Gjest bjørkhild Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Jeg har vært i hagen idag og gjort litt arbeid der. Tror du ikke min mann har kjøpt ny hageslange. Den holdt på å ta livet av meg, dvs hvis det går an å dø av skrekk da? Jeg er veldig redd for orm ifra før og utruster meg med to par hansker for å tørre og luke ugress. Denn hageslangen tørr jeg likevel ikke å ta i, den er ufyselig. Tror jeg ber min mann om å skifte slange... 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Hei! Hvisjeg var deg ville jeg blitt kvitt slangefobien, da slipper du skifte slange, det er enkelt, hvis man gjør riktig. Jeg var selv redd, veldig, for en insektestype, jeg lurerte meg selv, blant annet ved å nærme meg dette insektssamfunnet gradvis, det var en kamp, men det førte frem, jeg fikk meg også bier til slutt. Slangefobi kan kureres av kyndige man starter faktisk med skillpadde. Hvis ikke dette kan hypnoterapi føre frem, men man må være veldig motivert selv, men det er det jo verdt, når det går så langt som at du er redd for hageslanger. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Gradvis eksponering virker alltid. Be mannen din kappe av en bit på 30 cm som du gradvis kan nærme deg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Gradvis eksponering virker alltid. Be mannen din kappe av en bit på 30 cm som du gradvis kan nærme deg. Hei! Ja det virker faktisk. Jeg gjorde det samme selv med det jeg var redd for, jeg kan si deg det var ubehagelig, men sett i ettertid da jeg nesten ble kvitt fobien var det verdt det. Jeg må stadig bedrive denne eksponeringsterapien, så dypt sitter redselen, men da det er et veldig handikap for meg er det ingen annen løsning. Jeg har imidlertid vært så stresset at jeg følte jeg heller ville gått i krigen enn dette. 0 Siter
Angustia Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Hehe, kjenner meg så godt igjen! Jeg kan nevne i fleng: Barna mine fikk kommentarer fra de ansatte i barnehagen på hvorfor de _trampa_ hver gang de var på tur, jeg går fra konseptene bare jeg ser et bilde av en stakkars snok i avisa, barna mine oppbevarer visse bøker under senga, alle mine bekjente hyler eller slår av TV'n om det skulle komme en sekvens med en orm / slange om jeg er til stede, fobien har ødelagt mang en ferietur fordi om jeg prøver å late som ingenting osv, osv... Ja, det er en fobi, det er komplett irrasjonelt (i Norge, på bilder, i bøker, på TV). Jeg drar "ut i naturen" i Norge og reiser utenlands, men dette ligger alltid i bakhodet og skremmer vettet av meg. ''Den holdt på å ta livet av meg, dvs hvis det går an å dø av skrekk da?'' For å være litt eplekjekk: Nei, du dør ikke av skrekk. ''Jeg er veldig redd for orm ifra før og utruster meg med to par hansker for å tørre og luke ugress'' Jepp :-) ''Denn hageslangen tørr jeg likevel ikke å ta i, den er ufyselig. Tror jeg ber min mann om å skifte slange...'' Eksponeringsterapi: Er den rød eller grønn? Skifte farge / mønster? Tenke at den er syntetisk / plastikk / fake? (Sier jeg som naboungene elsker å skremme halvt i hjel med "morroslanger") :-/ Etter mange år som eneforsørger har jeg overvunnet hageslangeproblemet, kun fordi jeg ikke hadde noe valg. Det er mulig, og eksponering er nok en god tilnærmimgsmåte 0 Siter
Mandolaika Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Hehe, kjenner meg så godt igjen! Jeg kan nevne i fleng: Barna mine fikk kommentarer fra de ansatte i barnehagen på hvorfor de _trampa_ hver gang de var på tur, jeg går fra konseptene bare jeg ser et bilde av en stakkars snok i avisa, barna mine oppbevarer visse bøker under senga, alle mine bekjente hyler eller slår av TV'n om det skulle komme en sekvens med en orm / slange om jeg er til stede, fobien har ødelagt mang en ferietur fordi om jeg prøver å late som ingenting osv, osv... Ja, det er en fobi, det er komplett irrasjonelt (i Norge, på bilder, i bøker, på TV). Jeg drar "ut i naturen" i Norge og reiser utenlands, men dette ligger alltid i bakhodet og skremmer vettet av meg. ''Den holdt på å ta livet av meg, dvs hvis det går an å dø av skrekk da?'' For å være litt eplekjekk: Nei, du dør ikke av skrekk. ''Jeg er veldig redd for orm ifra før og utruster meg med to par hansker for å tørre og luke ugress'' Jepp :-) ''Denn hageslangen tørr jeg likevel ikke å ta i, den er ufyselig. Tror jeg ber min mann om å skifte slange...'' Eksponeringsterapi: Er den rød eller grønn? Skifte farge / mønster? Tenke at den er syntetisk / plastikk / fake? (Sier jeg som naboungene elsker å skremme halvt i hjel med "morroslanger") :-/ Etter mange år som eneforsørger har jeg overvunnet hageslangeproblemet, kun fordi jeg ikke hadde noe valg. Det er mulig, og eksponering er nok en god tilnærmimgsmåte Dette har jeg aldri hørt om. At det går an å være redd en død ting som heller aldri har vært levende. 0 Siter
