frosken Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 ''Og den kompetansen og de pengene som trengs for å følge opp den økende overvekten finnes dessverre ikke rundt omkring i kommunene. Det blir så utrolig feil å starte på noe som umulig kan følges opp.'' Det er en typisk ting myndighetene kan "sette i gang", for deretter å overlate ansvaret til kommunene, som de vet ikke har midler. Men så har politikerne liksom "gjort noe da" vet du. ''Det er en typisk ting myndighetene kan "sette i gang", for deretter å overlate ansvaret til kommunene, som de vet ikke har midler. Men så har politikerne liksom "gjort noe da" vet du. '' ... og i tillegg har de oftest ikke kompetanse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg nekter overhodet ikke for at dette er en utfordring og en vanskelig balansegang - men overvektsproblematikken generelt er økende og den må vi gjøre noe med. HVA dette er, håper jeg virkelig at noen med kompetanse er i stand til å lage noen retningslinjer for, men jeg mener at dette er et problem som må taes tak i... '' HVA dette er, håper jeg virkelig at noen med kompetanse er i stand til å lage noen retningslinjer for, men jeg mener at dette er et problem som må taes tak i... '' Jeg synes man skal innføre daglig fysisk aktivitet i skoletiden. Slik det er nå, så er det noen unger som er kjempeaktive gjennom idretten, men de som kanskje mer enn andre trenger ekstra aktivitet, vil ofte ikke ha mestringsopplevelser nok til at den organiserte idretten er et alternativ. Et tiltak som jeg vet forsøkes noen steder, er å gi barn med vesentlig overvekt en "treningskontakt" ansatt i kommunen. Treningskontakten sørger for å gjøre lystbetonte fysiske aktivieter med ungen et visst antall timer i uken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Ja, det er omtrent 1% av de overvektige, som har slike problemer. Det er mulig du har rett i det. Det kan med andre ord gjelde deres helsesøster ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det kommer vel an på hvilken kategori man tilhører? For søsteren min som er undervektig er dette et problem, ja. Når en overvektig person er singel, så er det åpenbart pga overvekten - det kan jo ikke være noe annet. Når en normalvektig person er singel, hva kan det skyldes da? Man ser jo så bra ut? Og er så hyggelig og grei og det er ikke måte på? Så ja, jeg synes generelt en del overvektige har svært dårlige holdninger når det kommer til dette. Og slenger ut av seg denne type bemerkninger uten tanke for at det kan såre noen. ''Så ja, jeg synes generelt en del overvektige har svært dårlige holdninger når det kommer til dette. Og slenger ut av seg denne type bemerkninger uten tanke for at det kan såre noen. '' Jeg tror også at enkelte overvektige er såpass opptatt av sitt eget problem at de blir litt perspektivløse. Men jeg mener også at svært mange ikke har noe innsikt i det stigmaet og alle skammen som er knyttet til overvekt. For noen generasjoner som var samfunnet opptatt av regulere seksualiteten - god moral var avhengig av at man fulgte samfunnets normer i forhold til sex. Nå er reguleringstema nr 1 hvor mye kroppene skal veie. Vellykkethet som menneske er snart uforenlig med feil kroppsvekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 '' HVA dette er, håper jeg virkelig at noen med kompetanse er i stand til å lage noen retningslinjer for, men jeg mener at dette er et problem som må taes tak i... '' Jeg synes man skal innføre daglig fysisk aktivitet i skoletiden. Slik det er nå, så er det noen unger som er kjempeaktive gjennom idretten, men de som kanskje mer enn andre trenger ekstra aktivitet, vil ofte ikke ha mestringsopplevelser nok til at den organiserte idretten er et alternativ. Et tiltak som jeg vet forsøkes noen steder, er å gi barn med vesentlig overvekt en "treningskontakt" ansatt i kommunen. Treningskontakten sørger for å gjøre lystbetonte fysiske aktivieter med ungen et visst antall timer i uken. ''Jeg synes man skal innføre daglig fysisk aktivitet i skoletiden. Slik det er nå, så er det noen unger som er kjempeaktive gjennom idretten, men de som kanskje mer enn andre trenger ekstra aktivitet, vil ofte ikke ha mestringsopplevelser nok til at den organiserte idretten er et alternativ.'' Det er jeg helt enig i! Det vil være et godt forebyggende tiltak og jeg leste nettopp en artikkel om at skoleprestasjonene også blir bedre med daglig fysisk aktivitet i skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 ''Jeg synes man skal innføre daglig fysisk aktivitet i skoletiden. Slik det er nå, så er det noen unger som er kjempeaktive gjennom idretten, men de som kanskje mer enn andre trenger ekstra aktivitet, vil ofte ikke ha mestringsopplevelser nok til at den organiserte idretten er et alternativ.'' Det er jeg helt enig i! Det vil være et godt forebyggende tiltak og jeg leste nettopp en artikkel om at skoleprestasjonene også blir bedre med daglig fysisk aktivitet i skolen. Og i tillegg vil det sannsynligvis øke trivsel - og dermed også motivasjon - for en del av dem som er skolelei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 '' HVA dette er, håper jeg virkelig at noen med kompetanse er i stand til å lage noen retningslinjer for, men jeg mener at dette er et problem som må taes tak i... '' Jeg synes man skal innføre daglig fysisk aktivitet i skoletiden. Slik det er nå, så er det noen unger som er kjempeaktive gjennom idretten, men de som kanskje mer enn andre trenger ekstra aktivitet, vil ofte ikke ha mestringsopplevelser nok til at den organiserte idretten er et alternativ. Et tiltak som jeg vet forsøkes noen steder, er å gi barn med vesentlig overvekt en "treningskontakt" ansatt i kommunen. Treningskontakten sørger for å gjøre lystbetonte fysiske aktivieter med ungen et visst antall timer i uken. Jeg skulle ønske skoledagen besto av en skikkelig arbeidsøkt om morgenen, fulgt av fysisk aktivitet tilpasset årstiden, et ordentlig måltid (med tid nok til å spise ferdig) og en pause. Så kunne de ha en ny arbeidsøkt som var lang nok til at dagens system med daglige, omfattende (og iblant uforståelige) lekser kunne avløses av kapitteltester og andre tema-avsluttende aktiviteter som dekket foreldrenes behov for å følge opp, men ikke tok masse tid. For de yngste kunne fritidsaktiviteter som kulturskolen, idrett og det beste fra dagens SFO, vært integrert i dagens andre økt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hater å være tynn Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 ''Vi tynne har det IKKE enkelt!!!!!!'' Helt enig! Jeg går nå ufrivillig ned i vekt, men jeg kjenner mennesker som er enda tynnere enn meg, og de sliter. Jeg kommenterer _aldri_ andre menneskers vekt. Når det gjelder barn, så bør foreldre være gode eksempler og servere sunn mat. Lettere sagt enn gjort, selvfølgelig, men som foreldre er vi faktisk ansvarlig for våre barns helse! Enig i absolutt alt du skriver:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hater å være tynn Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det er ikke så lett å slanke seg. Jeg har ikke noe ønske om å være tykk. Men jeg ville bare få frem at det slett ikke er enkelt å være tynn heller. En ting er sikkert for meg, heller 10 kg for mye enn 10 kg for lite:-) Jeg har hatt noen kg for mye. Da sa mange at jeg var pen. Det er det ingen som sier lenger , nå som jeg har en del kg for lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor til tiåring Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Synes du er i overkant bastant i innlegget ditt, og temmelig generaliserende... Men likevel merker jeg meg at dette er et fryktelig tabubelagt tema. På siste foreldremøte vi var på, ble det informert om at de igjen starter med veiing og måling av elevene på skolen - den som da roper høyest om at man uansett grunn kan nekte å gjennomføre dette, var moren til trinnets tykkeste barn! Jeg kan ikke forstå hva som er problemet med å se denne utfordringen i øynene (sannsynligvis føler de fleste foreldre seg skyldige i at barnet er overvektig), for hvis dette blir tatt tak i av helsepersonell, kan barnet få hjelp før det er "for sent". Jeg har faktisk forståelse for moren til det overvektige barnet. Datteren min er ikke overvektig, men ligger helt klart i øvre del av normalsjiktet. Jeg hadde selv anoreksi som tenåring og er svært bevisst på at når jeg nærmer meg kostholdsproblematikken, snakker jeg ikke om vekt, men om hva som er sunt og usunt, samt om hvor viktig det er for kroppen å være i aktivitet. Naturligvis følger jeg også med på utviklingen. Men: Der vi bor, veies skolebarna årlig. De siste to årene har det ikke vært noe hyggelig å få hjem datteren min den dagen. Riktignok skal barna *egentlig* ikke få vite hva de veier, men merkelig nok vet min datter likevel svært godt at "bare x og y av jentene veier mer enn meg, og z sa 'å, veier du *så* mye?'