mens bursdager er spredd gjennom året. En annen ting er at barna bare får kun et selskap selvsagt.... Men det er en annen diskusjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2012 Det skjønner jeg godt. Det kunne ikke falle meg inn å invitere til noe som krever mer av gjestene enn å ta med gave og møte opp. Kan ikke huske at vi har vært "utsatt" for dette, heller - bortsett fra at enkelte overlater transporten til gjestene. Vi har riktignok hatt "krav" om at man ikke kommer pyntet, men i fotball- eller skitøy, men det har jeg regnet som overkommelig. Fotballtøy og skitøy har vel alle. Om du ikke har spesifikt fotballtøy kan du ta en shorts og t-skjorte, men jeg har ikke missekroner, englevinger eller astronaututstyr hjemme nødvendigvis... (nevøen min ble invitert i astronautbursdag....) Karneval er også greit, for da er det fritt valg til hva man vil kle seg ut som. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg har et avslappet forhold til hva andre gjør. Det eneste jeg har reagert litt på, er når flere enn to slår seg sammen og har en helt "ordinær" bursdag. Jeg synes ikke det er det minste galt å ha en vanlig privat feiring, både junior (de fyller 13 i år) og jeg synes det er greit med variasjon. Man blir lei av "pakkebursdager" også hvis X gutter på rad velger samme opplegg. Men jeg synes det er dyr underholdning hvis man feirer tre sammen (dvs. 3 X 100 kr i gave) og "bare" trenger dem sammen i sofaen for å se film. Jeg mener ikke at gaven er å regne som "betaling", men det skal vel ikke være ren innsamling, heller. At flere slår seg sammen om et dyrt opplegg (cageballturnering, Megazone og annet som inneholder både bespisning og skikkelig underholdning), eller for å leie et lokale som gir større muligheter enn hjemme, har jeg all mulig forståelse for. Vi ordner alltid med transport når vi arrangerer slikt selv, så ingen må kjøre dersom det ikke passer og er avtalt på forhånd. Vi har ofte hatt bursdager "ute", men det er først og fremst pga. begrenset plass kombinert med ønske om å invitere mange. Både junior og jeg synes det er langt bedre med en tradisjonell hjemmebursdag hvis det er plass og mat til alle, enn med "pakkebursdag" på sparebluss. Han har vært med på opplegg der det f.eks. var bestilt altfor lite mat etter at de først hadde hatt fysisk aktivitet en god stund, og det blir litt stusselig når bare de frekkeste får. Det er mange slags utkledningsbursdager som ikke krever kjøpt kostyme, f. eks. pysjparty eller kle deg ut som mor / far, som en av lærerne på skolen, evt. som ditt idol. I en stor hage kan de sikkert også ha det fint uten å kle seg ut, f.eks. arrangere stafetter eller noe annet (hvis dette er konkurranselystne gutter). Jeg tror ingen reagerer på at det arrangeres mange forskjellige typer bursdager, det er uansett ikke mulig å finne alles favoritt. Burdagsbarnets mening (kombinert med praktiske hensyn som f.eks. økonomi...) er også viktig synes ''Men jeg synes det er dyr underholdning hvis man feirer tre sammen (dvs. 3 X 100 kr i gave) og "bare" trenger dem sammen i sofaen for å se film'' Det hørtes kanskje litt voldsomt ut om tre feirer sammen og eneste program er film ja, men ut over det skjønner jeg ikke helt hvorfor det er så ille med samfeiring, iallefall dersom omgangskretsen legger opp til utkledningsopplegg som koster penger etc? Caprice nevnte at man da ikke får spredd gavene ut over, og det skjønner jeg, men samtidlig ville jeg tro at det var unger med bursdag nogenlunde samtidig som feiret sammen, og da burde vel egentlig foreldre være fornøyde med en utledningspakke og en kjøring/ henting? