Gå til innhold

Intelligens og "rase"

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sant det... og skal godene i verden fordeles rettferdig, så vil vi måtte gi avkall på mye. Er vi mange nok som vil godta dette? Altfor mange er kun opptatt av seg og sitt, og ønsker ikke å forholde seg til verden utenfor Norges grenser med mindre de skal på ferie dit:P

Det er nok dessverre langt fram. Jfr. årets lønnsoppgjør.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Persille1365381127

5

• Mrs. Wallace

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Nei, omvendt.

Ok! Og hva kan være årsaken til dette?

Gjest togli
Skrevet

Det er nok dessverre langt fram. Jfr. årets lønnsoppgjør.

Tja... er vel andre enn de som var med i årets lønnsoppgjør som kanskje burde moderert seg ;)

Gjest sangsol
Skrevet

Tja... er vel andre enn de som var med i årets lønnsoppgjør som kanskje burde moderert seg ;)

Enig.

Etter hva jeg hørte på en debatt på TV, så fikk toppledere i statlige selskap 18% lønnsøkning. De vanlige arbeidere/funksjonærer skulle nøye seg med 3.75%... noe som resulterte i streik.

Gjest togli
Skrevet

Enig.

Etter hva jeg hørte på en debatt på TV, så fikk toppledere i statlige selskap 18% lønnsøkning. De vanlige arbeidere/funksjonærer skulle nøye seg med 3.75%... noe som resulterte i streik.

Presis...det var ikke akkurat de med høyest lønn som streika i år - så synd at det er de som skal bli sett på som "egoistiske" og bli bedt om å vise måtehold, når det nok heller er de med urealistisk høye lønninger som heller burde blitt lagt merke til ;)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hva hjelper det med bedre fordeling av pengene om det ikke er nok mat? Vi blir stadig flere mennesker på kloden, og stadig blir det mer og mer populært å spise denne såkalte "lavkarbodietten".

Det med lavkarbo er selvsagt bare et eksempel. Men det er ikke riktig at vi o de vestlige land skal fråtse i proteiner på denne måten.

Gjest sangsol
Skrevet

Hva hjelper det med bedre fordeling av pengene om det ikke er nok mat? Vi blir stadig flere mennesker på kloden, og stadig blir det mer og mer populært å spise denne såkalte "lavkarbodietten".

Det med lavkarbo er selvsagt bare et eksempel. Men det er ikke riktig at vi o de vestlige land skal fråtse i proteiner på denne måten.

Enig med deg mht dette med lavkarbo. Veldig ressurskrevende.

At enkelte mennesker, av medisinske årsaker, må følge slik diett er en annen sak.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Enig med deg mht dette med lavkarbo. Veldig ressurskrevende.

At enkelte mennesker, av medisinske årsaker, må følge slik diett er en annen sak.

Ja, det er klart det med medisinske årsaker.

Dessuten kan jeg veldig godt forstå det, på "individplan", at man ønsker å være slank, og dermed velger å spise "høyprotein". Har selv prøvd det en liten periode.

Men. Det er likevel ikke rettferdig fordeling. Det er vel noe politikerne burde tatt seg av...

Skrevet

Selv om det kun var en del som streiket, var alle med i lønnsoppgjøret :-)

Persille1365381127
Skrevet

Det er jo absolutt sant, og sånn sett må det jo være intelligensmessige forskjeller.

Mange mener dog at det går av å måle dette på en kulturuavhengig måte...

Men det gjør kanskje ikke det?

Jeg har ikke noe godt svar på dette, bare så det er sant - men jeg har en digresjon.

Intelligens handler vel noe om hva man er født med, og noe om hva man utvikler underveis. Og om man tok den gruppen som NHD nevnte at hadde lavere intelligens og plasserte den i samme vilkår som den gruppen som hadde høyere intelligens - ville de da ha utviklet høyere intelligens?

