Gå til innhold

NHD og andre- Hvordan legge det frem?

Anbefalte innlegg

Gjest somatisk
Skrevet

Nå kommer det desverre et ikke-psykiatrisk spørsmål her, men jeg er interessert i å høre fra en lege.

Jeg skal til min fastlege i morgen, først og fremst for å fornye en sykemelding. Jeg skal også be om å få undersøkt hjertet og elektrolyttbalansen, dette pga 18 år med spiseforstyrrelser og at jeg nå rett og slett opplever symptomer jeg tolker som hjerterelaterte. Det er snakk om episoder med ekstrem trøtthet, ikke slik at jeg vil sove men at jeg bare er helt fullstendig tom og at kroppen knapt klarer å fungere. Hodet er like mye med hele tiden, det kjennes utelukkende fysisk. Slike episoder kjennetegnes også med lav puls og kalde hender og føtter, samt klemfølelse i brystet. Jeg har også fått episoder med svært rask puls, sterkere klemfølelse i brystet, oppover halsen og nedover venstre arm samt sterk tyngefølelse i armen og vannansamling i kroppen. Jeg kan også få følelsen av å "forsvinne" et sekund eller to, det er skremmende da jeg hadde akkurat samme følelsen en gang jeg tilfeldigvis var tilkoblet pulsmåler i ambulanse(pga allergi) og måleapparatet begynte å pipe da jeg "forsvant". Ambulansearbeideren sa "dårlig batteri" og kakka på måleren, tenkte ikke noe mer på det da siden det ikke kom tilbake. Jeg har prøvd å rasjonalisere bort symptomene lenge og bortforklart det med muskelspenninger, halsbrann og lignende, men innser at jeg må få det sjekket ut.

Min utfordring her er at jeg er 35 år gammel, i noenlunde ok fysisk form og normalvektig, samt har noen tid vært delvis sykemeldt pga muskelplager. Hvordan skal jeg legge frem saken min slik at ikke fastlegen trekker hypokonder-kortet eller begynner å snakke om angst? Jeg har hatt et angst-anfall for mange, mange år siden, og det ligner ikke i det hele tatt på dette.

Noen råd til hvordan jeg skal få ham til å ta meg alvorlig? Jeg har brukt lang tid på å kvinne meg opp til å ta opp dette med ham, og vil helst ikke bli avfeid med beskjed om å "kjenne mindre etter" og komme meg ut og trene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...