Gå til innhold

Behandlet som om jeg er farlig.

Anbefalte innlegg

Gjest svarttrost
Skrevet

Er det slik at psykiatere velger å medisinere med en gang de har en tro på at pasienten kanskje har en vrangforestilling?. Jeg følte det litt slik. Jeg var ganske stille og beskjeden pasient og var vel ganske rolig inne på avdelingen. Alikevell ville hun flere ganger øke dosen. Jeg skjønte egentlig ikke hva jeg hadde gjort eller sagt som førte til dosejusteringer. Jeg hadde jo oppført meg helt greit etter min mening. Og jeg hørte ikke stemmer på den tiden. Og følte meg bra - bortsett fra at jeg hadde sosial angst.

Jeg føler mange ganger at jeg blir behandlet som jeg er en farlig pasient. Dette er veldig ubehagelig. Det føles som både behandlere og folk flest går rundt å tror at de som hører eller har hørt stemmer er farlige og må passes nøye på.

Har de rett? er folk som hører stemmer farligere enn andre?

Jeg føler meg svært lite farlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kanskje du bare tror de tror du er farlig! :-)

Gjest svarttrost
Skrevet

Kanskje du bare tror de tror du er farlig! :-)

Hehe ja kanskje det. Jeg håper på det da :)

Skrevet

Det er nok ikke at du var farlig, dessuten, med unntak av helt ekstreme tilfeller, er ikke de som hører stemmer farligere enn andre men langt heller (liv-)redde og fortvilet. Vanskelig å svare på hvorfor hun øket dosen, om du har mulighet kan du kanskje spørre henne?

Gjest svarttrost
Skrevet

Det er nok ikke at du var farlig, dessuten, med unntak av helt ekstreme tilfeller, er ikke de som hører stemmer farligere enn andre men langt heller (liv-)redde og fortvilet. Vanskelig å svare på hvorfor hun øket dosen, om du har mulighet kan du kanskje spørre henne?

Det er for mange år siden. Og hun husker nok ikke meg.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kanskje du bare trodde de økte dosen på bakgrunn av ting du sa. Selv har jeg veldig lett for å "overanalysere" i alle fall...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Personlig er jeg ganske hissig på å behandle med AP om jeg mener pasienten har en psykose. Det har nesten aldri med farlighet å gjøre. Det har med at jeg ønsker å bringe pasienten raskt ut av psykosen fordi jeg mener det er viktig for prognosen.

Gjest svarttrost
Skrevet

Personlig er jeg ganske hissig på å behandle med AP om jeg mener pasienten har en psykose. Det har nesten aldri med farlighet å gjøre. Det har med at jeg ønsker å bringe pasienten raskt ut av psykosen fordi jeg mener det er viktig for prognosen.

Men har du ikke tenkt på at personer med psykose bare tar seg sammen, når de skjønner alvoret i situasjonen. Jeg syntes faktisk det var litt gøy en gang å være psykotisk, fordi jeg var i en gjeng som stort sett hadde det ganske gøy sammen på avdelingen. Og jeg savner den tida noen ganger... men jeg tok meg faktisk sammen når de øket dosen. (husk her at jeg har vært innlagt flere ganger for forskjellige ting) Kanskje jeg har både vært "frivillig" og "ufrivillig" syk, alt ettersom hvordan jeg hadde det på avdelingene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...