Gå til innhold

Maktmisbruk NHD.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Jeg kjenner også noe som minner om et sår inne i hodet som ikke helt gror. Ved doseøkning kjenner jeg det veldig tydelig og det gjør meg realt redd. Stinnheten fyller hjernen og gjør meg sliten og sløv "

Bibben - Det er akkurat det jeg føler selv. Som et "sting" i hodet. Om det er den psykiske sykdommen eller om det er en bivirkning vet kanskje ingen. Men veldig interessant det du skrev.

Jeg kjente disse symptomene sterkt i begynnelsen av behandlingen men kjenner det litt i dag også.

Takk og lov - godt å få en slik bekreftelse! Tusen takk skal du ha for at du forteller at du også har det slik.

Kanskje er det mange som har opplevd akkurat det samme, men ikke klart å sette ord på det.

Den kjemiske smaken er ofte tydelig om morgenen. Sårheten også.

Jeg tror det primært er AP som forårsaker dette. Det er akkurat som om den er mer giftig for hjernen enn SS.

Når det gjelder hukommlesesproblemene vet jeg at Lamictal også kan forårsake det.

Jeg lengter ofte etter en indre friskhetsfølelse; føle meg opplagt, føle meg uthvilt om morgenen når jeg våkner. Jeg trenger frisk luft i hodet det er helt klart.

Det som gjerne spenner ben på personer på AP er at det jo er språket vi må bruke for å kommunisere med omverdenen. Problemet er at språket har begrensninger både i billedbruk og konvensjoner. Det å snakke om en smak i hodet kan høres litt "psykt" ut, men det er høyst reelt for den som har opplevd det. Noen må også være den første til å kalle en spade, en spade.

Jeg ble veldig glad for å lese det du skriver.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nøtteskall

6

• bibben

6

• frosken

5

• Bookworm

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Jeg ble så irritert på at brukeren ikke "tar til fornuft".''

Du bør grundig analysere din måte å forholde seg til andre mennesker, inklusive din manglende toleranse for meninger ulike dine egne.

Du bør så avgjort være lei deg for å behandle andre mennesker på den måten.

Når hun beskylder psykiatrien for å ditten og datten, så ser jeg ikke vitsen med å sitte her. Likevel er psykiatrien bra, liksom, selv om den er dårlig. WTF liksom. Er det rart jeg blir irritert.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Du bør grundig analysere din måte å forholde seg til andre mennesker, inklusive din manglende toleranse for meninger ulike dine egne.

Du bør så avgjort være lei deg for å behandle andre mennesker på den måten.

Jeg ble ikke lei meg nei, jeg bare beklager av strategiske grunner.

Skrevet

Når hun beskylder psykiatrien for å ditten og datten, så ser jeg ikke vitsen med å sitte her. Likevel er psykiatrien bra, liksom, selv om den er dårlig. WTF liksom. Er det rart jeg blir irritert.

'' Er det rart jeg blir irritert.

''

Ja, etter min oppfatning er det det. Folk har ulike erfaringer med psykiatrien; noen har så avgjort gode grunner til å være skuffet over hvordan de har blitt behandlet - selv om flertallet har positive erfaringer. I tillegg er det vel også slik at det går an å ha et ambivalent forhold til psykiatri fordi det noen ganger har fungert godt (og har vært eneste alternativ), mens det andre ganger har gitt svært negative erfaringer.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

'' Er det rart jeg blir irritert.

''

Ja, etter min oppfatning er det det. Folk har ulike erfaringer med psykiatrien; noen har så avgjort gode grunner til å være skuffet over hvordan de har blitt behandlet - selv om flertallet har positive erfaringer. I tillegg er det vel også slik at det går an å ha et ambivalent forhold til psykiatri fordi det noen ganger har fungert godt (og har vært eneste alternativ), mens det andre ganger har gitt svært negative erfaringer.

Det er for så vidt sant, men du misste poenget litt her.

Det jeg irriterte meg over er den derre "alternativ" tenkningen.

