Gjest togli Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Synes du er i overkant bastant i innlegget ditt, og temmelig generaliserende... Men likevel merker jeg meg at dette er et fryktelig tabubelagt tema. På siste foreldremøte vi var på, ble det informert om at de igjen starter med veiing og måling av elevene på skolen - den som da roper høyest om at man uansett grunn kan nekte å gjennomføre dette, var moren til trinnets tykkeste barn! Jeg kan ikke forstå hva som er problemet med å se denne utfordringen i øynene (sannsynligvis føler de fleste foreldre seg skyldige i at barnet er overvektig), for hvis dette blir tatt tak i av helsepersonell, kan barnet få hjelp før det er "for sent". ''På siste foreldremøte vi var på, ble det informert om at de igjen starter med veiing og måling av elevene på skolen - den som da roper høyest om at man uansett grunn kan nekte å gjennomføre dette, var moren til trinnets tykkeste barn!'' Jeg kan forstå denne mammaen..... Selv har jeg sylslanke barn, men jeg tror jeg ville vært fryktelig engstelig for at ungene skulle bli opptatt av tallet på vekta og diskutere hvor tung den og den er.. og at mitt barn da skulle bli mobba på grunnlag av dette..... Selv liker jeg det ikke spesielt godt når de skal måle høyden på elevene i klassen til minstemor. Hun er lavest i klassen og har vel knapt vokst siste året....og kom hjem fra skolen og fortalte at "alle maser om at jeg er minst, mamma..... de vil bare vite hvor høy jeg er og så løfter de meg opp og ler fordi jeg er så lita og lett...." Sånn var det også for eldstejenta mi som var like lita. Trøsten for minstesøster er at størstesøster idag er nærmere 170 cm høy 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Sikkert feil tanker. Det er ikke så feil tanker, jeg synes en del her inne missforstår deg med vilje. Jeg forstår deg slik at du mener at det er bedre å være slank og ha slanke unger enn å være overvektig med overvektige unger. Hvis jeg har forstått deg riktig så er jeg enig i det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs.Q Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det er ikke så feil tanker, jeg synes en del her inne missforstår deg med vilje. Jeg forstår deg slik at du mener at det er bedre å være slank og ha slanke unger enn å være overvektig med overvektige unger. Hvis jeg har forstått deg riktig så er jeg enig i det. Ja, er det jeg mener 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 ''På siste foreldremøte vi var på, ble det informert om at de igjen starter med veiing og måling av elevene på skolen - den som da roper høyest om at man uansett grunn kan nekte å gjennomføre dette, var moren til trinnets tykkeste barn!'' Jeg kan forstå denne mammaen..... Selv har jeg sylslanke barn, men jeg tror jeg ville vært fryktelig engstelig for at ungene skulle bli opptatt av tallet på vekta og diskutere hvor tung den og den er.. og at mitt barn da skulle bli mobba på grunnlag av dette..... Selv liker jeg det ikke spesielt godt når de skal måle høyden på elevene i klassen til minstemor. Hun er lavest i klassen og har vel knapt vokst siste året....og kom hjem fra skolen og fortalte at "alle maser om at jeg er minst, mamma..... de vil bare vite hvor høy jeg er og så løfter de meg opp og ler fordi jeg er så lita og lett...." Sånn var det også for eldstejenta mi som var like lita. Trøsten for minstesøster er at størstesøster idag er nærmere 170 cm høy ...og det er nettopp derfor dette er så vanskelig, og sikkert også derfor det ikke har vært vanlig å veie barn lenge. Vi vil jo ikke at barna våre skal bli så opptatt av tallene, verken på vekta eller på metermålet og spesielt ikke at andre skal henge seg opp i dette. Men likevel så er overvekt veldig viktig i forhold til helsa og framtidig helse, og hvorfor ikke sørge for at man får hjelp - før man har såpass innarbeidede (dårlige) vaner at det er enda vanskeligere å gjøre noe med det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ja, er det jeg mener Ja, det var det jeg trodde :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Vi tynne har det IKKE enkelt!!!!!! Det å få den ene kommentaren etter den andre slengt etter seg om hvor tynn man er, sårer veldig. Jeg har mistet selvtillitten og hater speilbildet mitt. Folk viser som regel mye mer hensyn ovenfor folk med noen kg for mye. ''Vi tynne har det IKKE enkelt!!!!!!'' Helt enig! Jeg går nå ufrivillig ned i vekt, men jeg kjenner mennesker som er enda tynnere enn meg, og de sliter. Jeg kommenterer _aldri_ andre menneskers vekt. Når det gjelder barn, så bør foreldre være gode eksempler og servere sunn mat. Lettere sagt enn gjort, selvfølgelig, men som foreldre er vi faktisk ansvarlig for våre barns helse! