Gå til innhold

Nedsatt hørsel

Gjest Lill Ir

Anbefalte innlegg

Gjest Lill Ir

Hei Jeg har en datter på 9 mnd. Hun er frisk og vært svært lite syk. Hun har kun har normal forkjølelse, lett feber og hun har hatt vannkopper. Kan legge til at hun hadde forhøyet CRP ved fødsel og fikk behandling for dette på nyfødtintensiv ved Elverum sykehus. Hørseltesten ved fødsel ble tatt uten resultat. De antok at dette var pga rusk etter fødselen da ting ellers var normalt. Undersøkelse tatt på nytt på forskjellig tidspunkt 2 ganger ved Elverum sykehus uten resultat. Ble så henvist til Gjøvik sykehus, men fikk bare tatt en halvveis test da hun protesterte endel. Utifra den testen konkluderte de med at hun hadde nedsatt hørsel. Er nå blitt rekvirert videre til Rikshospitalet hvor hun trolig skal legges i narkose og sjekkes mer nøye. Dette har etter min mening tatt unødig lang tid og vi er naturlig nok betenkte og urolige for henne. Kan legge til at 3 leger som har sett i øret hennes sier at alt ser normalt ut og siden hun ikke har hatt trøbbel med øret eller at det er noe arvelig, så er de ikke bekymret. Jeg har erfart at hun snur seg etter lyder og at hun må høre noe, men at hun ikke hører det hun normalt skal høre. Har sett at hun innimellom tar seg til øret, men er usikker på om hun har vondt. Hun har ved et par anledning hatt en to, tre dager med feber uten noen symptomer. Kan det ha sammenheng med øret? Som tidligere nevnt har hun ikke hatt problemer med øret. Ingen i mors eller fars familie har svak hørsel problematikk. Hva kan dette være? Kan dette skyldes væske i mellomøret, eller andre ting som kan fikses på? I hverste fall, hva kan gjøres for å rette på dette? Kan nedsatt hørsel korrigeres kirurgisk slik at høreapparater kan unngås? Har mange spørsmål og Vi får så klart svar på de fleste når vi kommer til Rikshospitalet, men jeg vil være godt forberedt og håper på gode svar her.. Takk skal du ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil legge til at hun virker til å utvikle seg som hun skal både fysisk, mentalt og motorisk. Hun pludrer og svarer oss når vi prater til henne. Hun pludrer, babler og durer også når hun leker alene.

Mvh Lill Ir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner at du var frisk i svangerskapet, at fødselen var normal og uten tegn til surstoffmangel hos barnet, men at det var forhøyet CRP hos henne ved fødsel.. Det trekker i retning av at det var en infeksjon hos barnet. og at hun derfor ble behandlet pga dette. Det er gjort flere hørselstester av henne, med varierende resultat, men en av testene sannsynliggjør at hun har nedsatt hørsel. Jeg skjønner at dere er urolige og engstelige for henne og hørselen.

At hun snur seg etter lyder er et godt tegn og tyder på at hun hører noe, men det er ikke mulig på grunnlag av dette å si noe om grad av hørelsreduksjon (tap).

Det er ikke mulig å tolke det at hun av og til tar seg til øret. Det er ikke sikkert det betyr noe.

Feberperiodene du beskriver tror jeg ikke har noe med ørene å gjøre, feber av og til i denne alder er ganske vanlig

.

Jeg synes det viktigste nå er å få en beskrivelse av hørselsnedsettelsen og på grunnlag av dette finne frem til årsaken og deretter hva slags behandling hun skal ha.

Når du er på Rikshospitalet synes jeg du skal be om å bli forklart hva den enkelte undersøkelse ta sikte på å avklare. Det er aktuelt med flere typer relativt reltivt innviklede undersøkelser.

I forhold til svaret du får, spør du om aktuell behandling. for henne.

