Gå til innhold

Demens, psykose, psykopati?

Anbefalte innlegg

Gjest Menom
Skrevet

Jeg lurer på hva (om noe) som feiler min mor.

Hun er 67 år gammel, førtidspensjonerte seg for noen år siden. Generelt sett grei helse. Mer glemsom nå enn tidligere, men det må man vel forvente. Problemet er at hun hele tiden ripper opp i veldig negative, stygge episoder. Eksempel på en av de "penere":

Mor: "Du har langt hår".

Jeg: Ja.

Mor: "Jeg ville alltid at du skulle ha kort hår".

Jeg: Ja.

Mor: "Fordi da hadde du sett enda styggere ut".

I hele mitt liv har jeg hatt langt hår, mens min mor har mast om at jeg skulle få kort. I det siste har hun også innrømmet grunnen, at da ville jeg blitt enda styggere og min søster virket enda penere i sammenlikning.

Og så en av de verre:

Mor: "Du ble voldtatt av bestefaren din, du".

Jeg: "Ja, men dette er det ikke så interessant å snakke om nå".

Mor: "Men andre ville ikke ha deg".

Jeg: "Kan vi snakke om noe annet?"

Mor: "Hvordan føles det når farfar er den eneste som vil ha deg?" "Jaså, du går nå?" [Jeg fjerner meg fra situasjonen]. Kom tilbake, jeg vil snakke med deg!"

Det er noen slike vonde historier som går på repeat. Hun er også ondskapsfull mot min far,mens min søster slipper dette. Hun har hele livet påstått at hun kunne sagt mye slemt til meg, men at hun har vært snill og holdt inne med det. Men nå klarer hun altså ikke å holde seg lengre.

Vi tenker begynnende alzheimer? psykopati? en eller annen personlighetsforstyrrelse? Det blir vanskeligere å motivere seg for besøk når det hele tiden skal rippes opp i det vonde, og hun kritiserer oss veldig for at vi ikke kommer ofte nok. Men er hun syk, trenger hun jo hjelp... Hvis vi prøver å henlede oppmerksomheten på positive minner, sier hun at hun ikke husker, eller at vi lyver. Nøytrale, dagligdagse, konkrete ting fungerer ofte som avledning. Og så kan hun ikke få sagt nok flotte ting til min søster. Tidligere har hun vært mer nøytral i forhold til meg og far, men positiv til min søster.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke sette noen diagnose på mora di, men det er slik at folk med Alzheimer mister impulskontrollen fullstendig og sier rett ut det de tenker. Kan ikke helt huske når dette startet med mora mi, men tror det startet ganske kjapt. Og siden sa hun det hun mente de neste 25 årene.

Skrevet

Huff, kjente jeg ble veldig trist av denne lesningen... :-(

Må være en slags alderdomssykdom tror jeg... ikke psykopati i alle fall.

Skrevet

Jeg ville helt klart tenkt i retning demens(uten at jeg selvsagt kan si det med sikkerhet), slik Dorthe skriver er det helt vanlig at impulskontrollen forsvinner og "alt" triller ut. Det du bør gjøre er å kontakte og tipse hennes lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...