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Selvsagt, men da hadde det blitt litt mer spredd. Det er jo gjerne derfor julen kan være en utfordring. Alle skal ha gave samtidig, mens bursdager er spredd gjennom året. En annen ting er at barna bare får kun et selskap selvsagt.... Men det er en annen diskusjon. Men er det ikke unger som har burdsag nogenlunde samtidig som samfeirer da? På jrs tid var ikke samfeiring vanlig, men han slo sammen med en kompis og ordnet "fest" i år, og da var det en uke mellom hans og kompisens bursdag. Ergo ville gaver til de to måtte finansieres på samme lønn om de feiret hver for seg også. Sansynligvis noe jeg ikke forstår her... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Et av mine barn ble invitert i en bursdag der fire gutter hadde slått seg sammen om å leie et rom på et lekeland. Bare bursdagspresang her beløper seg kjapt til 400,-. Det er litt voldsomt synes jeg.... ''Et av mine barn ble invitert i en bursdag der fire gutter hadde slått seg sammen om å leie et rom på et lekeland. Bare bursdagspresang her beløper seg kjapt til 400,-.'' Jeg synes at man i slike tilfeller gir til den(de av de fire man kjenner godt og er kompis med ellers - dersom man ellers ikke ville blitt bedt i bursdagen til mer enn 2 av dem så holder det med å gi disse to gave. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 ''Men jeg synes det er dyr underholdning hvis man feirer tre sammen (dvs. 3 X 100 kr i gave) og "bare" trenger dem sammen i sofaen for å se film'' Det hørtes kanskje litt voldsomt ut om tre feirer sammen og eneste program er film ja, men ut over det skjønner jeg ikke helt hvorfor det er så ille med samfeiring, iallefall dersom omgangskretsen legger opp til utkledningsopplegg som koster penger etc? Caprice nevnte at man da ikke får spredd gavene ut over, og det skjønner jeg, men samtidlig ville jeg tro at det var unger med bursdag nogenlunde samtidig som feiret sammen, og da burde vel egentlig foreldre være fornøyde med en utledningspakke og en kjøring/ henting? Den eneste grunnen til at jeg reagerte på samfeiringen i det tilfellet, var at det var 3 stk og ikke var noe opplegg i det hele tatt. Omtrent som at en vanlig filmkveld hjemme hos en eller annen (OK, de fikk pizza og brus) skulle koste 300 kr. Ellers har jeg et veldig avslappet forhold til hvordan andre gjør dette. Jeg tror mange forsøker så godt de kan å balansere mellom økonomi, praktiske hensyn og bursdagbarnets ønsker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Den eneste grunnen til at jeg reagerte på samfeiringen i det tilfellet, var at det var 3 stk og ikke var noe opplegg i det hele tatt. Omtrent som at en vanlig filmkveld hjemme hos en eller annen (OK, de fikk pizza og brus) skulle koste 300 kr. Ellers har jeg et veldig avslappet forhold til hvordan andre gjør dette. Jeg tror mange forsøker så godt de kan å balansere mellom økonomi, praktiske hensyn og bursdagbarnets ønsker. ''Omtrent som at en vanlig filmkveld hjemme hos en eller annen (OK, de fikk pizza og brus) skulle koste 300 kr'' Skjønner. Jeg tenker ikke at man "betaler billett" men at man gir en gave, så for meg er det hipp som happ hva man får og hvordan det er arrangert. Sånn er det når det gjelder voksne også, jeg gir ikke mindre gaver til venninner som inviterer til kurvfest på bursdagen sin feks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 ''Omtrent som at en vanlig filmkveld hjemme hos en eller annen (OK, de fikk pizza og brus) skulle koste 300 kr'' Skjønner. Jeg tenker ikke at man "betaler billett" men at man gir en gave, så for meg er det hipp som happ hva man får og hvordan det er arrangert. Sånn er det når det gjelder voksne også, jeg gir ikke mindre gaver til venninner som inviterer til kurvfest på bursdagen sin feks. Jeg tenker heller absolutt ikke på det som noen billett, men jeg synes det får være _litt_ mer enn et vanlig vennetreff når det koster 300 kr (og ingenting annet enn kontanter "godtas" som