Gå til innhold

Henvisning, hva bør stå i den?

Anbefalte innlegg

Gjest Frisk pasient
Skrevet

1.)Hvor kort kan en henvisning være?

2.)Må jeg ha en diagnose? (Og hva vil den bli dersom jeg er frisk?) Jeg har tatt kontakt med en psykolog selv og behandleren har refusjonsavtale, men hun må såklart ha en slik henvisning fra min lege. Jeg har tidligere vært syk (ptsd) men har vært både frisk og stabil i flere år. Det jeg strever med nå og ønsker hjelp til er "forpliktelsesangst", for å si det kort, som er kommet pga min tidligere ptsd.

Jeg var syk i endel år, jeg ønsker ikke at dette skal bli et tema eller graves i, jeg fikk utmerket behandling dengang jeg var syk og fungerer til fulle i hverdagen. Problemet er altså at jeg strever med å slippe mennesker inn i livet mitt (ikke kun en evt partner). Jeg er vettskremt for at en ny behandler skal grave og rote i min bakgrunn, jeg orker det ikke, la meg poengtere at det ikke handler om at jeg da vil bli dårlig eller syk det er bare ikke d-e-r fokuset skal være, jeg vil fremover. Jeg har ingen problemer med å forklare henne kortfattet (dersom hun sier JA til terapi med meg) hva som skjedde (dersom hun ønsker det) men jeg vil gjøre det SELV ikke via en henvisning. Jeg er bekymret for at: 1. min lege skal skrive en skolestil om min bakgrunn. 2.) at behandleren skal begynne å grave og rote.

Jeg skal til min lege denne uken og be henne skrive en henvisning, kan jeg be henne være kortfattet? Naturligvis bør hun nevne ptsd, men kan jeg spørre om hun kan gjøre dette kort og greit? Jeg skal legge med en "egenforklaring" på 1/2 side slik at behandleren vet hva jeg ønsker hjelp til.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

• Angustia

3

• Bookworm

1

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fastleger skriver henvisninger "hele tiden". Overlat det til henne.

Gjest Frisk pasient
Skrevet

Fastleger skriver henvisninger "hele tiden". Overlat det til henne.

Men det vet jeg jo? Jeg har ikke spurt om det, jeg spør om hvor kortfattet en slik KAN være. Om jeg kan be om at den reduserers i innhold mht min sykdomshistorie?

Jeg spurte også om hva en frisk person vil få av diagnoser, da jeg antar at man må ha en diagnose for å få behandling?(eller har jeg tolket feil?)

Gjest Remlow
Skrevet

Men det vet jeg jo? Jeg har ikke spurt om det, jeg spør om hvor kortfattet en slik KAN være. Om jeg kan be om at den reduserers i innhold mht min sykdomshistorie?

Jeg spurte også om hva en frisk person vil få av diagnoser, da jeg antar at man må ha en diagnose for å få behandling?(eller har jeg tolket feil?)

Slike henvisninger pleier alltid å være korte.

Fastleger har sjelden tid til å skrive lange avhandlinger.

Gjest Frisk pasient
Skrevet

Slike henvisninger pleier alltid å være korte.

Fastleger har sjelden tid til å skrive lange avhandlinger.

Men hvilken diagnose står dersom jeg er frisk? Og hva menes med kort? (er det en setning ala: jeg henviser xxxx til behandling hos psykolog xxxx, eller er det mer?)

Gjest sqøfg
Skrevet

Min fastlege gjorde det veldig enkelt.

Han skrev bare noe sånn som at jeg hadde følelsesmessige problemer :-) Selv om han vet om alt jeg har opplevd.

Gjest Frisk pasient
Skrevet

Min fastlege gjorde det veldig enkelt.

Han skrev bare noe sånn som at jeg hadde følelsesmessige problemer :-) Selv om han vet om alt jeg har opplevd.

Det høres ok ut. Har lurt på om det er nødvendig å skrive en diagnose for å få terapi skjønner du. Det gjør meg ingenting altså men jeg har ingen per dags dato og da lurte jeg på som evt skulle stå. :-)

Skrevet

Men hvilken diagnose står dersom jeg er frisk? Og hva menes med kort? (er det en setning ala: jeg henviser xxxx til behandling hos psykolog xxxx, eller er det mer?)

