Gå til innhold

Gå hjem selv fra SFO/være hjemme alene osv....

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Når begynte deres barn å gå hjem selv fra skole eller SFO, og være alene hjemme til dere kom hjem? Hvor lenge var de hjemme alene i starten?

Når sluttet de på SFO for godt? En ting er hverdagene, men feriene er jo lange, og hvis man ikke har besteforeldre osv som kan stille opp ei hel uke så blir det jo langdrøyt....

Nå er snuppelura mi nettopp ferdig med 1.klasse, men hun fikk prøve dette med å gå hjem selv noen ganger på slutten, og hun mestrer det flott. Stortrives hjemme alene (får være alene når vi er i butikken osv ellers også) og virker nesten mer moden når hun er alene enn når vi er hjemme....

Mener ikke at hun skal slutte på SFO allerede, for det er noe med det sosiale også, i tillegg til tilsynet, men jeg ser jo at om det fortsetter som dette trenger vi kanskje ikke full plass i flere år til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sluttet på SFO og var alene til vi kom hjem kl.16.15, etter jul i 3 klasse.

Minstemann er ferdig med førsteklasse nå og det er ikke aktuellt for ham å være alene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo litt an på hvordan dere bor osv? Bor dere i et byggefelt? Langt fra naboer? Etc..

Vi bor i typisk "villastrøk" med småveier i 30-soner og eneboliger tett i tett....

Skoleveien går langs gangveier og disse veiene med 30-soner uten fortau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Eldstemann gikk selv til og fra skolen/SFO fra etter jul i 1.klasse. Vi har kort og bilfri skolevei, og han ville gjerne gjøre det selv. Etter jul i 2.klasse sluttet han helt på SFO. Da hadde jeg en jobb som gjorde at jeg ofte var hjemme like etter ham, sånn at han ikke hadde mye tid helt alene. Han var en rolig type som heller ville være hjemme etter skolen enn på en kaotisk SFO, og han hadde venner i nabolaget som heller ikke gikk der.

Den yngste begynte å gå hjem selv fra SFO rundt juletider i 1.klasse, hun også - men hun sendes fra SFO omtrent på samme tidspunkt som når hun vanligvis ville blitt hentet, altså slik at jeg er hjemme samtidig med henne. Nå skal hun begynne i 2.klasse, og hun kommer nok til å gå på SFO lenger enn eldstemann, både fordi hun trives bedre der og fordi hun ikke er like velegnet til å få være alene hjemme som eldstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann gikk selv til og fra skolen/SFO fra etter jul i 1.klasse. Vi har kort og bilfri skolevei, og han ville gjerne gjøre det selv. Etter jul i 2.klasse sluttet han helt på SFO. Da hadde jeg en jobb som gjorde at jeg ofte var hjemme like etter ham, sånn at han ikke hadde mye tid helt alene. Han var en rolig type som heller ville være hjemme etter skolen enn på en kaotisk SFO, og han hadde venner i nabolaget som heller ikke gikk der.

Den yngste begynte å gå hjem selv fra SFO rundt juletider i 1.klasse, hun også - men hun sendes fra SFO omtrent på samme tidspunkt som når hun vanligvis ville blitt hentet, altså slik at jeg er hjemme samtidig med henne. Nå skal hun begynne i 2.klasse, og hun kommer nok til å gå på SFO lenger enn eldstemann, både fordi hun trives bedre der og fordi hun ikke er like velegnet til å få være alene hjemme som eldstemann.

Takk for svar.

Jeg vet ikke hva jeg hadde forestilt meg, men jeg er overrasket over at 6-åringen ønsker selv å gå hjem og å være alene. Godt å høre at det har funket for flere å ikke være fullt på SFO fra ganske tidlig!

Kanskje det bare er mora som ikke klarer å henge med på at ungen vokser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Vi bor i typisk "villastrøk" med småveier i 30-soner og eneboliger tett i tett....

Skoleveien går langs gangveier og disse veiene med 30-soner uten fortau.

