borioslo Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Hva ville du tenker du? oppdaget at 13åringen. Ikke 14 eller 15 åringen. Har begynt på p-piller. Da har nok helt sikkert sex med kjæresten 15år. Hva tenker dere om hva jeg skal gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg har en gutt (13) og to jenter på 11 og 8 - så det er ikke så lenge før mine barn er omtrent i den alderen. Dersom jeg ahdde oppdaget at dattera mi på 13 (altså om to år til) hadde begynt på p-piller, hadde jeg blitt opprørt og lei meg. Ville absolutt ikke likt det, både fordi det er ulovlig og fordi jeg mener at det er så mye som skjer i kroppen på henne i den alderen at det er mye bedre å vente. Forhåpentligvis hadde jeg roet meg ned før jeg snakket med henne. For jeg villle helt klart snakke med henne om det å ha sex så tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg har en gutt (13) og to jenter på 11 og 8 - så det er ikke så lenge før mine barn er omtrent i den alderen. Dersom jeg ahdde oppdaget at dattera mi på 13 (altså om to år til) hadde begynt på p-piller, hadde jeg blitt opprørt og lei meg. Ville absolutt ikke likt det, både fordi det er ulovlig og fordi jeg mener at det er så mye som skjer i kroppen på henne i den alderen at det er mye bedre å vente. Forhåpentligvis hadde jeg roet meg ned før jeg snakket med henne. For jeg villle helt klart snakke med henne om det å ha sex så tidlig. ''Dersom jeg ahdde oppdaget at dattera mi på 13 (altså om to år til) hadde begynt på p-piller, hadde jeg blitt opprørt og lei meg. Ville absolutt ikke likt det, både fordi det er ulovlig '' Det er ikke ulovlig å gå på p-piller som 13-åring . Det _kan_ jo tenkes at hun har begynt med p-piller f.eks. på grunn av kviser eller for å regulere ujevn mens. Forøvrig er ikke det å nekte ungdom p-piller det lureste man gjør. Om de først har sex er det jo best de sikrer seg på alle måter. Men en samtale om sex er absolutt på sin plass, ja! Selv i min ungdom hadde enkelte jenter sex i 13-årsalderen, husker jeg, og det er neppe mindre vanlig nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 ''Dersom jeg ahdde oppdaget at dattera mi på 13 (altså om to år til) hadde begynt på p-piller, hadde jeg blitt opprørt og lei meg. Ville absolutt ikke likt det, både fordi det er ulovlig '' Det er ikke ulovlig å gå på p-piller som 13-åring . Det _kan_ jo tenkes at hun har begynt med p-piller f.eks. på grunn av kviser eller for å regulere ujevn mens. Forøvrig er ikke det å nekte ungdom p-piller det lureste man gjør. Om de først har sex er det jo best de sikrer seg på alle måter. Men en samtale om sex er absolutt på sin plass, ja! Selv i min ungdom hadde enkelte jenter sex i 13-årsalderen, husker jeg, og det er neppe mindre vanlig nå. Skrev litt for fort her ja. Mente selvsagt at det å ha sex når en er 13 er ulovlig, ikke det å ta p-piller. Mi eldste jente er åpen som ei bok og snakker med meg om alt, så det er vanskelig å tenke seg at hun hadde startet med p-piller for kviser eller menssmerter uten å snakke med meg om det. Samtale i et slikt tilfelle som trådstarter snakker om, er kjempeviktig, mener jeg. Og så mener jeg at vi som foreldre også må kunne vise standpunkt dersom vi mener at det er for tidlig å ha sex som 13-åring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Oj, den var tricky. Har ei jente som blir 13 i år, og klarer ikke helt å se for meg at hun skulle ha behov for p-piller! Tror det lureste er først å roe seg ned , og så snakke _med_ jenta. Finne ut hvorfor hun har p-pillene, om hun vet hva de gjør med kroppen (som høyst sannsynlig fremdeles utvikles), og om hun virkelig er informert om sex (kjønnssykdommer, mulighet for graviditet selv om p-piller, mulighet for å si nei osv:) Jeg tror det ville vært ekstra, ekstra viktig å virkelig lytte til hva jenta virkelig sier. Har hun begynt på p-pillene etter press fra kjæresten? Er det pga mensen - virkelig? Vil hun ha sex - virkelig? Har hun hatt sex? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Oj, den var tricky. Har ei jente som blir 13 i år, og klarer ikke helt å se for meg at hun skulle ha behov for p-piller! Tror det lureste er først å roe seg ned , og så snakke _med_ jenta. Finne ut hvorfor hun har p-pillene, om hun vet hva de gjør med kroppen (som høyst sannsynlig fremdeles utvikles), og om hun virkelig er informert om sex (kjønnssykdommer, mulighet for graviditet selv om p-piller, mulighet for å si nei osv:) Jeg tror det ville vært ekstra, ekstra viktig å virkelig lytte til hva jenta virkelig sier. Har hun begynt på p-pillene etter press fra kjæresten? Er det pga mensen - virkelig? Vil hun ha sex - virkelig? Har hun hatt sex? Enig med deg i det du skriver her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nei du Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg er ikke verkem naiv eller rigid på dette med sex, og jeg skjønner at ungdom som er kjæreste har sex, det har også min ungdom hatt, MEN ikke når man er 13 år nei!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nei du Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg er ikke verkem naiv eller rigid på dette med sex, og jeg skjønner at ungdom som er kjæreste har sex, det har også min ungdom hatt, MEN ikke når man er 13 år nei!! Og har man et åpent forhold med barna sine så kommer man ikke opp i slike situasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.