Gå til innhold

Asberger.

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg også ; )

(ja ikke helt sikkert selvsagt men få mennesker jeg kjenner meg så godt igjen i, sier noe høyst fornuftig, men ingen andre enn jeg syns å forstå det? men de to siste psykiaterne Tørrisen osv... gjorde gode forsøk, han liker skytevåpen, tenker rasjonelt, mister ikke fornuften i følelseshysteriet, selv om dette kaller de "viser ikke følelser" el. noen lignende, men skal man skrike og angre når man er overbevist om at man har gjort noe riktig?

Det mest logiske er også å gjøre et viktig arbeide alene, fri meg fra alt gruppearbeide! Det ender sjelden slik man selv tenker.

Til slutt mange med asperger kjenner seg igjen i han, i måten å være på, bli feiltolket, misforstått, fordi mennesker (mange) syns å være drevet av følelser og ikke ord og fornuft. Det gjør verden ganske vanskelig til tider å ferdes i, i vertfall før man forstår systemet, og til det trengs en god psykiater.

Gjest maiapril
Skrevet

Hei!

Jeg også ; )

(ja ikke helt sikkert selvsagt men få mennesker jeg kjenner meg så godt igjen i, sier noe høyst fornuftig, men ingen andre enn jeg syns å forstå det? men de to siste psykiaterne Tørrisen osv... gjorde gode forsøk, han liker skytevåpen, tenker rasjonelt, mister ikke fornuften i følelseshysteriet, selv om dette kaller de "viser ikke følelser" el. noen lignende, men skal man skrike og angre når man er overbevist om at man har gjort noe riktig?

Det mest logiske er også å gjøre et viktig arbeide alene, fri meg fra alt gruppearbeide! Det ender sjelden slik man selv tenker.

Til slutt mange med asperger kjenner seg igjen i han, i måten å være på, bli feiltolket, misforstått, fordi mennesker (mange) syns å være drevet av følelser og ikke ord og fornuft. Det gjør verden ganske vanskelig til tider å ferdes i, i vertfall før man forstår systemet, og til det trengs en god psykiater.

Madelenemie, jeg tror ikke du bør sammenligne deg med ABB. Han er gal, det er ikke du. Stor forskjell på dere to.

Bella Dotte
Skrevet

Madelenemie, jeg tror ikke du bør sammenligne deg med ABB. Han er gal, det er ikke du. Stor forskjell på dere to.

Det er vel heller ikke "galskapen" (du refererer til volden han har utført?) M mener, men væremåten, måten å tenke/resonnere på, det som noen mener er mangel på mimikk/følelsesuttrykk?

Madelenemie
Skrevet

Det er vel heller ikke "galskapen" (du refererer til volden han har utført?) M mener, men væremåten, måten å tenke/resonnere på, det som noen mener er mangel på mimikk/følelsesuttrykk?

Hei!

Ja nettopp :)

Bella Dotte
Skrevet

Hei!

Ja nettopp :)

Det er sånn for meg også...! Men jeg tror vi både har for sterke sperrer og for svake armer til å finne på noe lignende.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja jeg mener egentlig ikke å sammenligne meg med han når det kommer tild et forferdelige han har gjort.

Jeg mente mer måten han blir beskrevet som følelseskald i retten, man forventet tårer og anger og det skjønner jeg virkelig ikke at man reellt tror man kan få.

Så kjenner jeg meg igjen i det å gjerne gjøre ting man står ganske alene om, enten de er riktige ting eller gale/onde etc..

Man får en ide kanskje ingen har og man gjennomfører dette fordi man ja lever litt mer enn mange i sin egen verden.

Dessuten blir det han sier misforstått og vridd og vrengt på, man tar ikke det han sier for det han mener, men tolker det inn i rett og galt systemet og vurderer hvor vidt et menneske kan gjøre slikt. Man lytter egentlig ikke til ha og det han sier, man har gjort seg opp en mening om hvordan ting er, litt forutbestemt.

