Gå til innhold

Hva er empati? Gjerne NHD også.

Anbefalte innlegg

Bella Dotte
Skrevet

Bortsett fra at empati og sympati mer eller mindre har blitt synonymer - eller sympati er forsvunnet fra både leg- og fagfolks vokabular, er dette en interessant drøftelse av empatibegrepet. Hvordan kan man egentlig påstå at man har empati? Hva om man tar feil? Har man empati om man må spørre hvordan den andre har det? Kan man ha medfølelse - sympati - med en person når man gir ham en diagnose i en hel nasjons nærvær?

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10050629

Videoannonse
Annonse
neelie (ferri) <3
Skrevet

Jeg leste ikke linken..

Du har, sånn jeg forstår det:

Empati om du kan forstå hvorfor en person gjør eller tenker som hun gjør. (jeg forstår hvorfor du gjorde x, eller jeg forstår at det gjorde vondt fordi x)

Mens du har sympati om du føler med, eller føler det samme, som den andre personen gjør. (det var leit at du x)

Så i forhold til breivik, har du empati med ham, om du forstår årsakene til hvorfor. (behøver ikke være enig)

Mens du har sympati med ham om du deler hans meninger eller handlinger, eller er lei deg for det som skjer med ham. (må ikke være alle)

Mest så tror jeg de fleste tenker at empati er evnen til å dele samme følelse med en annen, men det er altså ikke sånn i forhold til ordets betydning... ((TROR JEG.. :)

Jeg mener man aldri kan ta feil med å påstå at man har empati eller sympati.

Det er ut ifra hva man selv forstår og føler.

Det blir heller ett Rett eller Galt spørsmål istedet, tenker jeg.

Bella Dotte
Skrevet

Jeg leste ikke linken..

Du har, sånn jeg forstår det:

Empati om du kan forstå hvorfor en person gjør eller tenker som hun gjør. (jeg forstår hvorfor du gjorde x, eller jeg forstår at det gjorde vondt fordi x)

Mens du har sympati om du føler med, eller føler det samme, som den andre personen gjør. (det var leit at du x)

Så i forhold til breivik, har du empati med ham, om du forstår årsakene til hvorfor. (behøver ikke være enig)

Mens du har sympati med ham om du deler hans meninger eller handlinger, eller er lei deg for det som skjer med ham. (må ikke være alle)

Mest så tror jeg de fleste tenker at empati er evnen til å dele samme følelse med en annen, men det er altså ikke sånn i forhold til ordets betydning... ((TROR JEG.. :)

Jeg mener man aldri kan ta feil med å påstå at man har empati eller sympati.

Det er ut ifra hva man selv forstår og føler.

Det blir heller ett Rett eller Galt spørsmål istedet, tenker jeg.

Takk for gode refleksjoner. Jeg ble litt klokere. Du forklarer "å sympatisere", det gir jo mening. Når jeg tenker meg om, så kan man jo uttrykke empati ("jeg forstår at du er lei deg").

Jeg forstår bare delvis de som deltar i rosetogene. Men jeg tror jeg forstår Breivik. Jeg vet at jeg er motsatt.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Sånn jeg har sett på det da, så er empati evnen til å "leve seg inn i" andres følelsesliv, mens sympati er en handling som virker støttende for andre.

Mulig det er feil.

Men Madelenemie har jo snakket om at psykiateren hennes har sagt at hun ikke har empati, men masse sympati (korriger meg om jeg tar feil.). Så jeg tenker det er litt rett i alle fall i forhold til aspergers syndrom, fordi man ikke er så flink til å å "leve seg inn i" andres følelser, men klarer å vise sympati via intellektet. Man bruker kanskje intellektet i stedet for følelsene, for å si det litt banalt.

Ta dette med et klype salt!

Bella Dotte
Skrevet

Sånn jeg har sett på det da, så er empati evnen til å "leve seg inn i" andres følelsesliv, mens sympati er en handling som virker støttende for andre.

Mulig det er feil.

Men Madelenemie har jo snakket om at psykiateren hennes har sagt at hun ikke har empati, men masse sympati (korriger meg om jeg tar feil.). Så jeg tenker det er litt rett i alle fall i forhold til aspergers syndrom, fordi man ikke er så flink til å å "leve seg inn i" andres følelser, men klarer å vise sympati via intellektet. Man bruker kanskje intellektet i stedet for følelsene, for å si det litt banalt.