Væske i mellomøret kan gi nedsatt hørsel og kan evt. behandles avhengig av årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ir

Jeg skjønner at du var frisk i svangerskapet, at fødselen var normal og uten tegn til surstoffmangel hos barnet, men at det var forhøyet CRP hos henne ved fødsel.. Det trekker i retning av at det var en infeksjon hos barnet. og at hun derfor ble behandlet pga dette. Det er gjort flere hørselstester av henne, med varierende resultat, men en av testene sannsynliggjør at hun har nedsatt hørsel. Jeg skjønner at dere er urolige og engstelige for henne og hørselen.

At hun snur seg etter lyder er et godt tegn og tyder på at hun hører noe, men det er ikke mulig på grunnlag av dette å si noe om grad av hørelsreduksjon (tap).

Det er ikke mulig å tolke det at hun av og til tar seg til øret. Det er ikke sikkert det betyr noe.

Feberperiodene du beskriver tror jeg ikke har noe med ørene å gjøre, feber av og til i denne alder er ganske vanlig

.

Jeg synes det viktigste nå er å få en beskrivelse av hørselsnedsettelsen og på grunnlag av dette finne frem til årsaken og deretter hva slags behandling hun skal ha.

Når du er på Rikshospitalet synes jeg du skal be om å bli forklart hva den enkelte undersøkelse ta sikte på å avklare. Det er aktuelt med flere typer relativt reltivt innviklede undersøkelser.

I forhold til svaret du får, spør du om aktuell behandling. for henne.

Væske i mellomøret kan gi nedsatt hørsel og kan evt. behandles avhengig av årsak.

Kan du svare meg på et siste spørsmål Dr. Per H Finne?

Vi har nå fått bekreftet at hun har nedsatt hørsel men vet ikke nøyaktig hvor mye før vi har vært på utredningen.

Mitt spørsmål er:

Jeg leser flere steder at dersom barnet har nedsatt hørsel, så er en av kjennetegnene at de babler monotont... Monoton babling, er det at de babler i samme tonefall/samme lyd?

Jenta her babler ganske mye, men ikke i samme tonefall. Hun endrer tonefall, babler flere typer lyder og liknende.

Betyr dette at hun hører seg selv? Det virker slik for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du svare meg på et siste spørsmål Dr. Per H Finne?

Vi har nå fått bekreftet at hun har nedsatt hørsel men vet ikke nøyaktig hvor mye før vi har vært på utredningen.

Mitt spørsmål er:

Jeg leser flere steder at dersom barnet har nedsatt hørsel, så er en av kjennetegnene at de babler monotont... Monoton babling, er det at de babler i samme tonefall/samme lyd?

Jenta her babler ganske mye, men ikke i samme tonefall. Hun endrer tonefall, babler flere typer lyder og liknende.

Betyr dette at hun hører seg selv? Det virker slik for meg.

''Jeg leser flere steder at dersom barnet har nedsatt hørsel, så er en av kjennetegnene at de babler monotont...''

Tja... Ikke stol 110% på det der. Jeg kjenner ei jente som snakket rent _veldig_ tidlig og hun snakket MYE! Hun hadde vokabular som en 5-åring da hun var 2 omtrent.

Så overraskelsen var stor den dagen mora ga henne telefonrøret for at hun skulle få snakke med sin mormor på telefonen og 2-åringen sa:"Nei, mamma, jeg hører ikke noe på den siden!" og la røret til den andre siden... Det viste seg at ungen var helt døv på det ene øret, jeg husker ikke om hun har noe nedsatt hørsel på det andre. Ingen hadde merket noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg leser flere steder at dersom barnet har nedsatt hørsel, så er en av kjennetegnene at de babler monotont...''

Tja... Ikke stol 110% på det der. Jeg kjenner ei jente som snakket rent _veldig_ tidlig og hun snakket MYE! Hun hadde vokabular som en 5-åring da hun var 2 omtrent.

Så overraskelsen var stor den dagen mora ga henne telefonrøret for at hun skulle få snakke med sin mormor på telefonen og 2-åringen sa:"Nei, mamma, jeg hører ikke noe på den siden!" og la røret til den andre siden... Det viste seg at ungen var helt døv på det ene øret, jeg husker ikke om hun har noe nedsatt hørsel på det andre. Ingen hadde merket noe som helst!

Små barn er utrolig flinke til å finne måter å kompensere for ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...