Det er ikke uten grunn at professor Gildberg skrev han hadde avdiagnostisert flere som var feildoagnostisert med psykose, og gitt dem asperger istedet. Fordi asperger handler ofte om en så annen måte å tenke på at det er vanskelig for de rundt å begripe, likevel burde det være mulig...

Men hva som er mulig og ikke, i et samfunn som lar en mors behandlende lege også være sakkyndig i rettsaken mot hennes sønn, det er jo et spørsmål i seg selv.

Madelenemie
Skrevet

Det er sånn for meg også...! Men jeg tror vi både har for sterke sperrer og for svake armer til å finne på noe lignende.

Hei!

Ja heldigvis :)

Jeg har sperrer, jeg syns synd på mennesker som gråter, da blir jeg så fortvilt inni hele meg på kryss og tvers sånn at jeg får så vondt i knutepunktet magen.

Men for svake armer :) nei der tar du feil!

Bella Dotte
Skrevet

Hei!

Ja heldigvis :)

Jeg har sperrer, jeg syns synd på mennesker som gråter, da blir jeg så fortvilt inni hele meg på kryss og tvers sånn at jeg får så vondt i knutepunktet magen.

Men for svake armer :) nei der tar du feil!

''Men for svake armer :) nei der tar du feil!''

:-D Jeg vet det da...Bare tullet med deg!

Skrevet

''Men for svake armer :) nei der tar du feil!''

:-D Jeg vet det da...Bare tullet med deg!

Asberger -se på typa...

Gjest maiapril
Skrevet

Vel, for meg er det iallefall ikke åpenbart at ABB har AS. Jeg har ei datter med AS, og jeg kan ikke si at noe er gjenkjennbart i ABB.

Men noen med AS kan nok kanskje ligne... Men uansett, jeg ville ikke sammenlignet meg med ham i det hele tatt, om jeg så hadde hatt aldri så mange "fellestrekk" med ham.

Det hadde vært altfor guffent og kvalmende i mine øyne.... :/

Madelenemie
Skrevet

Vel, for meg er det iallefall ikke åpenbart at ABB har AS. Jeg har ei datter med AS, og jeg kan ikke si at noe er gjenkjennbart i ABB.

Men noen med AS kan nok kanskje ligne... Men uansett, jeg ville ikke sammenlignet meg med ham i det hele tatt, om jeg så hadde hatt aldri så mange "fellestrekk" med ham.

Hei!

Saken er at dere foreldre med barn med asperger er redd for stigmatisering av barna, noe jeg godt kan forstå men det blir det ikke, alle vet at mennesker med hjertelidelser eller bipolare lidelser er like ulike både i personlighet, interesser, evne til å se andres behov osv... som vi med asperger.

Jeg har selv barn med denne lidelsen de ser ikke ut til å bry seg med avisskriveriene om ABB har asperger eller ikke, selv ikke de voksne jeg har snakket om som har asperger bryr seg om det. Det er bare en liten del av menneske, og det fins ingen strafferabatt når man har asperger og vel vitende om hva man gjør tar seg til rette og krenker, dreper, voldtar,

Men det er en viktig ting som kanskje er grunnen til at så mange av oss kjenner oss igjen i han, han blir feiltolket, misforstått og det han mener blir vridd og vrengt på.

Det er dessuten viktig at mennesker som har autisme blir fanget opp på et tidlig tidspunkt og ikke bare det men får hjelpe i sine alenehet til å forstå seg på samfunnet og verden, slik ditt barn får slik mine barn får , slik mange får som får denne diagnosen, men det er et stort men, mange får en diagnose og ingen hjelp og oppfølging etter på, de blir deprimerte, ensomme og isolerte.

Likevel blir de ikke mordere av den grunn, men med gode evner samt avne til å arbeide nettopp alene, kan en fiks ide ende katastrofalt hvis den fikse ideen var som den ABB fikk.