gave). I tillegg var det bare Facebook-invitasjon, junior kjente ikke alle tre så godt, osv. osv. Det var sånn at jeg lurte på om de faktisk _hadde_ bursdag alle tre... Jeg hadde ikke reagert hvis det hadde vært tre gutter fra klassen hans som holdt "privatbursdag" sammen. Men igjen - dette er eneste gangen jeg har reagert litt. Normalt er jeg veldig avslappet til andres løsninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg har et avslappet forhold til hva andre gjør. Det eneste jeg har reagert litt på, er når flere enn to slår seg sammen og har en helt "ordinær" bursdag. Jeg synes ikke det er det minste galt å ha en vanlig privat feiring, både junior (de fyller 13 i år) og jeg synes det er greit med variasjon. Man blir lei av "pakkebursdager" også hvis X gutter på rad velger samme opplegg. Men jeg synes det er dyr underholdning hvis man feirer tre sammen (dvs. 3 X 100 kr i gave) og "bare" trenger dem sammen i sofaen for å se film. Jeg mener ikke at gaven er å regne som "betaling", men det skal vel ikke være ren innsamling, heller. At flere slår seg sammen om et dyrt opplegg (cageballturnering, Megazone og annet som inneholder både bespisning og skikkelig underholdning), eller for å leie et lokale som gir større muligheter enn hjemme, har jeg all mulig forståelse for. Vi ordner alltid med transport når vi arrangerer slikt selv, så ingen må kjøre dersom det ikke passer og er avtalt på forhånd. Vi har ofte hatt bursdager "ute", men det er først og fremst pga. begrenset plass kombinert med ønske om å invitere mange. Både junior og jeg synes det er langt bedre med en tradisjonell hjemmebursdag hvis det er plass og mat til alle, enn med "pakkebursdag" på sparebluss. Han har vært med på opplegg der det f.eks. var bestilt altfor lite mat etter at de først hadde hatt fysisk aktivitet en god stund, og det blir litt stusselig når bare de frekkeste får. Det er mange slags utkledningsbursdager som ikke krever kjøpt kostyme, f. eks. pysjparty eller kle deg ut som mor / far, som en av lærerne på skolen, evt. som ditt idol. I en stor hage kan de sikkert også ha det fint uten å kle seg ut, f.eks. arrangere stafetter eller noe annet (hvis dette er konkurranselystne gutter). Jeg tror ingen reagerer på at det arrangeres mange forskjellige typer bursdager, det er uansett ikke mulig å finne alles favoritt. Burdagsbarnets mening (kombinert med praktiske hensyn som f.eks. økonomi...) er også viktig synes ''Men jeg synes det er dyr underholdning hvis man feirer tre sammen (dvs. 3 X 100 kr i gave) og "bare" trenger dem sammen i sofaen for å se film. Jeg mener ikke at gaven er å regne som "betaling", men det skal vel ikke være ren innsamling, heller.'' Skjønner ikke heilt problemstillinga; det ville jo vært 3 X 100 kr i gave uansett om disse tre valgte separate bursdager også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg tenker heller absolutt ikke på det som noen billett, men jeg synes det får være _litt_ mer enn et vanlig vennetreff når det koster 300 kr (og ingenting annet enn kontanter "godtas" som gave). I tillegg var det bare Facebook-invitasjon, junior kjente ikke alle tre så godt, osv. osv. Det var sånn at jeg lurte på om de faktisk _hadde_ bursdag alle tre... Jeg hadde ikke reagert hvis det hadde vært tre gutter fra klassen hans som holdt "privatbursdag" sammen. Men igjen - dette er eneste gangen jeg har reagert litt. Normalt er jeg veldig avslappet til andres løsninger. ''I tillegg var det bare Facebook-invitasjon, junior kjente ikke alle tre så godt, osv. osv. Det var sånn at jeg lurte på om de faktisk _hadde_ bursdag alle tre... Jeg hadde ikke reagert hvis det hadde vært tre gutter fra klassen hans som holdt "privatbursdag" sammen. '' OK, se bort fra mitt forrige svar ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.