Det går selvfølgelig ikke an å måle sånn, men jeg tror man kan finne gruppeforskjeller basert på oppvekstvilkår, sosiale rammer og andre "utenforstående" årsaker i langt større grad enn genetisk eller "rasebetingede".

Gjest nopenpe
Skrevet

lavkarbo er ikke det samme som fråtsing i proteiner. Det er ikke anbefalt å spise mer proteiner på lavkarbo enn hva som er anbefalt i vanlig norsk kosthold. Ikke mer kjøtt heller.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har ikke noe godt svar på dette, bare så det er sant - men jeg har en digresjon.

Intelligens handler vel noe om hva man er født med, og noe om hva man utvikler underveis. Og om man tok den gruppen som NHD nevnte at hadde lavere intelligens og plasserte den i samme vilkår som den gruppen som hadde høyere intelligens - ville de da ha utviklet høyere intelligens?

Det går selvfølgelig ikke an å måle sånn, men jeg tror man kan finne gruppeforskjeller basert på oppvekstvilkår, sosiale rammer og andre "utenforstående" årsaker i langt større grad enn genetisk eller "rasebetingede".

Det du sier der er jeg helt overbevist om at stemmer! Intelligens utvikles også avhengig av ting rundt en...

Persille1365381127
Skrevet

Det du sier der er jeg helt overbevist om at stemmer! Intelligens utvikles også avhengig av ting rundt en...

Om vi ser på barna i Kina f.eks, som er uten bleier før de er året, og gjerne talenter innenfor sin gren innen de er fem år - ville ikke norske barn kunne klart det samme om norske foreldre hadde fulgt den samme malen?

Og det er vel ingenting som tilsier at underernærte afrikanske barn ikke kunne blitt professorer dersom de hadde vært oppvokst/blitt oppdratt et annet sted?

Mye av dette må jo handle om hvilke utvendige forutsetninger som ligger til grunn...

Gjest togli
Skrevet

Om vi ser på barna i Kina f.eks, som er uten bleier før de er året, og gjerne talenter innenfor sin gren innen de er fem år - ville ikke norske barn kunne klart det samme om norske foreldre hadde fulgt den samme malen?

Og det er vel ingenting som tilsier at underernærte afrikanske barn ikke kunne blitt professorer dersom de hadde vært oppvokst/blitt oppdratt et annet sted?

Mye av dette må jo handle om hvilke utvendige forutsetninger som ligger til grunn...

Helt klart!

Har selv observert barn som har vært understimulerte og som man trodde hadde genetisk lav intelligens, men som ved å flytte til en ny familie har utviklet seg i rekordfart og idag er normalt intelligente.

Gjest nopenpe
Skrevet

Jeg så et program om dette. De viste seg at iqen økte når afrikanere fikk samme muligheter som hvite.

Persille1365381127
Skrevet

Helt klart!

Har selv observert barn som har vært understimulerte og som man trodde hadde genetisk lav intelligens, men som ved å flytte til en ny familie har utviklet seg i rekordfart og idag er normalt intelligente.

Men det må jo bety at all eventuell forskning på dette har store mangler? Om det er slik at man kun ved å flytte mennesket kan endre hele utviklingen?

Da må jo dette med genetikk være underordnet ifht miljø?

Gjest togli
Skrevet

Men det må jo bety at all eventuell forskning på dette har store mangler? Om det er slik at man kun ved å flytte mennesket kan endre hele utviklingen?

Da må jo dette med genetikk være underordnet ifht miljø?

Jeg tror på kombinasjonen genetikk og miljø. To mennesker med ulike genetiske forutsetninger som settes i nøyaktig likt miljø vil nok utvikle seg ulikt mht IQ tenker jeg...

Skrevet

Jeg tror på kombinasjonen genetikk og miljø. To mennesker med ulike genetiske forutsetninger som settes i nøyaktig likt miljø vil nok utvikle seg ulikt mht IQ tenker jeg...

Det er rimelig enighet om at genene står for ca 70-80% av intelligensen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...