Skrevet

Takk og lov - godt å få en slik bekreftelse! Tusen takk skal du ha for at du forteller at du også har det slik.

Kanskje er det mange som har opplevd akkurat det samme, men ikke klart å sette ord på det.

Jeg tror det primært er AP som forårsaker dette. Det er akkurat som om den er mer giftig for hjernen enn SS.

Når det gjelder hukommlesesproblemene vet jeg at Lamictal også kan forårsake det.

Jeg lengter ofte etter en indre friskhetsfølelse; føle meg opplagt, føle meg uthvilt om morgenen når jeg våkner. Jeg trenger frisk luft i hodet det er helt klart.

Det som gjerne spenner ben på personer på AP er at det jo er språket vi må bruke for å kommunisere med omverdenen. Problemet er at språket har begrensninger både i billedbruk og konvensjoner. Det å snakke om en smak i hodet kan høres litt "psykt" ut, men det er høyst reelt for den som har opplevd det. Noen må også være den første til å kalle en spade, en spade.

''Jeg tror det primært er AP som forårsaker dette. Det er akkurat som om den er mer giftig for hjernen enn SS.

''

Hvordan mener du at du kan vite hvordan hjernen reagerer på hhv AP og SS når du tar dem samtidig?

Skrevet

Jeg ble så irritert på at brukeren ikke "tar til fornuft".

Men, er som sagt lei for det.

Seriøst? Det var "rætte rævva som feis" - takk for en god latter:-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hehe, det er ulike måter...

Nøtteskall
Skrevet

Jeg kjenner ikke den "kjemiske smaken" som du beskriver men kjenner meg igjen i det med presset/sviing i hodet.

Jeg synes bivirkninger burde bli kartlagt bedre med spørsmål fra lege. Så får vi en mulighet til å beskrive hvordan vi har det i detalj på AP.

Jeg går også på Lamictal i tillegg. Kanskje medisinene ikke er heldig sammen. Det virker ofte som de ikke har peiling på noe som helst. Jeg sliter også med svært dårlig hukommelse. sitter å pugger så mye jeg greier om dagene for å flere "knagger" å henge ting på - men da får jeg ofte dette "stinget" i hodet.

Skrevet

''Seriøst? Det var "rætte rævva som feis" - takk for en god latter:-)''

Jeg tenkte nøyaktig det samme! :o)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Wow, det må være TELEPATI...

Skrevet

Wow, det må være TELEPATI...

*knegg* Trenger ikke telepati for å tenke det gitt... Men er man trønder så er den varianten av uttrykket nærliggende å bruke. :o)

Skrevet

Ja, jeg klarte virkelig ikke å dy meg med å svare på den;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

*knegg* Trenger ikke telepati for å tenke det gitt... Men er man trønder så er den varianten av uttrykket nærliggende å bruke. :o)

Nå får du bætterdø læs tankane mine, shø

Skrevet

''Men er man trønder så er den varianten av uttrykket nærliggende å bruke. ''

Jeg er ikke trønder da, men har sett Hotel Cæsar *rødme*

Skrevet

''Men er man trønder så er den varianten av uttrykket nærliggende å bruke. ''

Jeg er ikke trønder da, men har sett Hotel Cæsar *rødme*

Brukes det uttrykket i Hotel Cæsar?! *overrasket* Har aldri sett en eneste episode forøvrig. :o)

Skrevet

Brukes det uttrykket i Hotel Cæsar?! *overrasket* Har aldri sett en eneste episode forøvrig. :o)

Hehe, ja - en eller annen nordlending brukte dette endel før - jeg hadde ikke hørt det før jeg så det der...

Skrevet

''Jeg tror det primært er AP som forårsaker dette. Det er akkurat som om den er mer giftig for hjernen enn SS.

''

Hvordan mener du at du kan vite hvordan hjernen reagerer på hhv AP og SS når du tar dem samtidig?

Jeg merker kjemisk smak, sårhet og stinnhet sterkest ved økning av AP.

