Gå til innhold

Barn og bakrunnslyder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan da aldri tenke meg at det er noe negativt med det i hvert fall. Her i hemen står enten tv eller radio på omtrent døgnet rundt, og jeg har ikke oppdaget at det har virket noe negativt på ungene. (har ei på 2 år og en på 8 år)

En 2-åring har mye glede av lyd og musikk. Men man skal ikke overdrive heller da, med høy musikk "hele tiden".

Til og med på skolen brukes det bakgrunnsmusikk når de jobber med noe, i hvert fall i min sønns klasse da. Første gang jeg hørt om det syntes jeg det var litt rart, for jeg trodde at det ville virke forstyrrende på ungene når de jobbet med noe, men det viser seg altså at dette ikke har hatt noen negativ innvirkning. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38070-barn-og-bakrunnslyder/#findComment-144268
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror det kan gi en uvane med at en alltid må ha lyd rundt seg.

Tror det kan være godt å gi hjernen redusert input til tider. Stillhet bør en lære seg å tåle og nyte.

Tror også det er viktig hvilken lyd en velger å ha.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38070-barn-og-bakrunnslyder/#findComment-144274
Del på andre sider

Kan da aldri tenke meg at det er noe negativt med det i hvert fall. Her i hemen står enten tv eller radio på omtrent døgnet rundt, og jeg har ikke oppdaget at det har virket noe negativt på ungene. (har ei på 2 år og en på 8 år)

En 2-åring har mye glede av lyd og musikk. Men man skal ikke overdrive heller da, med høy musikk "hele tiden".

Til og med på skolen brukes det bakgrunnsmusikk når de jobber med noe, i hvert fall i min sønns klasse da. Første gang jeg hørt om det syntes jeg det var litt rart, for jeg trodde at det ville virke forstyrrende på ungene når de jobbet med noe, men det viser seg altså at dette ikke har hatt noen negativ innvirkning. :-)

Det skader neppe, det er vel heller inspirerende. Er selv oppvokst uten slike stimuli. Når jeg kom opp i bevisst alder, så søkte jeg etter "'forbudte lyder"'( rock, som var satans musikk ifølge mine foresatte , slik hendte på 60 tallet). Derfor har jeg siden da vært en knallhard tungrocker ;-)

Det kan være en god ide å la poden få den bakgrunnslyden dere foretrekker å høre selv. Det bør inspirere til den musikkinterressen dere ønsker ungen skal få.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38070-barn-og-bakrunnslyder/#findComment-144402
Del på andre sider

Det skader neppe, det er vel heller inspirerende. Er selv oppvokst uten slike stimuli. Når jeg kom opp i bevisst alder, så søkte jeg etter "'forbudte lyder"'( rock, som var satans musikk ifølge mine foresatte , slik hendte på 60 tallet). Derfor har jeg siden da vært en knallhard tungrocker ;-)

Det kan være en god ide å la poden få den bakgrunnslyden dere foretrekker å høre selv. Det bør inspirere til den musikkinterressen dere ønsker ungen skal få.

Glemte å nevne at selv om jeg hadde en barndom med minimalt med kunstige bakgrunnslyder, så hadde jeg fra tenåra og opp store vansker å konsentrere meg om lekser. osv. uten å ha radioen på i bakgrunnen, så du kan nok ta det med ro.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38070-barn-og-bakrunnslyder/#findComment-144403
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...