Gå til innhold

Modning, psykdom og isolasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har en psykdom som gjør at man har isolert seg helt siden, tja, en var 16... er det egentlig rart om man ikke er så veldig moden av seg?

Hva kan en gjøre for å bli voksen, uten det enkle rådet om å "bryte" isolasjonen (noe jeg stort sett ikke ønsker engang)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs.Q
Skrevet

Ikke rart det. Hva ønsker du selv da, bli mere voksen?

Skrevet

Ikke rart det. Hva ønsker du selv da, bli mere voksen?

Nei, hvorfor skulle jeg bli det? Jeg har det da fint som jeg har det... :-/

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Ok, der har du svaret da :)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke!

For min del ble jeg gradvis mer voksen/moden da jeg fikk rett diagnose, og riktig hjelp. Det er imidlertid vanskelig mange ganger for i vertfall vi med utviklingsforstyrrelser er selv dårlig på å gi uttrykk for vårt indre.

Jeg tror svaret på det su spør om ligger i ærlighet, en god behandler, legge alt frem i sin helhet, ikke late som, bare være den man er. Dette er slettt ikke enkelt, jeg for eks vil jo bli oppfattet korrekt, jeg spiller med, likevel oppdaget de asperger syndrom i meg, det ble løsningen på mitt livs føleles av utilstrekkelig og en løsning på min umodenhet eller følelse av å ikke henge med, jeg følte meg så barnslig/som om jeg hang etter....Det gjorde jeg også så godt som jeg trives i mitt eget selskap med bøker og informasjon,.

Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg har vært mye isolert pga psykisk sykdom i ungvoksen alder, det har nok gjort at jeg er mer umoden psykisk en mange av mine jevnaldre som nå er godt i gang med familie og barn osv. Jeg føler jeg har så lite livserfaring at jeg ikke aner hvordan jeg skal opptre i en situasjon. Så ja... folk stusser nok på min alder. De tror jeg er 10 år yngre enn jeg egentlig er. Men det tar jeg egentlig ikke som et kompliment.

Det jeg prøver på for å bli litt mer voksen i tankegangen er å prøve å lese bøker og holde meg oppddatert. I perioder når jeg går inn for dette her og skjerper meg litt så greier jeg å framtre mer voksen enn hvis jeg bare isolerer meg og ser på film hele dagen. Man utvikler seg ikke bare sånn uten videre. Man må gjøre en insats tror jeg.....

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke!

For min del ble jeg gradvis mer voksen/moden da jeg fikk rett diagnose, og riktig hjelp. Det er imidlertid vanskelig mange ganger for i vertfall vi med utviklingsforstyrrelser er selv dårlig på å gi uttrykk for vårt indre.

Jeg tror svaret på det su spør om ligger i ærlighet, en god behandler, legge alt frem i sin helhet, ikke late som, bare være den man er. Dette er slettt ikke enkelt, jeg for eks vil jo bli oppfattet korrekt, jeg spiller med, likevel oppdaget de asperger syndrom i meg, det ble løsningen på mitt livs føleles av utilstrekkelig og en løsning på min umodenhet eller følelse av å ikke henge med, jeg følte meg så barnslig/som om jeg hang etter....Det gjorde jeg også så godt som jeg trives i mitt eget selskap med bøker og informasjon,.

Jeg kan jo fint late som jeg er moden/voksen...

Skrevet

Jeg har vært mye isolert pga psykisk sykdom i ungvoksen alder, det har nok gjort at jeg er mer umoden psykisk en mange av mine jevnaldre som nå er godt i gang med familie og barn osv. Jeg føler jeg har så lite livserfaring at jeg ikke aner hvordan jeg skal opptre i en situasjon. Så ja... folk stusser nok på min alder. De tror jeg er 10 år yngre enn jeg egentlig er. Men det tar jeg egentlig ikke som et kompliment.

Det jeg prøver på for å bli litt mer voksen i tankegangen er å prøve å lese bøker og holde meg oppddatert. I perioder når jeg går inn for dette her og skjerper meg litt så greier jeg å framtre mer voksen enn hvis jeg bare isolerer meg og ser på film hele dagen. Man utvikler seg ikke bare sånn uten videre. Man må gjøre en insats tror jeg.....

Vel jeg leser endel "voksen" litteratur da. Men syns ikke det hjelper på, snarere tvert imot; det får meg til å fremstå som en skrulling/tulling.

Madelenemie
Skrevet

Jeg kan jo fint late som jeg er moden/voksen...

Hei!

Den modenheten tror jeg at man har i seg, men jeg tror man trenger å vite hva som forrårsaker vanskene.

Alle har ikke evnene til å være modne og ansvarlige, men mennesker med asperger har det :) Fordi de kan bli snakket til fornuft :)

Du bør få korrekt diagnose for å vite hva er dine egentlige problemer.

Skrevet

Hei!

Den modenheten tror jeg at man har i seg, men jeg tror man trenger å vite hva som forrårsaker vanskene.