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 ''På siste foreldremøte vi var på, ble det informert om at de igjen starter med veiing og måling av elevene på skolen - den som da roper høyest om at man uansett grunn kan nekte å gjennomføre dette, var moren til trinnets tykkeste barn!'' Jeg kan forstå denne mammaen..... Selv har jeg sylslanke barn, men jeg tror jeg ville vært fryktelig engstelig for at ungene skulle bli opptatt av tallet på vekta og diskutere hvor tung den og den er.. og at mitt barn da skulle bli mobba på grunnlag av dette..... Selv liker jeg det ikke spesielt godt når de skal måle høyden på elevene i klassen til minstemor. Hun er lavest i klassen og har vel knapt vokst siste året....og kom hjem fra skolen og fortalte at "alle maser om at jeg er minst, mamma..... de vil bare vite hvor høy jeg er og så løfter de meg opp og ler fordi jeg er så lita og lett...." Sånn var det også for eldstejenta mi som var like lita. Trøsten for minstesøster er at størstesøster idag er nærmere 170 cm høy Barn ser hvem som er tykkest eller lavest uten at de blir veid og målt også. Dattern din blir ikke høyere av å ikke bli målt, dessverre. Ei heller blir den tykke jenta slankere. Dere kan ikke gjøre noe med veksten, den går sin gang. Men foreldrene til tykke ban kan faktisk slanke dem. Så fører veiing i skolen til at foreldre til overvektige tar ansvar, er det vel verdt det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 ...og det er nettopp derfor dette er så vanskelig, og sikkert også derfor det ikke har vært vanlig å veie barn lenge. Vi vil jo ikke at barna våre skal bli så opptatt av tallene, verken på vekta eller på metermålet og spesielt ikke at andre skal henge seg opp i dette. Men likevel så er overvekt veldig viktig i forhold til helsa og framtidig helse, og hvorfor ikke sørge for at man får hjelp - før man har såpass innarbeidede (dårlige) vaner at det er enda vanskeligere å gjøre noe med det? Helt klart! Men tror du veiing er rette veien å gå? Man _ser_ jo på et barn om det er overvektig eller ikke.... Jeg tror helsestasjonene må komme langt mer på banen i forhold til overvekt hos barn, men da ikke mht vektmåling. Helsesøstre bør ha klar tale overfor foreldre om at barnet står i fare for å utvikle helseskader dersom vektøkningen fortsetter, og gi dem tilbud om veiledning og hjelp for å kunne hjelpe barnet. Har selv snakka med ei helsesøster som sa at de rett og slett ikke våget å ta opp problematikken med foreldrene, da enkelte foreldre ble grådig fornærma.... Kanskje burde det bli påbudt å ta det opp? Akkurat som det er for oss lærere i skolen - enkelte ting bare MÅ vi ta opp med foreldrene fordi vi er pliktige til det, selv om vi kan synes det er fryktelig vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Barn ser hvem som er tykkest eller lavest uten at de blir veid og målt også. Dattern din blir ikke høyere av å ikke bli målt, dessverre. Ei heller blir den tykke jenta slankere. Dere kan ikke gjøre noe med veksten, den går sin gang. Men foreldrene til tykke ban kan faktisk slanke dem. Så fører veiing i skolen til at foreldre til overvektige tar ansvar, er det vel verdt det! Hadde bare veiing ført til at foreldrene tok tak i problemet, så - men det tror jeg neppe det gjør...... Man trenger ikke en vekt for å se at barnet er overvektig. Sjekk forøvrig mitt svar til Bookworm.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Helt klart! Men tror du veiing er rette veien å gå? Man _ser_ jo på et barn om det er overvektig eller ikke.... Jeg tror helsestasjonene må komme langt mer på banen i forhold til overvekt hos barn, men da ikke mht vektmåling. Helsesøstre bør ha klar tale overfor foreldre om at barnet står i fare for å utvikle helseskader dersom vektøkningen fortsetter, og gi dem tilbud om veiledning og hjelp for å kunne hjelpe barnet. Har selv snakka med ei helsesøster som sa at de rett og slett ikke våget å ta opp problematikken med foreldrene, da enkelte foreldre ble grådig fornærma.... Kanskje burde det bli påbudt å ta det opp? Akkurat som det er for oss lærere i skolen - enkelte ting bare MÅ vi ta opp med foreldrene fordi vi er pliktige til det, selv om vi kan synes det er fryktelig vanskelig. En av helsesøstrene her i kommunen er meget overvektig, og derfor ikke kapabel til å veilede andre mht kost. