Gjest prust Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Eldstemann spiller nå på et veldig fint lag - de har det utrolig flott sammen, fokuserer både på teknikk og lagspill og han trives kjempegodt. Han er 13 år. De holder jo på med seriekamper i tillegg til treninger. Innimellom kommer det turneringer/cup'er. Og det er jo gøy. MEN - jeg blir litt matt av antall cup'er som trenerne/foreldrekontakten ønsker at guttene skal være med på. En ting er tida (som regel en helg, ofte med overnatting), en annen ting er kostnaden. Det som er planlagt fremover nå, er følgende: *Lokal cup noen dager når skolen er sluttet. Ikke overnatting, koster ca 450 kr. *Cup i Sandfjord i august - 1500 kr *Cup i Hamar i november - 1500 kr *Danmarkstur i oktober - ikke fått pris. De var også med på en annen lokal cup i vår - ca 400 kr. Lommepenger kommer jo i tillegg. Jeg kjenner bare foreldrene til en annen på laget, og de har bare ett barn. Er det kjipt av meg å kontakte foreldrekontakten og si at vi synes det er litt mye? Vil jo tro at det er flere foreldre som synes det er litt vel mye her... De er et lag med ganske faste plasser og er veldig avhengige av hverandre, så det er jo kjipt om min gutt ikke får lov til å være med dersom resten av laget drar, og kjipt for laget om ikke min gutt kan delta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 J/G13 - J/G16 heter Ungdomsfotball, junior kan misforstås (selv om jeg ikke gjorde det) ;-) Jeg synes det er rart at dette ikke tas opp / avgjøres i samråd med spillernes foreldre. I vår klubb er det store variasjoner mellom kullene - en årgang kan være kjempeaktiv mens neste holder seg til den ene faste overnattingsturneringen som hele fotballavdelingen i klubben har som tradisjon å reise til (Elverum nå til helgen). Dette er et idrettslag med mange medlemmer og ingen spesiell satsning, så det er mange å ta av. De har ikke spilt en eneste lokal cup, men skal altså på helgetur nå pluss at mange (men absolutt ikke alle) skal til Danmark i juli. Det er ikke noe press for å delta, man melder seg på og antall lag bestemmes ut fra det. De er mange nok til å stille to lag i Elverum og ett lag i Danmark. G14, som sønnen min spiller for iblant hvis 2. laget deres er for få, har vært på langt flere lokale cuper. Men det koster som regel ikke spillerne noe annet enn lommepenger. Vi betaler høy medlemsavgift slik at lagene har litt i sin egen kasse og kan dekke innenbys cup-påmeldinger for laget fra den. Jeg vil tro at det er flere enn dere som synes det blir i meste laget. Finnes det ingen sportsplan eller retningslinjer som antyder at det skal være foreldremøte eller noe annet som hindrer etpar overivrige ledere i å gjøre akkurat hva de vil? Lokale cuper koster ikke mye, i utgangspunktet er det bare påmeldingsavgiften for laget, og det er ikke mye pr. spiller (typisk under 200 kr). Hvis det er kjøregodtgjørelse eller noe annet til lederne som gjør at de også koster nesten 500 kr., er det enda viktigere at foreldregruppa er enig. Jeg synes det er helt på sin plass at du sjekker med foreldrekontakten hvordan denne beslutningsprosessen foregår. Bare spill uvitende "siden du er ny" og spør f.eks. når og hvordan dette blir diskutert og bestemt for vintersesongen og neste sommer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Synes det høres mye ut. Det er sikkert flere som ikke har 5000,- til overs i tillegg til medlemskap, utstyr, lommepenger osv. Et lag i nærheten av oss har felles innsamlingskasse til cuper o.l. De har litt dugnadsarbeid (flaskesamling, søppelplukking osv.), de tjener penger på at foreldre jobber som frivillig vakter på store konserter, parkeringsvakt på arrangementer, litt loddsalg osv. De baker og selger saft og kaker der de får lov i forbindelse med cuper i nærområdet. Dermed koster det minimalt for hver enkelt å være med på turer og cuper. Hvert semester ser de hva de har i kassen, hvilke jobber som kan gjøres for å tjene litt osv. Deretter blir det bestemt hva de skal være med på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Synes det