Gå til innhold

Høye Tvllingjenter

Gjest Kitina

Anbefalte innlegg

Gjest Kitina

Jeg har to tvillingjenter på 11 år og ni mnd. Har tatt røngten av hånden dems fordi jeg syns de virker små for aldreen. Tvilling 1 er 146 høy og har skjelettalder 11 år og fire mnd, tvilling 2 er 142 høy og har skjelettalder 10 år og 11 mnd. Tvllning 1 er 91 prosent? utvokst, og tvilling 2 90%. Legesøster leste opp tallene for meg. Hvor høye blir tvillingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Tvillingene er 11 år og 9 mnd kronologisk alder, men skjelettalder er bare henholdsvis 11 år og 4 mnd og hos den første, den andre 10 år og 11 mnd. Dvs at de har vektspotensiale svarende til den forsinkede skjelett alder og rtg. legen har konkludert med at den den ene er 91 % utvokst, den andre 90%. Dvs at den laveste vil strekke seg mer siden hun har et større vekstpotensiale. Beregning av sannsynlig voksen kroppslengde gjrørs på bakgrunn av aktuelle kropslengde og benkjernealder. Betingelsen for å gjøre dsse beregninger er at benkjernealdren er korrekt bestemt. Estimering av sluttlengde gjøres ut fra forskjelige tabeller, men det er en feilmargin på 2- 5 cm som det må tas hensyn til. Estimert ut fra slike tabeller vil en slutt lengde for den største være ca. 165 cm og den minste ca 159, men med den feilmargin jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...