Hvis du er frisk, hva skal du med en henvisning? Hvis du trenger en henvisning, står det i henvisningen hva du har behov for... Du tror ikke legen klarer fint dette?

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

Hvis du er frisk, hva skal du med en henvisning? Hvis du trenger en henvisning, står det i henvisningen hva du har behov for... Du tror ikke legen klarer fint dette?

''Hvis du er frisk, hva skal du med en henvisning? Hvis du trenger en henvisning, står det i henvisningen hva du har behov for... Du tror ikke legen klarer fint dette?

''

Ja jeg er frisk, jeg har ingen diagnose per i dag, noe jeg ikke heller har hatt på flere år. Men jeg har ting som jeg ønsker å forbedre og også forebygge, som jeg ikke kom inn på her. du er kanskje av den oppfattelsen av at jeg må væresyk for å gå i terapi, det er feil.

Jo jeg tror legen utmerket godt klarer "dette", det har jeg heller aldri tvilt på siden jeg har en dyktig lege. Om du gidder å ta deg 3 min å faktisk lese svaret jeg ga til NHD ser du jo at der står at det er ikke det jeg lurer på. Det er alltid litt ok å lese tråden før man lirer av av seg syrligheter.

:-)

Gjest sqøfg
Skrevet

Det høres ok ut. Har lurt på om det er nødvendig å skrive en diagnose for å få terapi skjønner du. Det gjør meg ingenting altså men jeg har ingen per dags dato og da lurte jeg på som evt skulle stå. :-)

Tror ikke det er nødvendig. Evt kanskje at de bare skriver en midlertidig diagnose (eks. angst) bare for å skrive noe. Er jo tross alt psykologen som skal stå for utredningen.

Skrevet

Ja, det er mulig å be legen skrive kort. Ja, en må skrive hva som er problemet. Ja, en må ha en diagnose for å få refusjon.

Friske personer som ønsker psykoterapi skal betale alt selv.

Gjest Frisk pasient
Skrevet

Ja, det er mulig å be legen skrive kort. Ja, en må skrive hva som er problemet. Ja, en må ha en diagnose for å få refusjon.

Takk!! :-)

Gjest germinate
Skrevet

''Friske personer som ønsker psykoterapi skal betale alt selv.''

Det går vel ikke friske personer i terapi???

Skrevet

''Friske personer som ønsker psykoterapi skal betale alt selv.''

Det går vel ikke friske personer i terapi???

Det går masse folk i terapi som burde overlatt plassen til de som trengte det.

Privatpraksiser er fulle av slike "pasienter".

Gjest sqøfg
Skrevet

Hvorfor blir de tatt inn, hvorfor sparkes de ikke ut, og hvorfor går de der hvis de ikke har noe de virkelig plages med?

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

Jeg vet ikke om den var myntet på meg men tusen hjertelig takk.

Gjest Frisk pasient.
Skrevet

Hvorfor blir de tatt inn, hvorfor sparkes de ikke ut, og hvorfor går de der hvis de ikke har noe de virkelig plages med?

For å forebygge sykdom? For å få hjelp til noe som kanskje ikke kvalifiserer til en konkret diagnose? For å ha en samtalepartner når det er deler av livet som går helt på tverke? For å nevne n-o-e.

Gjest Offentlig
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg tenker at hvis du er frisk så bør du faktisk ikke få henvisning til en psykolog med refusjon. Det offentlige betaler for syke mennesker, ikke friske.

Gjest bølger
Skrevet

Burde jeg overlatt plassen til andre? Går bare til psykologen 2 ganger i året, med mulighet for å få time tidligere hvis jeg har behov for det. Har vanskelig for å slippe taket i tryggheten det gir meg. Har sikkert gått i ca 6 år nå.

Skrevet

Burde jeg overlatt plassen til andre? Går bare til psykologen 2 ganger i året, med mulighet for å få time tidligere hvis jeg har behov for det. Har vanskelig for å slippe taket i tryggheten det gir meg. Har sikkert gått i ca 6 år nå.

Du har en BP-lidelse. Du bør følges av spsialisthelsetjenesten i årevis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...