Gå til innhold

Dårlig hygiene - gutt 14 år

Gjest signatur mangler

Anbefalte innlegg

Gjest signatur mangler

Denne tar jeg anonym.

Gutten på 14 år bryr seg ikke om utseendet sitt. Det er i og for seg ikke et problem, men han bryr seg ikke om vanlig hygiene heller.

Vi foreldrene må passe på at han dusjer, ellers blir det faktisk ikke gjort. Videre må vi passe på bruk av deo, barbering, q-tips.

I dag gikk han rundt med morgenverk i øynene hele dagen, for han hadde ikke vasket seg i ansiktet.

Og skifte av klær - ja, det må også passes på. T-skjorte og sokker MÅ skiftes hver dag, for han har sterk kroppslukt.

Nå høres det ut som om vi syr puter under armene på ham, men altså, han lukter ille. Og går mer enn gjerne i skitne klær.

Uff, vet ikke hva vi skal gjøre, jeg. Har prøvd å overse det, men det går jo ikke i lengden. Han må jo både lukte greit og se anstendig ut, naturligvis.

Jeg synes dette er leit, for gutten er jo en utrolig fin gutt (heeelt upartisk, naturligvis... :-)), men normal hygiene må han jo ha!

Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

black wealch

Du må fortsette å passe på en liten stund til. :)

Min gutt på 14 har nå begynt å huske det meste selv, men jeg har fortsatt et øye (og nese) med for å sjekke. Ser flere av vennene også kan være uheldig med hygienen en gang i blandt, så tror ikke det er unormalt i den alderen. Ikke gi opp :)

Men må han barbere seg? Min har også noen strå i fjeset, men har ikke tenkt på barbering enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg synes du skal henge litt på ham fremdeles, og si i fra når du ser/lukter at han ikke har vasket seg.

Den ene jenta mi syntes det var vanskleig å huske konkret alt hun måtte gjøre om morgenen, men det hjalp da vi laget ei liste som hang på badet. Og det var alt fra å tisse, til å vaske seg i ansiktet, under armene, underlivet, ta på deodorant osv.

Hun glemmer forresten fort å pusse tennene på fridager når hun ikke skal på skolen - og det ser en faktisk fort - en ser belegget på tennene. Og da sier jeg fra - for det er ikke heldig for tennene eller for ånden eller smilet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lag rutiner, og følg opp nøye noen måneder

Jeg ville fulgt veldig tett opp en lang periode, for å etablere rutiner.

For eksempel at han går i badet umiddelbart etter han står opp, og tar en dusj, hver dag, ukedag som fridag. Tilgang frokost, nettverk, tv osv er ikke aktuelt før han har dusjet og tatt på rene klær. Også i ferien.

Trenger han hjelp, får heller faren være på badet med ham noen dager på rad, til han ser at rutinene for bruk av såpe, tannkrem, deodorant osv virkelig ligger inne.

Ha skittentøykurv på badet, og lær ham å legge klærne (undertøy, tskjorte, sokker) han tar av seg rett i skittentøyskurven, og ha en krakk / knagg han kan legge bukser eller yttergensre som ikke er skitne på.

Ha en veldig hyggelig og lite masete stemme, men be ham gå tilbake og gjøre det, hver dag, helt til det er rutine.

avtal med ham en dag i uken han tar et bad eller ekstra lang dusj, og samtidig tar hårvask (det kan han gjøre flere dager i uken, selvsagt), og klipper negler, bruker q-tips osv. Om dette eer torsdag etter fotball eller søndag før han legger seg.. noe som kan bli en rutine.

La faren ha ansvaret for å følge opp noe av dette.

og ha fast ukedag dere ber ham ta av sengetøy, og legge på nytt, og legge det skitne til vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Har ikke barn på 14år så jeg veit ikke. Men har en sønn på 10år. Har hatt samme problem der. Gidder ikke gjøre noe med mindre vi ber han om det. Så nå har jeg innført strenge rutiner. Skal dusje hver morgen. Skifte undertøy og bruke deo. Ja har faktisk fått svettelukt for liten stund siden. Hvis ikke ikke noe rett til data eller tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...