Gå til innhold

Klumper/kuler i brystet


Maggi

Anbefalte innlegg

Jeg har klumper/kuler i høyre bryst som har sittet i noen uker til tross for jevnlig massasje/håndmelking av klumpene/kulene og nå også bruk av elektrisk pumpe. Jeg synes å kunne tømme en vesentlig del av brystet dersom jeg jobber mye med det, men det jeg klarer å tømme av klumpene kommer fort tilbake, oftest allerede før neste amming. Et par tre harde kuler blir sittende igjen i brystet uansett, og jeg antar at det er de som gir meg det stikkende ubehaget som har plaget meg siden disse problemene oppsto for tre til fire uker siden. Stikningene kommer daglig, og de intensiveres når det nærmer seg tid for amming. Jeg antar det er fordi melkekanalene tettes til og brystet bør tømmes. Jeg har vært hos en lege, som tok prøve av melken og som etter dyrkning påviste staffelokokker i melken. Jeg har ikke hatt dårlig almentilstand som følge av dette. Jeg ble satt på antibiotika, men denne tok ikke knekken på den eventuelle infeksjonen i brystet. Kulene/klumpene er ikke enormt store, men store nok til at de plager meg konstant og jeg nå vurderer å slutte å amme til tross for at gutten min kun er (snart) ni uker gammel. Jeg var hos ny lege her jeg bor (ettersom legen som utskrev antibiotika var i en by jeg ferierte i) for å undersøke brystet ettersom jeg ikke syntes antibiotikakuren hjalp. Han mente jeg ikke hadde trengt denne medisinen all den tid jeg ikke hadde hatt dårlig almentilstand og mente problemet ville løse seg ved hjelp av jevnlig pumping av brystet. Det har det ikke gjort, og nå er dette ni dager siden jeg var hos ham. Nå plages jeg litt mer enn før, ingen ting tyder på at jevnlig tømming av brystet hjelper så lenge jeg ikke lykkes i å fjerne de harde kulene og klumpene i brystet til tross for intens massasje (au!) og jeg er fortvilet. Hva kan jeg gjøre? Er det noen mer jeg kan forsøke..? Fins det muligheter for at kulene/klumpene forsvinner av seg selv over noe tid all den tid de åpenbart ikke blir større med tiden, eller må jeg påregne dette merarbeidet/store ubehaget helt til jeg slutter å amme/fullamme..? Jeg ammet mitt første barn, og dag gikk alt flott i halvannet år! Jeg vil derfor gjerne komme over disse problemene, men det virker uoverkommelig akkurat nå! Jeg vegrer meg for å oppsøke lege igjen all den tid jeg får inntrykk av at det ikke er mer å gjøre...

Jeg ville være svært takknemlig for svar selv om jeg innser at spørsmålet er noe vel innfløkt for et slitk forum!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør undersøke om det er byller i brystet ditt. Selv fikk jeg kuler i brystet (tette melkeganger) som jeg ikke klarte å massere bort. Melkeprøven viste gule stafylokokker. Det hele endte i 4 dager på sykehus hvor de først forsøkte å drenere ut pusset (misslykket), før de måtte skjære inn til byllene og skylle ut pusset under narkose. Ikke noen hyggelig opplevelse.

Mitt inntrykk er at leger, helsesøster jordmødre mm vet alt for lite om slike byller som kan oppstå i brystene. Kontakt ammehjelpen i ditt distrikt, det var hun som tilslutt hjalp meg. Alle andre som burde kunne hjelpe meg maste bare om at jeg måtte tømme brystet. Jeg pumpet og maserte hele døgnet i dagevis uten resultater.

Håper ikke det er dette som har rammet deg, men få det undersøkt - det gjør de ved hjelp av ultralyd.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør undersøke om det er byller i brystet ditt. Selv fikk jeg kuler i brystet (tette melkeganger) som jeg ikke klarte å massere bort. Melkeprøven viste gule stafylokokker. Det hele endte i 4 dager på sykehus hvor de først forsøkte å drenere ut pusset (misslykket), før de måtte skjære inn til byllene og skylle ut pusset under narkose. Ikke noen hyggelig opplevelse.

Mitt inntrykk er at leger, helsesøster jordmødre mm vet alt for lite om slike byller som kan oppstå i brystene. Kontakt ammehjelpen i ditt distrikt, det var hun som tilslutt hjalp meg. Alle andre som burde kunne hjelpe meg maste bare om at jeg måtte tømme brystet. Jeg pumpet og maserte hele døgnet i dagevis uten resultater.

Håper ikke det er dette som har rammet deg, men få det undersøkt - det gjør de ved hjelp av ultralyd.

Lykke til !

Takk for godt.. Det er nettopp slik jeg føler alle møter meg; jeg må tømme brystet mitt. De kunne forsøkt selv å tømme et bryst natt og dag som fyller seg opp underveis mens jeg er i ferd med å "tømme" det. Brystet blir selvsagt tømt med unntak av de klumpene/kulene som nå er tettet til. Var dine byller store da du måtte tømme dem...? Hadde du hatt dem lenge....? Prøvde du også antibiotika..?