Angustia Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Dette har jeg aldri hørt om. At det går an å være redd en død ting som heller aldri har vært levende. ''At det går an å være redd en død ting som heller aldri har vært levende.'' Jo, det går an :-/ Er nok en stupid, irrasjonell fobi, og jeg jobber stadig med den så den ikke innskrenker livskvaliteten til barna mine og meg, og jeg møter stadig nye utfordringer... Men vi har reist i fleire verdensdeler, sovet under åpen himmel bl.a i Norge (skrekk!) osv, barn og barnebarn syns slanger er flotte dyr (til tross for at jeg ikke klarte å gå gjennom reptilhuset i ulike dyreparker, engang).. Likevel har jeg denne irrasjonelle panikken for orm / slanger. Jaja, man lærer så lenge man lever og håpet er lysegrønt 0 Siter
Gjest bjørkhild Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Hehe, kjenner meg så godt igjen! Jeg kan nevne i fleng: Barna mine fikk kommentarer fra de ansatte i barnehagen på hvorfor de _trampa_ hver gang de var på tur, jeg går fra konseptene bare jeg ser et bilde av en stakkars snok i avisa, barna mine oppbevarer visse bøker under senga, alle mine bekjente hyler eller slår av TV'n om det skulle komme en sekvens med en orm / slange om jeg er til stede, fobien har ødelagt mang en ferietur fordi om jeg prøver å late som ingenting osv, osv... Ja, det er en fobi, det er komplett irrasjonelt (i Norge, på bilder, i bøker, på TV). Jeg drar "ut i naturen" i Norge og reiser utenlands, men dette ligger alltid i bakhodet og skremmer vettet av meg. ''Den holdt på å ta livet av meg, dvs hvis det går an å dø av skrekk da?'' For å være litt eplekjekk: Nei, du dør ikke av skrekk. ''Jeg er veldig redd for orm ifra før og utruster meg med to par hansker for å tørre og luke ugress'' Jepp :-) ''Denn hageslangen tørr jeg likevel ikke å ta i, den er ufyselig. Tror jeg ber min mann om å skifte slange...'' Eksponeringsterapi: Er den rød eller grønn? Skifte farge / mønster? Tenke at den er syntetisk / plastikk / fake? (Sier jeg som naboungene elsker å skremme halvt i hjel med "morroslanger") :-/ Etter mange år som eneforsørger har jeg overvunnet hageslangeproblemet, kun fordi jeg ikke hadde noe valg. Det er mulig, og eksponering er nok en god tilnærmimgsmåte Godt å se at det er andre som kan være like "skrullete" (unnskyld uttrykket . Jeg er til og med redd for å lese ukeblader i tilfellet det skal være bilde av en orm der. Ser jeg en på TV får jeg følelsen av at den kommer inn i rommet. 0 Siter
Gjest bjørkhild Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Gradvis eksponering virker alltid. Be mannen din kappe av en bit på 30 cm som du gradvis kan nærme deg. Hvorfor måtte min mann kjøpe en hageslange som ser ut som en ekte slange? Han innrømmer selv at den ser ut som om den er ekte. Jeg skal gjøre som du foreslår...grøss!!! 0 Siter
Mandolaika Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 ''At det går an å være redd en død ting som heller aldri har vært levende.'' Jo, det går an :-/ Er nok en stupid, irrasjonell fobi, og jeg jobber stadig med den så den ikke innskrenker livskvaliteten til barna mine og meg, og jeg møter stadig nye utfordringer... Men vi har reist i fleire verdensdeler, sovet under åpen himmel bl.a i Norge (skrekk!) osv, barn og barnebarn syns slanger er flotte dyr (til tross for at jeg ikke klarte å gå gjennom reptilhuset i ulike dyreparker, engang).. Likevel har jeg denne irrasjonelle panikken for orm / slanger. Jaja, man lærer så lenge man lever og håpet er lysegrønt Det er bra du jobber med det. Ja, hageslangefobi er virkelig irrasjonelt, men like alvorlig for den som har det som alle andre fobier. 0 Siter
