Gå til innhold

brystbetennelser


Gjest kjellaug

Anbefalte innlegg

Gjest kjellaug

Da jeg ammet mitt første barn, hadde jeg tre brystbetennelser. Alle disse kom antakelig av bakterier, for de kom helt plutselig, med feber opp i over 40 og kjempesmerter. Jeg var mye plaget av trøske og sprekker på brystvortene.

Nå har jeg født igjen, og allerede etter en uke fikk jeg ny brystbetennelse. Også denne kom av bakterier, sa legen. Jeg hadde også sprekker i brystvortene.

Nå går jeg rundt og er livredd hele tiden, syns at brystene er vonde og ømme, og inbiller meg at jeg får brystbetennelser hele tiden. Er det noen måte jeg kan unngå nye brystbetennelser? Jeg vet ikke om jeg orker amme særlig lenge hvis jeg må være redd for dette hele tiden. Er det forresten sånn at brystene er litt mere ømme når man ammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det på samme måten som deg. Første gang jeg ammet hadde jeg brystbetennelser fem ganger i løpet av det første halve året. Om det var direkte brystbetennelse er jeg ikke sikker på, da det gikk tilbake av seg selv uten noen pencillinkur. Iallefall hadde jeg kjempevondt i det brystet som var rammet og fikk høy feber og kraftige frysninger. Dette varte et par dager hver gang - og var utrolig slitsomt!

Denne gangen fikk jeg også brystbetennelse når Emma var bare to uker gammel, og jeg så med "skrekk" fram mot de neste månedene....Idag er Emma fire måneder gammel og jeg har ikke hatt brystbetennelse etter denne første episoden. "Bank i bordet!!!!"

Etter den siste brystbetennelsen fikk jeg omtrent panikk hver gang jeg kjente litt ømme bryster eller stikking i brystene. Etter såpass lang tid føler jeg meg nå roligere..

Håper du er like heldig som meg fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære kjellaug.

ja de fleste som har opplevd brystbetennelser er engstelige for å få det igjen. Hvordan visste legen at det var bakterier denne gangen? Ble det tatt melkeprøve? For å unngå videre betennelser er det viktig at det er tatt prøve slik at du har fått den riktige behandlingen. Det er også viktig at du får hjelp med å finne årsaken til sårheten. Sprekker er inngang for bakterier og deretter betennelse. Be om hjelp på helsestasjonen om sårheten ikke har gitt seg. Deretter er det viktig å amme så jevnt som mulig slik at melken ikke blir stående lenge i bryste og du får tette melkeganger. Etterhvert som tiden går og du føler at det har stabilisert seg , da kan det gå lengere mellom amming eller pumping. Pass på å ikke bruke bh som strammer noe sted. Masser gjerne forsiktig brystet mens barnet suger for å passe på at alle små kulerforsvinner under hver amming.

Det er ikke uvanlig å være litt øm i brystene når man ammer, men får du kuler eller økende ømhet, da må du være obs på at det kan være deler av brystet som har tendens til å få tette melkeganger.

Informasjon via Internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...