Alle har ikke evnene til å være modne og ansvarlige, men mennesker med asperger har det :) Fordi de kan bli snakket til fornuft :)

Du bør få korrekt diagnose for å vite hva er dine egentlige problemer.

Jaha, hvorfor skulle jeg ikke ha korrekt diagnose?

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det vet ikke jeg, kanskje har du det, hva heter den?

Gjest dette til orientering
Skrevet

''Nei, hvorfor skulle jeg bli det? Jeg har det da fint som jeg har det... :-/''

Hvorfor starter du denne tråden da??????

Skrevet

''Jaha, hvorfor skulle jeg ikke ha korrekt diagnose?''

Du statuerer ditt eget eksempel. Madelenemie har gitt deg reflekterte og konstruktive svar i denne tråden. Du responderer med et umodent innlegg, ser du ikke det?

Skrevet

''Jaha, hvorfor skulle jeg ikke ha korrekt diagnose?''

Du statuerer ditt eget eksempel. Madelenemie har gitt deg reflekterte og konstruktive svar i denne tråden. Du responderer med et umodent innlegg, ser du ikke det?

Nei, faktisk syns jeg hun bare skriver surrball, og det er ikke umodent å ikke tvile på diagnosen min, det er motsatt.

Skrevet

Det er vel ikke så rart man ikke er moden da, hvis man har utviklet seg mest alene. Har det slik jeg også, bare at det skyldes mobbing og utstøting siden ungdomsskolen.

Det er heller ikke noen direkte sammenheng å være intelligent og moden. Jeg har etter hvert lest mye og er mer intelligent enn de fleste på enkelt ting (ikke sånn vanlig iq-målinger). Men modenhet handler vel mest om hvordan man fungerer med andre.

Skrevet

Nei, faktisk syns jeg hun bare skriver surrball, og det er ikke umodent å ikke tvile på diagnosen min, det er motsatt.

''Nei, faktisk syns jeg hun bare skriver surrball,''

OK, deg om det.

''og det er ikke umodent å ikke tvile på diagnosen min, det er motsatt.''

Det er vel du som stadig tviler på evt diagnoser? Dessuten kan du ikke forvente at Madelenemie eller andre DOL'ere skal holde tritt med nickene dine eller diagnosene dine. Madelenemie gav deg et svar og stilte deg et enkelt oppfølgingsspørsmål i etterkant.

Er det nå man skal spille Meshuggah på full styrke? ;-)

Skrevet

''Nei, faktisk syns jeg hun bare skriver surrball,''

OK, deg om det.

''og det er ikke umodent å ikke tvile på diagnosen min, det er motsatt.''

Det er vel du som stadig tviler på evt diagnoser? Dessuten kan du ikke forvente at Madelenemie eller andre DOL'ere skal holde tritt med nickene dine eller diagnosene dine. Madelenemie gav deg et svar og stilte deg et enkelt oppfølgingsspørsmål i etterkant.

Er det nå man skal spille Meshuggah på full styrke? ;-)

''OK, deg om det.''

Ja, absolutt. Hun er jævlig flink til å fortelle og skrive, men for å være ærlig så sklir det helt ut med tanke på "den røde tråden". Ikke for å være stygg.

''Det er vel du som stadig tviler på evt diagnoser? Dessuten kan du ikke forvente at Madelenemie eller andre DOL'ere skal holde tritt med nickene dine eller diagnosene dine. Madelenemie gav deg et svar og stilte deg et enkelt oppfølgingsspørsmål i etterkant.''

Nei, det er feil, det er rimelig lenge siden det. Dessuten at jeg bare hatt 2, ikke 20, som du og dere skal ha det til.

Gjest bjellands fiskeboller
Skrevet

''OK, deg om det.''

Ja, absolutt. Hun er jævlig flink til å fortelle og skrive, men for å være ærlig så sklir det helt ut med tanke på "den røde tråden". Ikke for å være stygg.

''Det er vel du som stadig tviler på evt diagnoser? Dessuten kan du ikke forvente at Madelenemie eller andre DOL'ere skal holde tritt med nickene dine eller diagnosene dine. Madelenemie gav deg et svar og stilte deg et enkelt oppfølgingsspørsmål i etterkant.''

Nei, det er feil, det er rimelig lenge siden det. Dessuten at jeg bare hatt 2, ikke 20, som du og dere skal ha det til.

''Dessuten at jeg bare hatt 2, ikke 20, som du og dere skal ha det til.''

Nå må du ikke være beskjeden.

Skrevet

Nå må du ikke være beskjeden.

Tosk.

Skrevet

''OK, deg om det.''

Diagnoser, meiner du? Det har jeg i så fall ingen kunnskap eller formeining om.

Husker bare litt "surr" ang latskap, "pretending" (i mangel av et bedre ord fra min side), skyldfølelse pga evt svindel, osv. Mulig jeg blander nick.

Uansett vrir du nå diskusjonen og ditt eget innlegg over på noe annet / andre. Det er heller ikke særlig modent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...