Angustia Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Godt å se at det er andre som kan være like "skrullete" (unnskyld uttrykket . Jeg er til og med redd for å lese ukeblader i tilfellet det skal være bilde av en orm der. Ser jeg en på TV får jeg følelsen av at den kommer inn i rommet. *Nikker gjenkjennede* Det er skrullete, men blodig alvor ;-/ 0 Siter
Angustia Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Det er bra du jobber med det. Ja, hageslangefobi er virkelig irrasjonelt, men like alvorlig for den som har det som alle andre fobier. Ja, og nå har jeg lest i alle tabloider at det er hoggomår i år, så om du møter en hardt marsjerende dame i skogen, er det høyst sannsynlig meg ;-) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Ja, og nå har jeg lest i alle tabloider at det er hoggomår i år, så om du møter en hardt marsjerende dame i skogen, er det høyst sannsynlig meg ;-) ;-) Jeg har ingen fobier som jeg vet om, men jeg tror jeg hadde fått helt hetta om jeg og en flaggermus var i samme rom. Fortrinnsvis fordi de er såååååå stygge. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Ja, og nå har jeg lest i alle tabloider at det er hoggomår i år, så om du møter en hardt marsjerende dame i skogen, er det høyst sannsynlig meg ;-) Her fant jeg en hoggorm i hagen for to dager siden..... første gang på minst femti år at det har skjedd i hagen her..... 0 Siter
Gjest bjørkhild Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Her fant jeg en hoggorm i hagen for to dager siden..... første gang på minst femti år at det har skjedd i hagen her..... Hadde dette skjedd med meg, hadde jeg nok vært død nå 0 Siter
Gjest togli Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Hadde dette skjedd med meg, hadde jeg nok vært død nå Skjønner hva du mener... jeg har edderkoppfobi :/ Hoggorm synes jeg er fascinerende skapninger og ifjor var jeg så heldig at jeg (sammen med barna mine) gikk meg på fem hoggormer som lå og solte seg i en skogsvei. Vi studerte dem lenge og tok bilde osv Men..jeg liker å vite hvor den er!! 0 Siter
Gjest bjørkhild Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Skjønner hva du mener... jeg har edderkoppfobi :/ Hoggorm synes jeg er fascinerende skapninger og ifjor var jeg så heldig at jeg (sammen med barna mine) gikk meg på fem hoggormer som lå og solte seg i en skogsvei. Vi studerte dem lenge og tok bilde osv Men..jeg liker å vite hvor den er!! Jeg hadde nok sprunget langt, tror jeg, ser ingenting fasinerende ved en orm jeg. Det kommer vel an på øyet som ser... Tror jeg fikk denne fobien da jeg satt ganske godt fast og en gutt fanget en orm og holdt den rett foran ansiktet mitt da jeg var ganske lita. Ellers har min far alltid fanget og slått ihjel orm og gjort et stort nummer av hvor farlig denne skapningen er. Min mor har alltid kommentert og snudd seg bort i avsky. Jeg gjør aldri sånn til mine barn og de har heller ikke samme skrekken som jeg. Jeg er ikke redd edderkopper :-) 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 26. juni 2012 Skrevet 26. juni 2012 Gradvis eksponering virker alltid. Be mannen din kappe av en bit på 30 cm som du gradvis kan nærme deg. Hjelper det samme mot høydeskrekk også - gradvis eksponering? Er det slik dere behandler den type fobi også? 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 26. juni 2012 Skrevet 26. juni 2012 ;-) Jeg har ingen fobier som jeg vet om, men jeg tror jeg hadde fått helt hetta om jeg og en flaggermus var i samme rom. Fortrinnsvis fordi de er såååååå stygge. huff, dette fikk meg til å tenke på da vi fikk en flaggermus i stua på hytta, da var vi 4 som sloss om et teppe som vi gjemte oss under, og 2 som sto og viftet med armene for å få ut dette stygge dyret... ;-) 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 26. juni 2012 Skrevet 26. juni 2012 Dette har jeg aldri hørt om. At det går an å være redd en død ting som heller aldri har vært levende. Hadde aldri hørt om det jeg heller, trodde faktisk de bare tullet i denne tråden :-) Men jeg ser at det er mulig, og jeg skjønner fullt ut at det er ille for den som har det (jeg hadde selv en fobi som jeg overvant med eksponeringsterapi). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.