høres mye ut. Det er sikkert flere som ikke har 5000,- til overs i tillegg til medlemskap, utstyr, lommepenger osv. Et lag i nærheten av oss har felles innsamlingskasse til cuper o.l. De har litt dugnadsarbeid (flaskesamling, søppelplukking osv.), de tjener penger på at foreldre jobber som frivillig vakter på store konserter, parkeringsvakt på arrangementer, litt loddsalg osv. De baker og selger saft og kaker der de får lov i forbindelse med cuper i nærområdet. Dermed koster det minimalt for hver enkelt å være med på turer og cuper. Hvert semester ser de hva de har i kassen, hvilke jobber som kan gjøres for å tjene litt osv. Deretter blir det bestemt hva de skal være med på. Vi foreldre skal være kioskvakter på de store kampene til A-laget, så vi gjør jo en del dugnad. Men jeg må vel spørre litt om hvordan dette funker. Det er så himla kort tidsfrist - 4-5 dager fra vi får beskjed til vi må si i fra om turnering til høsten :_( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 J/G13 - J/G16 heter Ungdomsfotball, junior kan misforstås (selv om jeg ikke gjorde det) ;-) Jeg synes det er rart at dette ikke tas opp / avgjøres i samråd med spillernes foreldre. I vår klubb er det store variasjoner mellom kullene - en årgang kan være kjempeaktiv mens neste holder seg til den ene faste overnattingsturneringen som hele fotballavdelingen i klubben har som tradisjon å reise til (Elverum nå til helgen). Dette er et idrettslag med mange medlemmer og ingen spesiell satsning, så det er mange å ta av. De har ikke spilt en eneste lokal cup, men skal altså på helgetur nå pluss at mange (men absolutt ikke alle) skal til Danmark i juli. Det er ikke noe press for å delta, man melder seg på og antall lag bestemmes ut fra det. De er mange nok til å stille to lag i Elverum og ett lag i Danmark. G14, som sønnen min spiller for iblant hvis 2. laget deres er for få, har vært på langt flere lokale cuper. Men det koster som regel ikke spillerne noe annet enn lommepenger. Vi betaler høy medlemsavgift slik at lagene har litt i sin egen kasse og kan dekke innenbys cup-påmeldinger for laget fra den. Jeg vil tro at det er flere enn dere som synes det blir i meste laget. Finnes det ingen sportsplan eller retningslinjer som antyder at det skal være foreldremøte eller noe annet som hindrer etpar overivrige ledere i å gjøre akkurat hva de vil? Lokale cuper koster ikke mye, i utgangspunktet er det bare påmeldingsavgiften for laget, og det er ikke mye pr. spiller (typisk under 200 kr). Hvis det er kjøregodtgjørelse eller noe annet til lederne som gjør at de også koster nesten 500 kr., er det enda viktigere at foreldregruppa er enig. Jeg synes det er helt på sin plass at du sjekker med foreldrekontakten hvordan denne beslutningsprosessen foregår. Bare spill uvitende "siden du er ny" og spør f.eks. når og hvordan dette blir diskutert og bestemt for vintersesongen og neste sommer. Visste ikke at det het ungdomsfotball. Takk :-) ''Finnes det ingen sportsplan eller retningslinjer som antyder at det skal være foreldremøte eller noe annet som hindrer etpar overivrige ledere i å gjøre akkurat hva de vil? '' Tror kanskje de hadde et foreldremøte akkurat rett før sønnen vår byttet klubb - han fikk med seg en helg med treningskamper, foredrag om trening og kosthold osv, og jeg tror at det var noe for foreldrene før dnene helga, men da var ikk vi med. Skal bruke det å være ny for alt det er verdt - og høre med han som sender mail. Ellers er gutten min en racer til å selge vafler, så han tjener nok raskt inn én turnering på den måten i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 J/G13 - J/G16 heter Ungdomsfotball, junior kan misforstås (selv om jeg ikke gjorde det) ;-) Jeg synes det er rart at dette ikke tas opp / avgjøres i samråd med spillernes foreldre. I vår klubb er det store variasjoner mellom kullene - en årgang kan være kjempeaktiv mens neste holder seg til den ene faste overnattingsturneringen som hele fotballavdelingen i klubben har som tradisjon å reise til (Elverum nå til helgen). Dette er et idrettslag med mange