. Selvfølgelig ser de jo hvem som er tynne, tykke, spinkle, kraftige, lange og korte også uten å bli veid og målt, men når man selv forsøker å holde fokuset på hva som utgjør sunn livsstil, er det eitrende irriterende med denne vektsammenlikningen helsevesenet her legger opp til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 ''Hadde bare veiing ført til at foreldrene tok tak i problemet, så - men det tror jeg neppe det gjør...... '' Jeg lurer på hva det er som gjør at så mange tror at foreldre med overvektige barn ikke forsøker å gjøre noe med overvekten. Det finnes _noen_ som ut fra personlige erfaringer og oppfatninger mener man ikke skal forsøke å regulere barns vekt, men de er neppe i flertall. Ble feil å ta dette ut fra sammenhengen... Det jeg mente var selvsagt at jeg ikke tror antall siffer på vekta er det som gjør at foreldre tar tak i sine barns vektproblemer. De som ikke "ser" at barna er overvektige gjør neppe noe med det før de får klar beskjed fra helsestasjonen om at nå må noe gjøres.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Ble feil å ta dette ut fra sammenhengen... Det jeg mente var selvsagt at jeg ikke tror antall siffer på vekta er det som gjør at foreldre tar tak i sine barns vektproblemer. De som ikke "ser" at barna er overvektige gjør neppe noe med det før de får klar beskjed fra helsestasjonen om at nå må noe gjøres.... Ok :-) Jeg har lest litt sporadisk i tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Det er mulig du har rett i det. Det kan med andre ord gjelde deres helsesøster ;-) Uansett årsak til helsesøsters overvekt, så mister hun troverdighet i forhold til veiledning om kosthold og helse mht overvekt hos barn. Foreldrene kan ikke se årsaken til helsesøsters overvekt er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg har faktisk forståelse for moren til det overvektige barnet. Datteren min er ikke overvektig, men ligger helt klart i øvre del av normalsjiktet. Jeg hadde selv anoreksi som tenåring og er svært bevisst på at når jeg nærmer meg kostholdsproblematikken, snakker jeg ikke om vekt, men om hva som er sunt og usunt, samt om hvor viktig det er for kroppen å være i aktivitet. Naturligvis følger jeg også med på utviklingen. Men: Der vi bor, veies skolebarna årlig. De siste to årene har det ikke vært noe hyggelig å få hjem datteren min den dagen. Riktignok skal barna *egentlig* ikke få vite hva de veier, men merkelig nok vet min datter likevel svært godt at "bare x og y av jentene veier mer enn meg, og z sa 'å, veier du *så* mye?'. Selvfølgelig ser de jo hvem som er tynne, tykke, spinkle, kraftige, lange og korte også uten å bli veid og målt, men når man selv forsøker å holde fokuset på hva som utgjør sunn livsstil, er det eitrende irriterende med denne vektsammenlikningen helsevesenet her legger opp til. ''Der vi bor, veies skolebarna årlig.'' Er dette opp til hver enkelt kommune, eller er det en nasjonal strategi? Enten har jeg sovet i timen, eller så har Vesla "holdt tilbake vesentlig informasjon"... Har bare lest deler av tråden, og støtter laban, grot og frosken sine innlegg så langt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 En viktig hensikt med å veie barn, er å få god, relevant statistikk for å kunne mene noe om utviklingen på nasjonalt nivå. Man kan ikke sette inn tiltak hvis man ikke vet om det faktisk er en bekymringsfull økning i vekt. Nå vet man faktisk ikke veldig godt om det virkelig er slik at flere og flere barn er overvektige, i hvor stor grad og hvor fort det skjer. Man må ha solide tall på det, eller blir det synsing, slik som i denne artikkelen. Hvis man har veiinger på hele alderskull over tid, vil man vite hvordan det står til. Disse tallene vil være anonyme, men kan gi et beslutningsgrunnlag mht økt timeantall i gym, mer "mat og helse", styrke helsesøstertjenesten med fokus på ernæring, skolematordninger, forby brus osv. Det er ikke alltid det enkelte barnet det fokuseres på, men utviklingen. Forskningsmiljøene har ønsket slike tall i alle år, det beste man har er fra 18-årige menn på sesjon. ''Forskningsmiljøene har ønsket slike tall i alle år, det beste man har er fra 18-årige menn på sesjon.'' Viktig poeng. Men mye gjøres, f.eks dette prosjektet: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5565:0:15,1216:1:0:0:::0:0 Det går riktig nok ikke kun på overvekt, men