Gjest Uheldig utvikling? Skrevet 26. juni 2012 Skrevet 26. juni 2012 Ser man en sammenheng mellom tvangshandlinger i barndom og utvikling av schizofreni i ungdom og voksne år? Hvordan behandler man tvangshandlinger hos barn? Hvordan er prognosen? Jeg har forstått at tvangshandlinger er ganske arvelig, men hva i miljøet utløser det? For mye fokus på f.eks. renslighet og at ting er farlig? 0 Siter
Gjest Uheldig utvikling? Skrevet 26. juni 2012 Skrevet 26. juni 2012 Jeg fant denne: http://mifragor.com/?p=101284 Kommentarer/erfaringer? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. juni 2012 Skrevet 26. juni 2012 Kun en ting her synes klart for meg og som også nevnes i artikkelen: Av personer med schizofreni utvikler ca 25% også alvorlig tvang. Alt jeg har lest om det betrakter det som en negativ sak som forverrer prognosen. SIden jeg en gang hadde en pasient med betydelig sykdom med begge lidelser, husker jeg at jeg leste 1360 forskningsartikler om dette uten at jeg ble så mye klokere etter de første 20. Ditt opprinnelige spørsmål kan jeg ikke svare på. Kan ikke huske å ha lest noe om dette. TIPS = tidlig intervensjon ved psykose, nevner lite/ingenting om dette i sine skriv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.