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 En av helsesøstrene her i kommunen er meget overvektig, og derfor ikke kapabel til å veilede andre mht kost. Ser den Poenget er at jeg neppe tror vektmåling har noe særlig for seg heller...... Har ei venninne med en overvektig sønn... Hun unnskylder vekta hans med at han ikke har strukket seg godt nok ennå, samt at han har tung beinbygning - og helsestasjonen har ikke nevnt vekta hans med et eneste ord - så da regner hun visst med at alt er i sin skjønneste orden (les: Hun nekter å innse fakta fordi det blir for ubehagelig for henne) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det gjør jeg sikkert. Beklager. ''Det gjør jeg sikkert. Beklager.'' Det går bra, tror jeg skjønner hva du mente nå egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ser den Poenget er at jeg neppe tror vektmåling har noe særlig for seg heller...... Har ei venninne med en overvektig sønn... Hun unnskylder vekta hans med at han ikke har strukket seg godt nok ennå, samt at han har tung beinbygning - og helsestasjonen har ikke nevnt vekta hans med et eneste ord - så da regner hun visst med at alt er i sin skjønneste orden (les: Hun nekter å innse fakta fordi det blir for ubehagelig for henne) Mange gutter får "hvalpefett" rett før puberteten, dette er ikke reell overvekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Mange gutter får "hvalpefett" rett før puberteten, dette er ikke reell overvekt. Ja, men nå snakker jeg om overvekt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ja, men nå snakker jeg om overvekt Jeg synes foreldre gjør en for dårlig jobb, når de forer barna slik de blir meget overvektige, store, tykke og tunge barn har det ikke bra, de sliter med å gå og å løpe og leke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Helt klart! Men tror du veiing er rette veien å gå? Man _ser_ jo på et barn om det er overvektig eller ikke.... Jeg tror helsestasjonene må komme langt mer på banen i forhold til overvekt hos barn, men da ikke mht vektmåling. Helsesøstre bør ha klar tale overfor foreldre om at barnet står i fare for å utvikle helseskader dersom vektøkningen fortsetter, og gi dem tilbud om veiledning og hjelp for å kunne hjelpe barnet. Har selv snakka med ei helsesøster som sa at de rett og slett ikke våget å ta opp problematikken med foreldrene, da enkelte foreldre ble grådig fornærma.... Kanskje burde det bli påbudt å ta det opp? Akkurat som det er for oss lærere i skolen - enkelte ting bare MÅ vi ta opp med foreldrene fordi vi er pliktige til det, selv om vi kan synes det er fryktelig vanskelig. Hvis veiing får foreldrene til å innse problemet, så er det veien å gå. Jeg har venner med overvektige barn som ikke har badevekt. Jeg tror at de vil innse at noe må gjøres om de fikk sett vekt, høyde og dermed cerpentin sort på hvitt. Da er det ikke like lett å skyve problemet foran seg. Jeg støtter de som kaller det omsorgsvikt å la barna bli overvektige. Det får så store konsekvenser for barnet på sikt at man må slutte å dulle med foreldrene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg synes foreldre gjør en for dårlig jobb, når de forer barna slik de blir meget overvektige, store, tykke og tunge barn har det ikke bra, de sliter med å gå og å løpe og leke. Jeg er nok ganske enig med deg i det...... men jeg vil ikke være for bastant siden jeg aldri selv har opplevd det å ha et overvektig barn.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hvis veiing får foreldrene til å innse problemet, så er det veien å gå. Jeg har venner med overvektige barn som ikke har badevekt. Jeg tror at de vil innse at noe må gjøres om de fikk sett vekt, høyde og dermed cerpentin sort på hvitt. Da er det ikke like lett å skyve problemet foran seg. Jeg støtter de som kaller det omsorgsvikt å la barna bli overvektige. Det får så store konsekvenser for barnet på sikt at man må slutte å dulle med foreldrene! Ja, hvis det kan hjelpe så er det ingenting i veien for det... men da må veiingen foregå utenom skoletida etc.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 ''Tynne folk har det enkelt, tynne folk med tynne unger'' Det er det dummeste jeg har hørt. Du vet åpenbart ingenting om hvor vanskelig det kan være å være tynnere enn alle andre, hvor vanskelig det kan være å være normalt tynn - og få aksept for at man _likevel_ har problemer, hvor vanskelig det kan være å finne klær som passer og sitter fint, osv. Men du er vel enig i at det tross alt er å foretrekke å ha tynne barn enn overvektige barn? Jeg har selv slitt med å kjøpe bukser til mine barn, og fortsatt kjøper jeg bukser til de to yngste i spesielle butikker der jeg vet de har smale bukser.....men jeg hadde følt det langt verre om de var overvektige.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg er nok ganske enig med deg i det...... men jeg vil ikke være for bastant siden jeg aldri selv har opplevd det å ha et overvektig barn.... Ett av mine barn hadde lett for å legge på seg, så jeg kjenner til problemstillingen, vi paset på at h*n ikke spiste for mye samtidig som h*n fikk lov til å spise kake, godteri og drikke brus fra tid til annen. H*n fikk akkurat samme maten som de andre barna, men vi stoppet h*n i å spise for mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.