Dessuten føler jeg at AP "forstyrrer" hjernen mer enn SS fordi den har med tenkning å gjøre. AP påvirker tenkningen, roer ned tankevirksomheten og tankekjøret for enkelte. Det er slik jeg oppfatter det. SS stabiliserer følelsene. Jeg har ingen opplevelse av at de forstyrrer tenkningen.

Jeg er klar over at alt jeg skriver er uvitenskapelig og basert på subjektive erfaringer. Men jeg synes det må være plass til personlige erfaringer da det jo til syvende og sist er det pasienten rapporterer om som danner utgangspunkt for å si noe om skadevirkninger og bivirkninger.

Skrevet

Jeg kjenner ikke den "kjemiske smaken" som du beskriver men kjenner meg igjen i det med presset/sviing i hodet.

Jeg synes bivirkninger burde bli kartlagt bedre med spørsmål fra lege. Så får vi en mulighet til å beskrive hvordan vi har det i detalj på AP.

Jeg går også på Lamictal i tillegg. Kanskje medisinene ikke er heldig sammen. Det virker ofte som de ikke har peiling på noe som helst. Jeg sliter også med svært dårlig hukommelse. sitter å pugger så mye jeg greier om dagene for å flere "knagger" å henge ting på - men da får jeg ofte dette "stinget" i hodet.

Sting og sviing kjenner jeg meg igjen i. Veldig godt faktisk!

Det er gode beskrivelser.

Det kan godt hende at AP (for mitt vedkommende Zyprexa) og Lamictal er en uheldig match for enkelte.

Jeg føler at hodet mitt bare yter en beklagelig lav andel av full kapasitet. Kanskje bare 30-40 prosent. Jeg mangler interesse og initiativ slik jeg hadde mye av før. Etter at jeg har begynt på psykofarmaka er gnisten forsvunnet. Dessverre.

Har du også problemer med oppmerksomhet og fokus i tillegg til hukommelsesproblemene dine?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei Nøtteskall,

Dette tror jeg er en typisk problemstilling. Jeg mener at det er helt legitimt å være redd for hva medisinene gjør med hjernen. I tillegg til at medisinene har nyttige virkninger, så er det ganske klart at de også kan skade.

Jeg synes det er helt naturlig og på sin plass at pasienten orienterer om dette. Behandlingsapparatet bør være åpen for slike tilbakemeldinger, og respektere det pasienten rapporterer om. Det er jo ikke sukkertøy vi snakker om. Det er stoffer som kan ommøblere hjernen.

Selv er jeg redd for at hjernen skades for hvert år som går. Tidvis kjenner jeg det veldig tydelig; jeg kjenner en kjemisk smak i hjernen som skremmer meg veldig. Jeg merker at jeg blir trett, lat og giddalaus og at hukommelsen er dårligere. Noe skyldes sykdommen og noe skyldes medisinene. Den dagen tiden er inne for å seponere, så kommer jeg til å merke en stor forskjell, det er jeg sikker på. Jeg tror det blir en betydelig lettelse der jeg blir mer energisk og våken. Dette tenker jeg ofte på. Jeg gleder meg.

Jeg håper at du klarer å forklare til behandleren din at det er krenkende å bli møtt med påstander om vrangforestillinger når du engster deg for skadevirkningene av medisinene. Hele Felleskatalogen er jo stappfull med beskrivelser av skadevirkninger. Psykiatrien går vel ikke fri for det!

Jeg synes det er leit at du opplever å bli møtt på den måten. Det man trenger er oppfordringer til åpenhet og dialog om det man erfarer og tenker omkring medisinering.

Kan det være noe med musklene rundt omkring på hodet, som slapper mer av og "detter tilbake" med medisiner.

Jeg selv opplevde mye rare følelser i kjeven, da jeg begynte på medisiner. Det ble jeg forklart med at hvis man var anspent over lang tid i ansiktet, f.eks. hvis man hadde kunstig smil hele tiden, så ville det føles rart ut når dette "kom på plass" igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...