Da tenker jeg dere bor på et trygt sted der hun alltid vil kunne finne naboer hjemme dersom det trengs..... Hvis hun selv liker å være alene hjemme i korte perioder, så går det nok helt fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste datter hadde full plass på SFO i 1. klasse og halv SFO-plass i 2. klasse. På slutten av 2. klasse praktiserte vi "flexitid", hvor hun selv valgt tidspunkt for å gå hjem (mellom skoleslutt og kl 14:30). Når vår eldste startet i 3. klasse, begynte vår yngste i 1. klasse. Vi valgte halv SFO-plass til begge og praktiserte "flexitid". Vi oppdaget fort at de stort sett ville gå hjem etter endt skoledag, så like over jul sluttet de begge på SFO.

Vi voksne er stortsett hjemme mellom 15:45 og 16:15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest svarene under her og tenker at vi må ha en fantastisk bra SFO siden barna mye heller vil være der en hjemme. Mitt eldste barn gikk full tid på SFO helt ut 4. klasse. Masse tilbud og forskjellige aktiviteter, og mye bedre for henne enn alternativet (som for hennes del ville være å gå hjem og sette seg foran tv'n.... Den yngste er nå ferdig med 3. klasse og har så langt gått full tid der. Litt usikker på hva det blir til dette siste året, muligens halv tid. Det er så mange hyggelige aktiviteter (bla dans) at hun uansett ikke vil ønske å slutte helt. Minstemann gikk alene (ofte sammen med en venninne da) hjem fra SFO fra og med starten i 2. klasse. Det ønsket hun selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beholdt en (deltids)plass ganske lenge, for å kunne bruke "ferieklubbene" og fordi vi syntes det var greit at de møtte opp på SFO om morgenen. Det er forskjell på å gå hjem og klare seg selv der, og på å være sist hjemmefra om morgenen og komme seg på skolen til riktig tid.

Hvis det er aktiviteter i SFO-tiden er det greit at de har et sted å oppholde seg mellom skolen og det de skal på. Sjekk hva som finnes i den retning før dere sier opp plassen helt, ofte er det større tilbud når de er ferdige med 1. klasse.

Mine erfaringer er fra en stor SFO med ganske variert og bra tilbud i skoleferiene. Andre steder er det så lite å gjøre på SFO at det er klart mer attraktivt å gå hjem. Da er det selvfølgelig ikke noen grunn til å ha dem der, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene våre sluttet for godt på SFO mot slutten av 3. klasse.

Fra slutten av 1. klasse gikk de hjem alene, men det var stort sett alltid noen hjemme da. Noen ganger kunne de da være alene en halvtimes tid.

Når de sluttet SFO, så var det dager (hadde en kortdag i uka hvor de sluttet kl. 11) som de var alene 4-5 timer. De storkoste seg :)

Ser for meg at minstemann i hovedsak kommer til å gå hjem alene fra høsten av nå (begynner i 2. klasse). Skal samsnakke med de av naboene som har jevngamle, om de kanskje skal gå sammen.

Jeg er hjemme, så det er ikke noe problem.

Ved skolen vår slutter de aller fleste på SFO i løpet av 3. klasse. Noen få fortsetter til 4.

Så lenge barnet synes det er greit å være alene hjemme en stund, og man stoler på at barnet ikke finner på noen voldsomme streker, så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde full plass på SFO de første to årene, og redusert plass i tredje klasse, for så slutte på SFO etter tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Mine to eldste hatet SFO, og begge sluttet etter 2. klasse. Den yngste har likt seg godt på SFO, men vil ikke fortsette der til høsten (4. klasse).

Men hos oss er det en del ting som gjør at dette fungerer veldig mye greiere enn mange andre steder:

Mine barn kjører skolebuss til og fra skolen. Dette gjør at vi ikke trenger SFO om morgenen, for bussen går såpass tidlig. I tillegg kommer de såpass sent hjem at det ikke blir lenge å vente før den første voksne (vanligvis meg) kommer hjem.

På vår SFO kan man kjøpe plass i ferier selv om ungene ikke har plass på SFO ellers.

Jeg jobber deltid, og har litt varierende arbeidstider, så ofte kommer jeg hjem samtidig med ungene.

Bestemor er hjemmeværende og bor like i nærheten av oss. Ofte velger ungene å gå til henne fra skolebussen, i stedet for hjem.

Om de velger å gå hjem bruker de såpass lang tid fra busslommen at det aldri blir snakk om mer enn en halvtimes tid hjemme før en voksen kommer. Det er ikke langt, men det er en bratt oppoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...