Gå til innhold

Asperger og ABB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da vet nok du mer enn meg om Malt og saken, ja for jeg fikk omtrent kun med meg den ene setningen da jeg slo på nyhetene for sent fordi min mann sa det var noe jeg burde høre på nyhetene.

Også merket jeg med ordlyden i det lille som kom frem av ABBs barnejournal, den er så lik min at det er litt merkelig.

Min psykiater har skrevet innlegg i dagspressen selv om ABB, hun mener han har asperger, men med noe i tillegg, noe veldig alvorlig som hun sa til meg, og min psykiater er i vertfall en ekspert på autisme.

Hun sier til tross for felles ordlyd i barnejournaler kan ikke jeg og ABB sammenlignes, heldigvis :) men som jeg sa til henne, jeg fikk jo egentlig mer eller mindre hele veien hjelp, samt at jeg så fort syns synd på mennesker og blir sint på meg selv hvis jeg skjønner at jeg såret noen, og der er jo vi med asperger som du selv skriver like forskjellige som folk flest. Og det tror jeg mennesker tenker, derfor er jeg ikke redd for stigmatisering for mine barn om lasermannen og ABB og den ene og den andre galingen skulle ha vår diagnose :)

Ja jeg har også sett at ABB kan ha asperger, men hva han har i tillegg er jeg ikke sikker på, men kanskje tourette og en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Har også tenkt å sende et innspill om AS til lokalavisen her, etter at det stod en stor artikkel ABB og Asperger. Kan du sende en link til den avisa som paykiateren din hadde et innlegg i ?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

21

• Bella Dotte

8

• FGT

7

• megler Smekk

4

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

Ja jeg har også sett at ABB kan ha asperger, men hva han har i tillegg er jeg ikke sikker på, men kanskje tourette og en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Har også tenkt å sende et innspill om AS til lokalavisen her, etter at det stod en stor artikkel ABB og Asperger. Kan du sende en link til den avisa som paykiateren din hadde et innlegg i ?

Hei!

Ja men jeg får ikke gjort dette før hun er tilbake fra Italia, da jeg faktisk ikke selv har lest det. Hun nevnte det bare, i forbifarten da hun ikke så mange likhetstrekk mellom meg og ABB.

Jeg mener imidlertid at han kanskje kun har asperger jeg :)

Men det vet jeg jo ikke :)

Upassende smil kan være så mangt.

Men skal sende deg det, men da må du vente litt også må jeg huske det, det var i VG tror jeg hun sa.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Er det ikke litt sånn galgenhumor at han har samme diagnose som oss:)

Det morer meg litt, men jeg vet enda ikke hvorfor. Det burde vel ergre meg, ja for jeg kan som skrevet før ikke drepe en snegle. Jeg styrer hvert år fælt med massemordet jeg bedriver med iberiasnegler, jeg misliker det, men jeg gjør kort prosess, rått og brutalt, men fort!

Skrevet

Hei!

Ja men jeg får ikke gjort dette før hun er tilbake fra Italia, da jeg faktisk ikke selv har lest det. Hun nevnte det bare, i forbifarten da hun ikke så mange likhetstrekk mellom meg og ABB.

Jeg mener imidlertid at han kanskje kun har asperger jeg :)

Men det vet jeg jo ikke :)

Upassende smil kan være så mangt.

Men skal sende deg det, men da må du vente litt også må jeg huske det, det var i VG tror jeg hun sa.

Ok, du kan bare sende den under denne tråden, hvis den kommer i avisen, hvis du kommer på det..

Bella Dotte
Skrevet

Hei!

Det morer meg litt, men jeg vet enda ikke hvorfor. Det burde vel ergre meg, ja for jeg kan som skrevet før ikke drepe en snegle. Jeg styrer hvert år fælt med massemordet jeg bedriver med iberiasnegler, jeg misliker det, men jeg gjør kort prosess, rått og brutalt, men fort!

Det at han kanskje kan ha samme diagnose som oss, får det til å kile i magen. Jeg vet heller ikke hvorfor. Men det er noe spennende ved ham, når jeg observerer ham, synes jeg både at jeg kjenner igjen noe av meg selv og forstår mer av meg selv.

Madelenemie
Skrevet

Ok, du kan bare sende den under denne tråden, hvis den kommer i avisen, hvis du kommer på det..

Hei!

Jeg skal prøve huske det, for jeg vet jo du er venn med min venn, Bella Dotte.

Jeg liker ikke å ha med så mange mennesker å gjøre, det holder med noen få, hun er en av få, da hun liker de samme museum ene som meg.

Derfor hvis jeg får en utskrift gir jeg denne til henne så kan hun gi den til deg. Evt en link, jeg husker det nok da jeg selv har interesse av å lese den og ble forbauset over alt min psykiater ikke forteller meg om.

Madelenemie
Skrevet

Det at han kanskje kan ha samme diagnose som oss, får det til å kile i magen. Jeg vet heller ikke hvorfor. Men det er noe spennende ved ham, når jeg observerer ham, synes jeg både at jeg kjenner igjen noe av meg selv og forstår mer av meg selv.

Hei!

:)

Dette var sant skrevet, vi kunne ikke gjort noe slikt, men vi kjenner oss igjen, det er intet annet enn sannheten og den er det man til slutt bør basere seg på.

Sannheten er og blir et solid og trygt anker for forståelsen av det meste, men også den man til slutt bør forholde seg til, da et menneske som snakker sannhet er til å stole på.

Skrevet

Hei!

jo en kan også se det slik.Det er i hvert fall en mulighet for at folk kan ble bedre kjent med AS, og det trengs. Om han skulle bare ha AS, så spiller det vel egentlig ingen rolle. AS blir da bare et verktøy som kan kan dra nytte av på en gal måte. Folk velger ondt og godt, det har de alltid gjort. Det blir som at noen ikke bruker en kniv som et nyttig redskap, med, men egentlig så er det til syvende og sist hvordan en buker livet.