medlemmer og ingen spesiell satsning, så det er mange å ta av. De har ikke spilt en eneste lokal cup, men skal altså på helgetur nå pluss at mange (men absolutt ikke alle) skal til Danmark i juli. Det er ikke noe press for å delta, man melder seg på og antall lag bestemmes ut fra det. De er mange nok til å stille to lag i Elverum og ett lag i Danmark. G14, som sønnen min spiller for iblant hvis 2. laget deres er for få, har vært på langt flere lokale cuper. Men det koster som regel ikke spillerne noe annet enn lommepenger. Vi betaler høy medlemsavgift slik at lagene har litt i sin egen kasse og kan dekke innenbys cup-påmeldinger for laget fra den. Jeg vil tro at det er flere enn dere som synes det blir i meste laget. Finnes det ingen sportsplan eller retningslinjer som antyder at det skal være foreldremøte eller noe annet som hindrer etpar overivrige ledere i å gjøre akkurat hva de vil? Lokale cuper koster ikke mye, i utgangspunktet er det bare påmeldingsavgiften for laget, og det er ikke mye pr. spiller (typisk under 200 kr). Hvis det er kjøregodtgjørelse eller noe annet til lederne som gjør at de også koster nesten 500 kr., er det enda viktigere at foreldregruppa er enig. Jeg synes det er helt på sin plass at du sjekker med foreldrekontakten hvordan denne beslutningsprosessen foregår. Bare spill uvitende "siden du er ny" og spør f.eks. når og hvordan dette blir diskutert og bestemt for vintersesongen og neste sommer. Jeg sendte mail for flere dager siden, men har ikek fått svar. Har forhørt meg litt med andre på jobben som har/har hatt fotballunger, og det er visst helt vanlig med mange cup'er i året, og visstnok er den klubben har går i nå kjent for å delta på ekstra mange... De andre her på jobben svelger visst helt det at det koster mye å ha aktive unger. Jeg treffer trenerne i torsdag eller lørdag, og da får jeg ta en prat. Synes det var litt rart at de ikke svarte meg,,,, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg sendte mail for flere dager siden, men har ikek fått svar. Har forhørt meg litt med andre på jobben som har/har hatt fotballunger, og det er visst helt vanlig med mange cup'er i året, og visstnok er den klubben har går i nå kjent for å delta på ekstra mange... De andre her på jobben svelger visst helt det at det koster mye å ha aktive unger. Jeg treffer trenerne i torsdag eller lørdag, og da får jeg ta en prat. Synes det var litt rart at de ikke svarte meg,,,, Joda, noen klubber er veldig aktive - andre steder er det mer moderat, men enkelte årskull deltar på mye mer enn andre. Fotball er relativt rimelig i utgangspunktet, men det koster jo å reise. Enkelte cuper tar veldig høye priser for deltakerkort, og så legger de f.eks. en genser full av reklame inn i pakken og later som om den liksom er verd 800 kr. Men jeg mener allikevel at beslutningsprosessen bør være åpen og demokratisk, slik at de som skal betale, har mulighet til å si hva de mener. Familier har full rett til å prioritere både penger og tid selv om ungene deltar i idrett eller kultur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 J/G13 - J/G16 heter Ungdomsfotball, junior kan misforstås (selv om jeg ikke gjorde det) ;-) Jeg synes det er rart at dette ikke tas opp / avgjøres i samråd med spillernes foreldre. I vår klubb er det store variasjoner mellom kullene - en årgang kan være kjempeaktiv mens neste holder seg til den ene faste overnattingsturneringen som hele fotballavdelingen i klubben har som tradisjon å reise til (Elverum nå til helgen). Dette er et idrettslag med mange medlemmer og ingen spesiell satsning, så det er mange å ta av. De har ikke spilt en eneste lokal cup, men skal altså på helgetur nå pluss at mange (men absolutt ikke alle) skal til Danmark i juli. Det er ikke noe press for å delta, man melder seg på og antall lag bestemmes ut fra det. De er mange nok til å stille to lag i Elverum og ett lag i Danmark. G14, som sønnen min spiller for iblant hvis 2. laget deres er for få, har vært på langt flere lokale cuper. Men det koster som regel ikke spillerne noe annet enn lommepenger. Vi