Gå til innhold

Behandling og straff ABB

Anbefalte innlegg

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg sitter her i kveld og unndres litt over den mest sannsynlige utgangen av saken. Dømmes til tvunget psykisk helseværn.

Jeg synes dette er interessant. Hvordan skal egentlig psykiatrien møte en som ABB? jeg deler jo samme diagnose som han, men er selvsagt ikke i nærheten av hans tanker.(paranoid psykose) Men uansett. Har han samme diagnose som meg så har ABB krav på samme rettigheter som meg selv. Hvis man skal behandles for en paranoid psykose må man få et godt liv å institusjonen. Hvis ikke er det jo umulig å bli frisk.

Hvis jeg trekker fra tvangsmedisineringen og uenigheter med legen så kan jeg med hånde på hjerte si at den ene og mest langvarige innleggelsen på en psykiatrisk post var en av de beste årene i mitt liv!!. Det er litt rart å tenke på. Det var ikke måte på hvor positive personalet var som hjalp en med absolutt alt. Har man det veldig bra så er det lettere å slippe vonde tanker og bli frisk.

Men ønsker folk dette?. Det virker som folk flest vil at han skal lide og ha et fælt liv og straffes for handlingen. Noen har også tanker om at han burde bli torturert og plassert i et hull langt ned i jorda. Da har han ingen muligheter til å forandre seg, men han vil bare fortsette å hate "makta".

Skal vi strekke oss så langt å gi han dette helt ok livet - etter min mening. Og gi han muligheten til å bli et annet menneske. Eller skal vi straffe han å gjøre livet jævlig for han, som sannsyligvis ikke gjør han frisk. ( hvis han er psykotisk da). Hvis det blir en mellomting av straff og behandling så tar det vel bare lenger tid å bli frisk.

Noen tanker fra meg. Tipper ingen av oss får svaret på dette spørsmålet mht taushetsplikta.

Videoannonse
Annonse
Bella Dotte
Skrevet

Det er viktige tanker, dette. Jeg leser i sakkyndiggrapport nr 2 og kjenner igjen meg selv (asperger), mens du kjenner igjen deg selv (paranoid psykose). Pussig nok ligner han på alle og ingen.

Min teori er at det ligger mye bak, som vi "publikum" aldri vil få vite. Ting som ABB opplever som så skambelagt at han nekter å snakke om det, og moren har klausulert enkelte ting, jeg tror det er en sammenheng her. Alt har liksom ballet på seg, og resultatet har vi sett. En liten gutt og hans lille familie har ikke blitt sett, han har følt seg foraktet og latterliggjort. Under rettssaken er han fremdeles foraktet og latterliggjort, men han blir ihvertfall sett. Jeg har sympati med ham, selv om jeg ikke sympatiserer.

''Har man det veldig bra så er det lettere å slippe vonde tanker og bli frisk.''

Jeg er så heldig at jeg har erfaring med nettopp dette, og kan bekrefte at det er så sant som det er sagt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Han skal behandles som alle andre som er dømt til psykisk helsevern. En vanskelig avveining mellom samfunnsbeskyttelse og behandling/rehabilitering.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg spør sikkert litt dumt nå (jeg har ikke orket å følge med) men... har han fått en schizofren-diagnose? Eller tolker jeg deg feil?

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg spør sikkert litt dumt nå (jeg har ikke orket å følge med) men... har han fått en schizofren-diagnose? Eller tolker jeg deg feil?

Jeg har ingen schizofreni diagnose. Vet ikke om Breivik har fått denne diagnosen. Men det har vært mye snakk om paranoid psykose - som jeg har. Men er han schizofren så har han fremdeles de samme rettighetene som meg vil jeg tro.

Bella Dotte
Skrevet

Jeg har ingen schizofreni diagnose. Vet ikke om Breivik har fått denne diagnosen. Men det har vært mye snakk om paranoid psykose - som jeg har. Men er han schizofren så har han fremdeles de samme rettighetene som meg vil jeg tro.

Man har nok svært få rettigheter når man har drept 77 mennesker i en slik setting som ABB har.

Gjest svarttrost
Skrevet

Man har nok svært få rettigheter når man har drept 77 mennesker i en slik setting som ABB har.

Det er bare det at hvis du ikke har rettigheter til behandling man kan bli frisk av så skjønner jeg heller ikke helt vitsen med denne psykiatrikranglingen som foregår. Da er det vel likså greit å bare dømme han tilregnelig og gi han fengselstraff. Man har jo rett på behandling i et fengsel også. Men da blir man straffet i tillegg. (Eller tar jeg feil)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

De to første psykiaterne mener han har det og de to andre mener han er narsissist og har en dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Men det er ingen av disse som skal dømme. Det er det dommerne som gjør og da tipper jeg han får behandling i fengsel, siden han allerede har bevist at han ikke blir sykere av å sitte fengslet.

Bella Dotte
Skrevet

Det er bare det at hvis du ikke har rettigheter til behandling man kan bli frisk av så skjønner jeg heller ikke helt vitsen med denne psykiatrikranglingen som foregår. Da er det vel likså greit å bare dømme han tilregnelig og gi han fengselstraff. Man har jo rett på behandling i et fengsel også. Men da blir man straffet i tillegg. (Eller tar jeg feil)

Jeg er i det hele tatt veldig forvirret jeg også. For meg ser det ut til at forskjellen blir omtrent den samme - bortsett fra at ABB mener at hans meninger ikke vil bli tatt på alvor om han blir dømt til tvungent psykisk helsevern, mens han vil bli tatt alvorlig hvis han blir dømt til fengsel. Jeg tror folk gjør seg opp sin mening helt uavhengig av dette utfalllet.

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg er i det hele tatt veldig forvirret jeg også. For meg ser det ut til at forskjellen blir omtrent den samme - bortsett fra at ABB mener at hans meninger ikke vil bli tatt på alvor om han blir dømt til tvungent psykisk helsevern, mens han vil bli tatt alvorlig hvis han blir dømt til fengsel. Jeg tror folk gjør seg opp sin mening helt uavhengig av dette utfalllet.

Da skjønner jeg hvorfor så mange ønsker å få han dømt til psykiatrien. For da taper han jo rettsaken. Ingen ønsker vel at han skal komme "vinnende" ut av dette.

Gjest maiapril
Skrevet

De to første psykiaterne mener han har det og de to andre mener han er narsissist og har en dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Men det er ingen av disse som skal dømme. Det er det dommerne som gjør og da tipper jeg han får behandling i fengsel, siden han allerede har bevist at han ikke blir sykere av å sitte fengslet.

''Men det er ingen av disse som skal dømme. Det er det dommerne som gjør''

Du skal se at "mobben" ikke blir fornøyde hvis dommerne dømmer "feil", dvs til tvungent psykisk helsevern. Mobben vil ha ham dømt, samme hva.

Og så blir det uendelige diskusjoner om dommen, om den er riktig, om dommerne er dyktige nok, osv, osv, osv,

Gjest maiapril
Skrevet

''Men det er ingen av disse som skal dømme. Det er det dommerne som gjør''

Du skal se at "mobben" ikke blir fornøyde hvis dommerne dømmer "feil", dvs til tvungent psykisk helsevern. Mobben vil ha ham dømt, samme hva.

Og så blir det uendelige diskusjoner om dommen, om den er riktig, om dommerne er dyktige nok, osv, osv, osv,

Mente: Mobben vil ha ham dømt til _fengselsstraff_ samme hva.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...