Bella Dotte
Skrevet

jo en kan også se det slik.Det er i hvert fall en mulighet for at folk kan ble bedre kjent med AS, og det trengs. Om han skulle bare ha AS, så spiller det vel egentlig ingen rolle. AS blir da bare et verktøy som kan kan dra nytte av på en gal måte. Folk velger ondt og godt, det har de alltid gjort. Det blir som at noen ikke bruker en kniv som et nyttig redskap, med, men egentlig så er det til syvende og sist hvordan en buker livet.

Kniv-analogien var faktisk veldig god. Takk.

Skrevet

Hei!

Jeg skal prøve huske det, for jeg vet jo du er venn med min venn, Bella Dotte.

Jeg liker ikke å ha med så mange mennesker å gjøre, det holder med noen få, hun er en av få, da hun liker de samme museum ene som meg.

Derfor hvis jeg får en utskrift gir jeg denne til henne så kan hun gi den til deg. Evt en link, jeg husker det nok da jeg selv har interesse av å lese den og ble forbauset over alt min psykiater ikke forteller meg om.

Ja fint, Bella Dotte finner alltid ut av det.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja det spiller liten rolle,. vi aspegere er jo like forskjellige som andre, jeg er interessert i mykologi, botanikk cellebiologi, genetikk, zoologi, matematikk, fysikk og kjemi osv... kanksje er ikke du det, ja så så forskjellige er vi :)

Men kanskje kan det føre til noe bedre, en mer seriøs forståëlse av hva autisme og gode evner kan medføre hvis man blir gående i ensomhet i egne tankeideer. Det håper jeg, men jeg vet ikke hvem som skal ta dette på alvor.

Jeg mener imidlertid at denne mangelen på empati, mangel på å sette seg inn i andre og forstå andre mennesker nettopp kan ende fatalt for den som blir gående alene.

For meg og deg som er gift blir livet en annen utfordring, vi tvinges til å lære om mennesker og deres krav og tanker på en helt annen måte.

Skrevet

Takk til bake.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg tenkte på det jeg også, men så kom den filosofiske setningen etter på og den hadde jeg ikke tenkt på helt ferdig.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg syns du skulle bruke mer tid her og mindre på facebook!

Min mann har opplyst meg om saken.

Jeg får jo sjelden svar fra deg og facebook blir jeg aldri med på,

Har du så mange venner du må svare der?

Vil du har salamanderartikkelen min?

Så tar jeg den med til deg.

Jeg skal i morgen takke den psykiateren sånn at jeg får han ut av hodet! :) Jeg gruer meg, men nå hopper jeg i det!

Bella Dotte
Skrevet

Hei!

Jeg syns du skulle bruke mer tid her og mindre på facebook!

Min mann har opplyst meg om saken.

Jeg får jo sjelden svar fra deg og facebook blir jeg aldri med på,

Har du så mange venner du må svare der?

Vil du har salamanderartikkelen min?

Så tar jeg den med til deg.

Jeg skal i morgen takke den psykiateren sånn at jeg får han ut av hodet! :) Jeg gruer meg, men nå hopper jeg i det!

Jeg "snakker" helst med deg på mail. I diskusjonene her inne svarer jeg bare når jeg har en mening om saken. Det er en veldig engasjert debatt et annet sted også, som jeg synes jeg må være med på, den er i ferd med å få en fryktelig slagside, så jeg gjør alt jeg kan for å balansere den. Vi trenger deg der, faktisk! Jeg vil ikke røpe hvor det er, du vet det selv.

Ja, jeg vil ha salamanderartikkelen din! Tusen takk!

Skal du snakke med Malt? Eller Ness?

Madelenemie
Skrevet

Jeg "snakker" helst med deg på mail. I diskusjonene her inne svarer jeg bare når jeg har en mening om saken. Det er en veldig engasjert debatt et annet sted også, som jeg synes jeg må være med på, den er i ferd med å få en fryktelig slagside, så jeg gjør alt jeg kan for å balansere den. Vi trenger deg der, faktisk! Jeg vil ikke røpe hvor det er, du vet det selv.

Hei!

Jeg vil ikke være med på noe annet forum, jeg liker kun å være et sted, hvis jeg ikke har faglige spørsmål.

Jeg tar med artikkelen og jeg møter deg der, da jeg skal takke dr Nils Olav Aanonsen for å bli ferdig med en sak :)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Men du svarer jo ikke?

Jeg spurte deg jo om du ikke har sympati heller?

Bella Dotte
Skrevet

Hei!

Men du svarer jo ikke?

Nå er jeg forvirret. Jeg vet ikke hvor du spurte om dette. Jeg vil svare at jo, jeg har sympati. Ganske mye også.

Men du svarer ikke så mye på mail?

Skrevet

Hei!

Men du svarer jo ikke?

Men Madelenemie, hun har jo nettopp skrevet at hun helst diskuterer med deg på mail. Er det ikke da bedre at dere gjør ferdig diskusjonen om sympati der?

Dersom noen unnlater å svare på et personlig spørsmål på et åpent nettsted - selv etter en purring, synes jeg kanskje man skal la temaet ligge.

Madelenemie
Skrevet

Nå er jeg forvirret. Jeg vet ikke hvor du spurte om dette. Jeg vil svare at jo, jeg har sympati. Ganske mye også.

Men du svarer ikke så mye på mail?

Hei!

jeg får ingen mail fra deg!

Jeg spurte i den tråden her om du ikke har sympati?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...