Gå til innhold

nhd-andre-hører stemmer

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet

I 10 år har jeg hørt stemmer. I alle disse årene har jeg brukt all mulig nevroleptika og antipsykotika - MEN de fjerner ikke stemmen. Jeg har også gått til samtale hos psykolog og psyk. psykepleier. Det jeg lurer på er om det er andre retninger innen psykiatrien på dette området, og i så tilfelle hvilke? Jeg har hørt litt om M. Erichson og lest heftet "Stemmen fra innsiden" fra Psyk. Opplysningsforbund.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38050-nhd-andre-h%C3%B8rer-stemmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Har du diagnosen schizofreni? Dersom du har det burde du få en behandling ut fra den diagnosen. Det finnes en nyere medisin som heter Zyprexa, kanskje det er noe for deg, men da må du passe på vekten for du kan bli tykk av den, fordi du mister metthetsfølelsen. Jeg har også hørt stemmer, men bare noen sjeldne ganger. Så lenge jeg tar vare på meg selv dukker dem ikke opp. Vet hvordan du har det. Lykke til!

Det finnes faktisk et alternativt opplegg, som heter "Hearing voices". Jeg tror det finnes noe om dette på nettet, dersom du søker på internasjonale fora.

Dette går ut på å lære pasienter å leve med stemmene, å finne teknikker som gjør det mulig for dem å takle det å høre stemmer. Altså istedenfor å fjerne dem - som ofte ikke er mulig. Man kan f.eks. lære hvordan man kan begrense stemmene til å komme på enkelte tider av døgnet, da det passer bedre enn midt i arbeidsdagen, i samvær med andre osv. Det høres kanskje søkt ut - men det har hatt svært oppmuntrende resultater.

En nederlandsk psykiater har utarbeidet et intervju i denne forbindelse som kalles "Maastricht-intervjuet". Du kan jo forsøke å søke på dette også.

Det finnes psykologer i både Norge, Nederland og England som jobber på denne måten, og som synes det virker.

For øvrig: Mye av problemet skyldes hvordan man relaterer seg til stemmene. Behøver du virkelig å gjøre som de sier? Nei - ikke noe mer enn du må gjøre hva andre sier, og som du ikke ønsker. Hearing voices er et resultat av en omfattende undersøkelse av hvordan mennesker som IKKE er pasienter, og som har hørt stemmer hele livet, og som IKKE plages av dem - takler det å høre stemmer. Disse mestringsstrategiene er så systematisert og prøvd ut.

Gjest utdypning

Er stemmene inne i hodet ditt, eller kommer de utenifra? Hva sier de?

Jeg har prøvd Zyprexa, og de fleste andre nevroleptika/antipsykotika - de hjelper ikke/veldig lite. Jeg vet godt at jeg ikke trenger å gjøre som stemmen inne i mitt hode sier - og jeg gjør det heller ikke. Jeg gjør som jeg har lyst selv. Interessant å høre det som ulva sier. Hvis du leser dette kan du f.eks nevne noen psykologer som arbeider etter de metodene du nevner. Jeg syntes forøvrig det er utrolig irriterende å høre på stemmen , og etter alle disse årene tror jeg at jeg har belegg for å si at det er noe åndelig noe - men det kommer en jo ikke så langt med overfor helsepersonell.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...