Det er sånn jeg tenker på det også. Det er den klypen med salt jeg er ute etter her, det er derfor jeg spør!

Gjest Kayia
Skrevet

Mulig det er feil.

Syns dette var fint og treffende beskrevet jeg :)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Syns dette var fint og treffende beskrevet jeg :)

:-) Takk for det.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Takk for gode refleksjoner. Jeg ble litt klokere. Du forklarer "å sympatisere", det gir jo mening. Når jeg tenker meg om, så kan man jo uttrykke empati ("jeg forstår at du er lei deg").

Jeg forstår bare delvis de som deltar i rosetogene. Men jeg tror jeg forstår Breivik. Jeg vet at jeg er motsatt.

Jeg synes ikke du er motsatt...da er i så fall jeg det også. Jeg forstår kun delvis rosetogene jeg også, men forstår Breivik. Uten at jeg er enig med ham, føler empati eller sympati.

Gjest mannen sin
Skrevet

Empati er jo å ha evnen til sette seg inn i en annen persons situasjon og føle noe av det som som f.eks en person som har fått sin datter drept føler. Føler du ikke noe har du ikke empati og føler ingen emosjoner.

En person kan være hyggelig, hjelpsom osv og si han føler med en person som er i en tragisk situasjon og ergo virke sympatisk, men egentlig er det sikkert han føler noe som helst selv om om han påstår dette. Han kan være sympatisk, men ikke empatisk.

Det er slik jeg ser på dette.

Malt har sagt mye rart: Dette at han nærmest på brøkdelen av et sekund kan se om en person er dypt ulykkelig eller ikke er i store drag tull. Selvfølgelig kan han sikkert i flertallet av tilfellene treffe riktig fordi ansiktutrykk osv selvfølgelig sier noe, men at han alltid treffer riktig i forhold til dette er er "psykotisk fundert". Dette han sa om at Breivik sitt smil egentlig var et skjult ticks, måtte jeg også smile litt av.(nå var det ikke Malt dette handlet om men måtte bare nevne det)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det er jo bare å lese på wikipedia eller andre oppslagsverk, og vi har jo snakket om det, mennesker forveksler empati og sympati og bruker de to begreper helt feil.

''Empati (fra Gresk, empatheia, bokstavelig: "inn-følelse." Må ikke forveksles med sympati) er evnen til å forstå en annens sinnstilstand eller følelser. Empati er således ikke bare evnen til å se om noen er glad eller trist, men innebærer også evnen til å forstå andres motiver for handling samt deres verdier og holdninger. Et viktig moment i empati, som skiller det fra egosentrisme, er at man opplever de andres motiver, for eksempel, som deres, og ikke bare sine egne; i empati kan andres motiver avvike fra ens egne.''

''Sympatisk, men ikke empatisk, ved å forstå (kanskje erkjenne) at noen er opprørt og ha viljen til å gjøre noe for å hjelpe personen, men uten å erfare deres følelser direkte og internt som en emosjonell tilstand innvendig (f.eks en person som ser en annen i elendighet, men føler ikke elendighet selv, men prøver å finne ut hva som er i veien og hjelpe).''

Jeg kan selv føle noe hvis jeg har erfart det samme. Slår et menneske seg på skinnleggen får jeg veldige smerter fordi jeg vet hvor vondt det er, det har jeg er erfart. Faller et menneske ned fra et hus, vil jeg ikke føle noe, men løpe til for å se hva jeg kan gjøre.

Eller bedre da min nabo fortalte at hun ble banket av sin mann og begynte å gråte i min bil, ble jeg brydd og usikker, jeg følte ingenting, men gjorde min menneskelige plikt ved å tilby min hjelp når det måtte være, jeg tenkte så på henne flere dager og sendte en sms der jeg skrev at jeg håpet det gikk bra og at jeg var der hvis hun trengte min hjelp. Jeg føler meg ofte kald fordi jeg ikke føler med andre når de plutselig gråter, men jeg trenger mer forklaringer på hva de er lei seg for eller, det er noe annerledes der med meg, men jeg kan bli lei meg når jeg forstår at noen har det vondt, men det kan ta for lang tid. Det er dumt, men jeg handler som man bør.

Derfor har jeg ikke/lite empati, men jeg har mye sympati.

Jeg kunne derfor neppe klart å skyte noen når det kommer til stykke og de gråter og trygler for sitt liv, for tårer stikker i hjertet, men dette er sympati ikke empati.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...