Jeg vet heller ikke 100 % sikkert om han har asperger, jeg tror vel han har noe mer galt med seg som gjør han istand til å drepe så mange barn og unge.

Forresten så er merkelig mange med asperger syndrom opptatt av han, de til og med forholder seg utad litt likegyldig til antall liv. Da jeg snakket med flere med asperger oppdaget jeg at de var langt mere opptatt av det tekniske rundt attentatet, noe jeg har vært også, kjøreruter, våpentyper, tider, A plan og B plan, det ble en slags fattig trøst for meg, for jeg har også et slikt feil fokus ofte, og gruppegråt orker jeg ikke, jeg klarer ikke av for mye følelser. Og jeg spiller ikke skuespill, likevel jeg og alle jeg kjenner er ikke slike mordere, så asperger er ingen unnskyldning.

Bella Dotte
Skrevet

Jeg tror vi ikke ser og kjenner igjen eller engang snakker om de samme tingene. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i "mann", lyshåret", "vestkantungdom" eller "morder". Det er andre sider ved ABB som jeg legger vekt på. Personligheten, sårbarheten, den svarte humoren.

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være ubehagelig å sammenligne seg med ABB? Jeg tror han er en ålreit og interessant fyr, som har gjort noe forferdelig, bare. Jeg skulle gjerne tatt en prat med ham. Jeg prøver å innynde meg, sender heksehyl, spent på å se om det funker.

Gjest maiapril
Skrevet

Jeg tror vi ikke ser og kjenner igjen eller engang snakker om de samme tingene. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i "mann", lyshåret", "vestkantungdom" eller "morder". Det er andre sider ved ABB som jeg legger vekt på. Personligheten, sårbarheten, den svarte humoren.

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være ubehagelig å sammenligne seg med ABB? Jeg tror han er en ålreit og interessant fyr, som har gjort noe forferdelig, bare. Jeg skulle gjerne tatt en prat med ham. Jeg prøver å innynde meg, sender heksehyl, spent på å se om det funker.

'' Jeg tror han er en ålreit og interessant fyr, som har gjort noe forferdelig, bare. Jeg skulle gjerne tatt en prat med ham.''

Fy f..., blir kvalm og sjokkert av slike utsagn...! Ålreit og interessant fyr som har gjort noe forferdelig "bare"! La oss si at du har en datter som går i barnehage. Plutselig blir hun en dag borte mens barnehagegruppa er på tur i skogen. Etter mange kaotiske timer blir hun funnet under en busk i skogen der, voldtatt og drept. Så får de tak i gjerningsmannen og du får høre i media at han kanskje har AS i likhet med deg. Får du da sympati for ham og prøver å finne likhetstrekk mellom deg selv og han, da? Ville du da sagt at du tror han er en "ålreit og interessant fyr" som har gjort noe forferdelig "bare"?

Men det aller verste utsagnet ditt var dette: ''Jeg prøver å innynde meg, sender heksehyl, spent på å se om det funker.''

Hva, virkelig? Du trenger hjelp! Jeg har alltid lurt på hva som feiler kvinnfolk som av en eller annen grunn blir fascinert av serie- eller massemordere som sitter i fengsel. Har sett programmer om det på TLC som heter "Fengselsbruder" eller noe sånt.

Jeg mener det opplagt er noe galt i hodet på folk som får romantiske tanker om et menneske som har gjort grusomme handlinger og attpåtil prøver å "innynde" seg hos ham ved å sende ham brev og gaver...

Hva feiler det deg, bortsett fra at du sier at du har AS?

????

Sjokkert hilsen fra

Bella Dotte
Skrevet

'' Jeg tror han er en ålreit og interessant fyr, som har gjort noe forferdelig, bare. Jeg skulle gjerne tatt en prat med ham.''