betaler høy medlemsavgift slik at lagene har litt i sin egen kasse og kan dekke innenbys cup-påmeldinger for laget fra den. Jeg vil tro at det er flere enn dere som synes det blir i meste laget. Finnes det ingen sportsplan eller retningslinjer som antyder at det skal være foreldremøte eller noe annet som hindrer etpar overivrige ledere i å gjøre akkurat hva de vil? Lokale cuper koster ikke mye, i utgangspunktet er det bare påmeldingsavgiften for laget, og det er ikke mye pr. spiller (typisk under 200 kr). Hvis det er kjøregodtgjørelse eller noe annet til lederne som gjør at de også koster nesten 500 kr., er det enda viktigere at foreldregruppa er enig. Jeg synes det er helt på sin plass at du sjekker med foreldrekontakten hvordan denne beslutningsprosessen foregår. Bare spill uvitende "siden du er ny" og spør f.eks. når og hvordan dette blir diskutert og bestemt for vintersesongen og neste sommer. Må bare fortelle at jeg er blitt fullstendig hekta på fotballaget til sønnen etter cup'en de var med på nå de siste dagene. Så alle kampene bortsett fra en, har blitt godt kjent med de andre foreldrene, og jeg forstår så mye mer av selve spillet nå i forhold til for ei uke siden. De var med i en cup med 30 lag i G 13 - og fikk sølv. Utrolig gøy!!!! Så nå er jeg ikke sååååå negativ til alle cup'ene, men synes jo at to langturer i løpet av høsten egentlig holder, men det går nok mot en Danmarkstur i tillegg... Han får selge vafler til den store gullmedaljen, slik at han tjener inn litt penger til turene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Må bare fortelle at jeg er blitt fullstendig hekta på fotballaget til sønnen etter cup'en de var med på nå de siste dagene. Så alle kampene bortsett fra en, har blitt godt kjent med de andre foreldrene, og jeg forstår så mye mer av selve spillet nå i forhold til for ei uke siden. De var med i en cup med 30 lag i G 13 - og fikk sølv. Utrolig gøy!!!! Så nå er jeg ikke sååååå negativ til alle cup'ene, men synes jo at to langturer i løpet av høsten egentlig holder, men det går nok mot en Danmarkstur i tillegg... Han får selge vafler til den store gullmedaljen, slik at han tjener inn litt penger til turene... ''De var med i en cup med 30 lag i G 13 - og fikk sølv.'' Imponerende! Håper laget etter hvert finner en balanse som både spillerne og foreldrene kan leve med. Det er mye som slåss om oppmerksomheten til ungdomsskoleelevene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 12-åringens lag er meldt på omtrent samme antall cuper i år. De skal også til Danmark. De siste 3 årene har det vært slik. Men treneren setter opp cupene i god tid i forveien, sender ut mail til alle foreldre og ber de melde seg på som har lyst og anledning. Det settes en frist, og etter det settes det opp antall lag som skal dra på cup ut fra hvor mange som har meldt seg på. De er rundt 30 stk. på laget, og på noen cuper er de 2 lag - på andre er de 3. Vi har ikke pleid å være med på alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 12-åringens lag er meldt på omtrent samme antall cuper i år. De skal også til Danmark. De siste 3 årene har det vært slik. Men treneren setter opp cupene i god tid i forveien, sender ut mail til alle foreldre og ber de melde seg på som har lyst og anledning. Det settes en frist, og etter det settes det opp antall lag som skal dra på cup ut fra hvor mange som har meldt seg på. De er rundt 30 stk. på laget, og på noen cuper er de 2 lag - på andre er de 3. Vi har ikke pleid å være med på alle. På gutten min sitt lag er de bare 14 eller 15, og når de spiller 11'er fotball er det jo bare akkurat - slik at enten må alle (unntatt en eller to) stille, eller så blir det ikke noe. I turneringen de var med på nå var de 13 - og det er jo knapt dersom en tenker at noen kan bli skadet. Vi har fått datoene for to av turneringene til høsten, men ikke Danmarksturen. Men det blir kanskje litt mer forutsigbart neste år, slik at vi tidligere vet hva som kommer når. Men kostnadene blir jo store uansett da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.