dog... Og: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4576:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:84303::1:6043:16:::0:0 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 ''Forskningsmiljøene har ønsket slike tall i alle år, det beste man har er fra 18-årige menn på sesjon.'' Viktig poeng. Men mye gjøres, f.eks dette prosjektet: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5565:0:15,1216:1:0:0:::0:0 Det går riktig nok ikke kun på overvekt, men dog... Og: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4576:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:84303::1:6043:16:::0:0 Søk på "barnevekst" på FHI-sidene (og ellers - den har fått en del medieomtale), så finner du det prosjektet jeg omtaler nedenfor her. Foreldreinformasjonen mm. ligger også der. Evt. www.fhi.no/barnevekst 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg skulle ønske skoledagen besto av en skikkelig arbeidsøkt om morgenen, fulgt av fysisk aktivitet tilpasset årstiden, et ordentlig måltid (med tid nok til å spise ferdig) og en pause. Så kunne de ha en ny arbeidsøkt som var lang nok til at dagens system med daglige, omfattende (og iblant uforståelige) lekser kunne avløses av kapitteltester og andre tema-avsluttende aktiviteter som dekket foreldrenes behov for å følge opp, men ikke tok masse tid. For de yngste kunne fritidsaktiviteter som kulturskolen, idrett og det beste fra dagens SFO, vært integrert i dagens andre økt. ''Jeg skulle ønske skoledagen besto av en skikkelig arbeidsøkt om morgenen, fulgt av fysisk aktivitet tilpasset årstiden, et ordentlig måltid (med tid nok til å spise ferdig) og en pause. Så kunne de ha en ny arbeidsøkt som var lang nok til at dagens system med daglige, omfattende (og iblant uforståelige) lekser kunne avløses av kapitteltester og andre tema-avsluttende aktiviteter som dekket foreldrenes behov for å følge opp, men ikke tok masse tid. For de yngste kunne fritidsaktiviteter som kulturskolen, idrett og det beste fra dagens SFO, vært integrert i dagens andre økt.'' Jeg stemmer på laban som helse-, oppvekst- og utdanningsminister ved neste valg, definitivt, samt de samme funksjonene i kommunestyret her i Lillebygd ;-) Mao, innlegget signeres fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 ''Jeg skulle ønske skoledagen besto av en skikkelig arbeidsøkt om morgenen, fulgt av fysisk aktivitet tilpasset årstiden, et ordentlig måltid (med tid nok til å spise ferdig) og en pause. Så kunne de ha en ny arbeidsøkt som var lang nok til at dagens system med daglige, omfattende (og iblant uforståelige) lekser kunne avløses av kapitteltester og andre tema-avsluttende aktiviteter som dekket foreldrenes behov for å følge opp, men ikke tok masse tid. For de yngste kunne fritidsaktiviteter som kulturskolen, idrett og det beste fra dagens SFO, vært integrert i dagens andre økt.'' Jeg stemmer på laban som helse-, oppvekst- og utdanningsminister ved neste valg, definitivt, samt de samme funksjonene i kommunestyret her i Lillebygd ;-) Mao, innlegget signeres fra ''Jeg stemmer på laban som helse-, oppvekst- og utdanningsminister ved neste valg, definitivt, samt de samme funksjonene i kommunestyret her i Lillebygd ;-)'' Jeg er også villig til å avgi min stemme til laban, men tror du ikke du har gitt henne et litt vel stort ansvarsområde? Jeg foreslår at det innsnevres til oppvekst og utdanningsminister - du må huske på at hun også skal konstruere trapeser sammen med sønnen sin i de nærmeste 6 årene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 ''Jeg stemmer på laban som helse-, oppvekst- og utdanningsminister ved neste valg, definitivt, samt de samme funksjonene i kommunestyret her i Lillebygd ;-)'' Jeg er også villig til å avgi min stemme til laban, men tror du ikke du har gitt henne et litt vel stort ansvarsområde? Jeg foreslår at det innsnevres til oppvekst og utdanningsminister - du må huske på at hun også skal konstruere trapeser sammen med sønnen sin i de nærmeste 6 årene! Hmm, det med trapeser gikk jeg glipp av, men jeg er hellig overbevist om at laban tar dette på strak arm ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Hmm, det med trapeser gikk jeg glipp av, men jeg er hellig overbevist om at laban tar dette på strak arm ;-) Se øverst her: http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4770947 Forøvrig hjertelig takk for tilliten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.