Dette var svært foruroligende lesning!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt.. Det er nettopp slik jeg føler alle møter meg; jeg må tømme brystet mitt. De kunne forsøkt selv å tømme et bryst natt og dag som fyller seg opp underveis mens jeg er i ferd med å "tømme" det. Brystet blir selvsagt tømt med unntak av de klumpene/kulene som nå er tettet til. Var dine byller store da du måtte tømme dem...? Hadde du hatt dem lenge....? Prøvde du også antibiotika..?

Dette var svært foruroligende lesning!

Mvh

Det vonde brystet var dobbelt så stort som det andre, hørte at legene snakket om at de hadde tømt 60 ml puss fra brystet. Jeg hadde to byller. Disse tror jeg at jeg hadde ca en uke før jeg ble opperert. Jeg fikk Først Weifapenin, deretter diclosil. Er begynt på min tredje pencillinkur. I dag fikk jeg vite at jeg fremdeles har gule stafylokokker i melka - marerittet tar aldri slutt - så nå vurderer jeg å legge hele amminga bak meg og gå over på flaske og tillegg. Orker ikke mere tette melkeganger, feber og pumping. Barnet mitt er snart 6 uker og jeg kommer liksom aldri ovenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vonde brystet var dobbelt så stort som det andre, hørte at legene snakket om at de hadde tømt 60 ml puss fra brystet. Jeg hadde to byller. Disse tror jeg at jeg hadde ca en uke før jeg ble opperert. Jeg fikk Først Weifapenin, deretter diclosil. Er begynt på min tredje pencillinkur. I dag fikk jeg vite at jeg fremdeles har gule stafylokokker i melka - marerittet tar aldri slutt - så nå vurderer jeg å legge hele amminga bak meg og gå over på flaske og tillegg. Orker ikke mere tette melkeganger, feber og pumping. Barnet mitt er snart 6 uker og jeg kommer liksom aldri ovenpå.

Mange sympatierklæringer fra meg til deg. Det hørtes svært lite idyllisk ut! Jeg håper du finner ut av dette uten at du slutter med amming, for det er en fantastisk innretning når det fungerer. Men jeg tenker som deg at det også fins et brukbart alternativ dersom problemene synes uoverkommelige! Ditt barn er yngre enn mitt, så du har kanskje hatt dette problemet siden barnet ble født...?! Jeg håper du finner ut av det. Livet dreier seg ikke om stort annet når det er som dette!

Selv tror jeg ikke jeg er kommet dit enda, for brystet mitt er like stort som det andre, velfungerende enda. Gjett om jeg skal fortsette panisk å tømme det jeg klarer å tømme... !

Med gode ønsker fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Maggi. Ser at du allerede har fått gode råd fra Soffi, men vil likevel kommentere innlegget ditt da det angår mange. Det er ikke uvanlig å få kuler i brystet under ammeperioden. Det første man skal forsøke er å amme hyppig og å massere kulene forsiktig mens melken rennen når barnet suger, du pumper eller håndmelker i dusjen. Blir ikke kulene gradvis mindre skal de undersøkes nærmere. Blir de mindre vet du at da er det en utgang som melken kommer ut. Blir ikke kulene merkbart mindre må det taes en melkeprøve for å se om det kan være en gennerell brystbetennelse i brystet. Da vil du ofte ha feber og ømhet, men noen har feber som kommer og går. Ved brystbyll så er infeksjonen mellom melkegangene og da kommer ikke bakteiene ut. De er inne i et lukket hulrom.For å finne ut om det er en byll må det taes ultralyd. Selv ikke en kyndig lege vil kunne avgjøre dette uten ultralyd. Om det er byll så kan den tømmes ved at det settes inn et tynnt rør mens man er på ultralyd og suger pusset ut og deretter skyller med saltvann. Noen beholder røret noen dager for å skylle mer. Dette er en ganske ny metode som endel leger er kjennt med både på Ullevål og Rikshospitalet. Det gjøres på røntgenavdelingen. Den vanligste metoden er å snitte opp byllen og også eventuellt ha et rør som pusset kan renne ut fra. Dette gjøres i narkose og det tar lengre tid før snittet gror. Amming/pumping, skal i begge tilfeller oppretholdes fordi det er endel av behandlingen. I denne perioden er det viktig å tømme brystene så jevnlig som mulig hele døgnet og når kulen forsvinner og alt er mer stabilt, da kan man gradvis la det gå lengre tid. Man får da samtidig antibiotika og det blir da undersøkt hvilke bakterier som har forårsaket infeksjonen slik at det blir den riktige medisiner. Enkelte kvinner må stå på antibiotika i lengre tid, og noe av årsaken er at enkelte går i lang tid før de får den riktige diagnosen og har derfor kraftige infeksjoner. Alle kuler som oppstår under ammeperioden skal undersøkes nærmere om de ikke forsvinner.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...