Gå til innhold

Flytting + skolebytte.

Gjest Skolebytte til høsten?

Anbefalte innlegg

Hvordan går man rent praktisk frem hvis man har barn og skal flytte slik at barnet må bytte skole? Man sier i fra på den skolen barnet går på, så klart, men hvordan kommer man i kontakt med ny skole osv.? I hvilken rekkefølge går man frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ikke peiling, men tror jeg hadde startet med å ringe den kommunen jeg skulle flytte til. Antar de vil vite mer.

Om du flytter innad i en by ville jeg tatt kontakt med bydelen, evt. den aktuelle skolen dere vil sogne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke peiling, men tror jeg hadde startet med å ringe den kommunen jeg skulle flytte til. Antar de vil vite mer.

Om du flytter innad i en by ville jeg tatt kontakt med bydelen, evt. den aktuelle skolen dere vil sogne til.

Takker for svar. Men da finner man altså ut hvor man skal flytte først, venter til man har fått kjøpt bolig på det stedet, og så tar man kontakt og sjekker ang. skolebytte? Inntil det, går ungen fortsatt på den "gamle" skolen da, går jeg ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Men da finner man altså ut hvor man skal flytte først, venter til man har fått kjøpt bolig på det stedet, og så tar man kontakt og sjekker ang. skolebytte? Inntil det, går ungen fortsatt på den "gamle" skolen da, går jeg ut i fra.

I mitt hode, så virker det som den beste måten.

Vi får tro du får svar fra andre dol'ere som har vært gjennom dette, og vet mer nøyaktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men da finner man altså ut hvor man skal flytte først, venter til man har fått kjøpt bolig på det stedet, og så tar man kontakt og sjekker ang. skolebytte? ''

Ja, du må jo ha en adresse før du kan vite (og dokumentere) hvilken skolekrets dere sokner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men da finner man altså ut hvor man skal flytte først, venter til man har fått kjøpt bolig på det stedet, og så tar man kontakt og sjekker ang. skolebytte? ''

Ja, du må jo ha en adresse før du kan vite (og dokumentere) hvilken skolekrets dere sokner til.

Takk, ja, da venter man med alt som har med skolebyttet å gjøre til man har kjøpt, så er det jo nok tid til å fikse det med skolebyttet fram til man overtar, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen år siden jeg gjorde det, men da meldte jeg ifra om skolebytte på skolen der ungene gikk. Derfra sendte de en melding til den nye kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Takk, ja, da venter man med alt som har med skolebyttet å gjøre til man har kjøpt, så er det jo nok tid til å fikse det med skolebyttet fram til man overtar, regner jeg med.

Det kan være lurt å sjekke skolegrenser før man kjøper hus også. Ellers blir det veldig surt i etterkant å oppdage at nærmeste skole er stappfull, slik at barnet må fraktes lange avstander mens nabobarna går på nærskolen. Sjekk hos kommunen dere il lytte til, de skal kunne opplyse om skolegrenser. Kontakt eventult skolene direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden jeg gjorde det, men da meldte jeg ifra om skolebytte på skolen der ungene gikk. Derfra sendte de en melding til den nye kommunen.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å sjekke skolegrenser før man kjøper hus også. Ellers blir det veldig surt i etterkant å oppdage at nærmeste skole er stappfull, slik at barnet må fraktes lange avstander mens nabobarna går på nærskolen. Sjekk hos kommunen dere il lytte til, de skal kunne opplyse om skolegrenser. Kontakt eventult skolene direkte.

Takk for nyttig tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg ringte den nye skolen og barnet kunne begynne på skolen allerede dagen etter om vi ville. Jeg måtte selv ringe den gamle skolen for å be dem om å sende elevmappen. Rektor ved den gamle skolen sa at dem ikke sendte videre noe informasjon, med mindre vi foreldre ønsket det. Mitt barn hadde ikke noe spesiell informasjon i mappen sin, så den er arkivert på den gamle skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte den nye skolen og barnet kunne begynne på skolen allerede dagen etter om vi ville. Jeg måtte selv ringe den gamle skolen for å be dem om å sende elevmappen. Rektor ved den gamle skolen sa at dem ikke sendte videre noe informasjon, med mindre vi foreldre ønsket det. Mitt barn hadde ikke noe spesiell informasjon i mappen sin, så den er arkivert på den gamle skolen.

Takk for innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...