Gå til innhold

Tvangsernæring mot egen vilje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 16 år, som er innlagt for anoreksi på RASP, Ullevål sykehus. Jeg lurte på en ting; jeg har satt meg et vektmål på 49-50 kg (174 cm), og jeg vet jeg på denne vekten også vil være å regnes som undervektig. Jeg har imidlertid mensen i god behold, ingen tegn til benskjørhet, samt fin puls og gode blodprøver. I tillegg er jeg mer motivert og frisk i tankegangen enn noen gang tidligere; jeg spiser sammen med familien og tørr å spise mat med litt "ukjente" ingredienser som olje, dressing, fetaost, oliven og lignende, og er klar på at jeg ønsker å spise f.eks litt iskrem og slikt når jeg kommer hjem igjen sammen med venninnene mine. Spørsmålet mitt er som følger; kan legen min si at jeg må tvangsernæres (sonde) dersom jeg nekter å fortsette vektoppgang (som hun gjerne vil..) etter 49-50 kg? På den vekten er jeg jo ikke lengre ALVORLIG undervektig? Og kan hun sondefore meg uten mine foreldres samtykke? Jeg er jo over 16 år... Har forresten vært innlagt i nærmere 4 uker nå, og det er rundt 4 kg igjen til jeg når vektmålet jeg har satt meg. Allikevel hadde det vært fint med et litt hurtig svar, da jeg ikke klarer å fokusere på så mye annet om dagen - dette med tvangsernæring er noe jeg gjerne vil unngå! I tillegg mener jeg det er helt feil å skulle sondeernære noen på en vekt som ikke står mellom liv og død, samt ei som likevel skal spise for å holde seg stabil i vekt etter nådd vektmål.

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

NHD ga deg svar, jeg tolket det som han ikke mente det var "riktig", men ikke at han kunne gi deg noen garantier...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette avhenger av din sykehistorie. Jeg tolket at du hører til alternativ 1.

1. Du har stort sett vært i dette BMI-området. Aldri vært under 14 og aldri mistet mensen.

I dette tilfellet er det ikke grunnlagt for ernæring på tvang.

2. Du har i en årrekke ligget under 14, og tidligere tvangsernæringsforsøk har blitt stoppet på ca 16 eller lavere med den følge at du har glidd tilbake til gammelt sykdomsmønster. I disse tilfeller kan det være grunnlag for tvangsernæring opp til 18-19 for å gjøre deg kognitivt tilgjengelig for psykoterapi som er hovedbehandlingen når en kommer opp i den vekten.

Skrevet

Dette avhenger av din sykehistorie. Jeg tolket at du hører til alternativ 1.

1. Du har stort sett vært i dette BMI-området. Aldri vært under 14 og aldri mistet mensen.

I dette tilfellet er det ikke grunnlagt for ernæring på tvang.

2. Du har i en årrekke ligget under 14, og tidligere tvangsernæringsforsøk har blitt stoppet på ca 16 eller lavere med den følge at du har glidd tilbake til gammelt sykdomsmønster. I disse tilfeller kan det være grunnlag for tvangsernæring opp til 18-19 for å gjøre deg kognitivt tilgjengelig for psykoterapi som er hovedbehandlingen når en kommer opp i den vekten.

Ok.

Jeg hører til førstnevnte, ja. Min laveste vekt har vært 44,5 og jeg er som nevnt 174 cm høy. Jeg veier idag 46 kg. Har aldri blitt sondeernært tidligere. Mensen var borte en periode i fjor, men jeg har hatt den jevnlig i flere måneder nå.

Vil det dermed si at legen ikke kan tvangsernære meg på 49-50 kg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok.

Jeg hører til førstnevnte, ja. Min laveste vekt har vært 44,5 og jeg er som nevnt 174 cm høy. Jeg veier idag 46 kg. Har aldri blitt sondeernært tidligere. Mensen var borte en periode i fjor, men jeg har hatt den jevnlig i flere måneder nå.

Vil det dermed si at legen ikke kan tvangsernære meg på 49-50 kg?

''Vil det dermed si at legen ikke kan tvangsernære meg på 49-50 kg?''

Det har jeg nå to ganger prøvd å svare på så tydelig jeg kan. Siden det ikke er jeg som har all makt i dette land, kan jeg ikke svare tydeligere.

Om de vil tvangsernære deg, er det Fylkesmannen/Fylkeslegen som er klageinstans, og det er de som bestemmer til slutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...