Gå til innhold

amming


SANGERIA

Anbefalte innlegg

jeg ammer mitt barn som er to og en halv måned, men nå i det siste har det blitt så utrolig vondt, og det er ikke såre brysvorter, for det vet jeg hvordan kjennes. når jeg ammer verker det i hele brystet, men det som er er ta dette kun er på den ene siden, men nå kjennes det ut som om at det skal bli slik i det andre brystet også. jeg vet at det er viktig å amme barnet, men ammingen fører til utrolige smerter, så jeg vurderer dessverre å slutte. når gutten min suger er det så vondt at jeg får vanskelig for å puste og blir kvalm. hver gang han suger verker det i brystet lenge etterpå, og ofte blir brysvorten hel hvit fremme på tuppen. Håper på noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Sangeria. Dette høres ikke godt ut. Noen kvinner kan få kritthvite brystknopper som på kort tid forandrer farge til rød eller blålig, med sterke smerter ved berøring, kulde eller like etter barnet har drukket. Sees ofte i forbindelse med såre brystknopper pga sopp eller bakterieinfeksjoner. Ha en god varm froteklut klar etter at barnet slipper brystet, og trykk kluten lett mot brystknoppen umiddelbart etter. Minst mulig berøring av brystknoppen med fingre. Vanlig te før amming kan lindre for noen. Har du infeksjon på brystknoppene vil du oppleve at disse smertene avtar når årsaken blir behandlet. Få tatt en bakterieprøve av brystene dine og av melken. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ville mitt innlegg sett ut for et år siden også. Jeg hadde sopp. Jeg fant det ut ved å lese på internett, da jeg kom over uttrykket "glødende strenger" visste jeg at det var det jeg hadde. Ta en tur til legen for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest been there

Hei! Jeg har opplevd de samme smertene som deg, og hos meg var det sopp. Jeg trodde det var såre brystvorter som gjorde vondt, men det var vondt i hele brystet tilslutt. Medisinen hjalp ikke så godt på meg(hardt angrepet), tilslutt var det kun å smøre brystvorten inn med eplecidereddik(surt som sopp ikke liker) og aloe vera(får sår til å gro og tror det virker mot sopp også) etter amming som hjalp. Jeg vasket dette av igjen før jeg gav barnet mat.

Du bør gå til lege for barnet bør også behandles, det har antakeligvis sopp i munnhulen hvis du har sopp. Det skal også være noe reseptfritt på apoteket og kjøpe mot trøske i barnets munn.

Det var tøffe tider, hvor jeg mistet mye av melken pga at det gjorde så vondt å amme. Men du kan jo være heldig å få medisin som hjelper med en gang. Selv om du kanskje må ha økedager for å få opp melkeproduksjonen igjen. Jeg hadde veldig lyst til å amme og prøvde i det lengste, men måtte til slutt gi meg.

Håper det ordner seg for deg. Uansett så har du ammet i et par måndere nå og det er ikke verst bare det! Gjør det som er best for deg når det gjelder å fortsette å amme eller ikke!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...