Fy f..., blir kvalm og sjokkert av slike utsagn...! Ålreit og interessant fyr som har gjort noe forferdelig "bare"! La oss si at du har en datter som går i barnehage. Plutselig blir hun en dag borte mens barnehagegruppa er på tur i skogen. Etter mange kaotiske timer blir hun funnet under en busk i skogen der, voldtatt og drept. Så får de tak i gjerningsmannen og du får høre i media at han kanskje har AS i likhet med deg. Får du da sympati for ham og prøver å finne likhetstrekk mellom deg selv og han, da? Ville du da sagt at du tror han er en "ålreit og interessant fyr" som har gjort noe forferdelig "bare"?

Men det aller verste utsagnet ditt var dette: ''Jeg prøver å innynde meg, sender heksehyl, spent på å se om det funker.''

Hva, virkelig? Du trenger hjelp! Jeg har alltid lurt på hva som feiler kvinnfolk som av en eller annen grunn blir fascinert av serie- eller massemordere som sitter i fengsel. Har sett programmer om det på TLC som heter "Fengselsbruder" eller noe sånt.

Jeg mener det opplagt er noe galt i hodet på folk som får romantiske tanker om et menneske som har gjort grusomme handlinger og attpåtil prøver å "innynde" seg hos ham ved å sende ham brev og gaver...

Hva feiler det deg, bortsett fra at du sier at du har AS?

????

Sjokkert hilsen fra

Hei!

Jeg ser ikke på ABB som en sadist - jeg ville heller ikke forholdt meg så "nøytral" om jeg hadde mistet noen 22. juli.

Jeg har heller ingen romantiske forestillinger - hvor har du nå det fra?

Gjest maiapril
Skrevet

Hei!

Jeg ser ikke på ABB som en sadist - jeg ville heller ikke forholdt meg så "nøytral" om jeg hadde mistet noen 22. juli.

Jeg har heller ingen romantiske forestillinger - hvor har du nå det fra?

''Jeg ser ikke på ABB som en sadist''

Neivel. Så det er ikke sadistisk å f.eks. lure ungdom ut fra gjemmesteder under falsk trygghet for så å plaffe dem rett ned?

'' - jeg ville heller ikke forholdt meg så "nøytral" om jeg hadde mistet noen 22. juli.''

Nei, men siden du da innser det, innser du kanskje også at det er bra å kunne tenke på dem som faktisk mistet noen av sine den 22. juli, og vise dem såpass respekt at du ikke sender gaver til ham som drepte barna deres på en så grufull måte?

''Jeg har heller ingen romantiske forestillinger - hvor har du nå det fra?''

Vel, jeg fikk bare det inntrykket av det du skrev. Det at du liksom hevder å kunne se "mannen bak masken" eller noe, og innbille deg at han er "god på bunnen" og sånn. Såpass god og snill faktisk, at du ikke ser noe problem i å kunne sende godteri til ham og prøve å få kontakt med ham. Det ga meg assosiasjoner til den serien jeg nevnte som omhandler enkelte kvinners forelskelse og kjærlighet til massemordere og seriemordere.

Jeg har nå sagt hva jeg mener om det du har gjort, så jeg skal ikke gjøre det mer nå. Konklusjonen ble jo at du har dine utfordringer og dine måter å tenke på, mens andre har sine. Så enkelt. Så jeg vil ikke dømme deg lenger. Du er deg, jeg er meg. Vi er alle forskjellige. ;)

• 2 år senere...
Skrevet

Hei!

Jeg også ; )

Klarer en med asperger å holde hodet klart i en stresset situasjon? Det må ha vært veldig stressende og slitsomt å planlegge å gjennomføre dette.

Anonymous poster hash: ad732...7c9

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om ABB hadde AS, men om han har det , så spiller det ikke noen rolle, for det som er forferdelig er hva han har gjort på lik linje med SS befal under Hitlers regime, kanskje verre en mange der også faktisk. Jeg skrev et innlegg i en avis som hadde temaet " diagnoser fører ikke til ondskap" etter denne hendelsen, siden AS diagnosen ble fremhevet i forbindelse denne udåden.

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...