Gå til innhold

Når legger din 15 åring seg i ferien?

Gjest tenåringsmor2

Anbefalte innlegg

Gjest tenåringsmor2

Styrer tenåringen leggetiden sin selv? Eller har du satt en grense på hvor lenge være oppe?

Sover tenåringen utover dagen- eller vekker du henne/ham? Dersom du vekker, hvilket klokkeslett skjer dette ved?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Jeg vekker min 13-åring 10.30. Han sover til da, til tross for at vi om dagen har kåken full av håndverkere som starter litt før 8.

Han legger seg innen kl 23 nå i ferien. Er som regel på rommet sitt fra 22.30, men skal slukke lyset 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har en tenåring (nettopp fylt femten). Nå i ferien pleier jeg å minne henne på at det er på tide å legge seg når klokka blir rundt midnatt... Da legger hun seg i senga med laptopen og ligger nok en stund og chatter med venner osv. Jeg pleier å titte inn til henne og si at nå bør hun sove om et øyeblikk og hun godtar det. Hvis jeg hadde forlangt at hun sov om et øyeblikk, så hadde hun nok blitt sur og irritert ;)

Vi pleier å spise frokost rundt kl 11 - og felles frokost vil hun nødig gå glipp av, så hun er som regel oppe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han legger seg når han vil og står opp når han vil. Det er mange andre ting det er viktigere å krangle om synes jeg, bl.a innetider. Bare han er inne klokka 22 så kan han sove når han sovner, men han blir vekket hvis han skal noe eller har en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er snart 12 og 14 og jeg sender dem i seng i 22:30-23-tiden, da er jeg trøtt som en strømpe sjøl. De sovner jo ikke med en gang, men ligger gjerne en stund og skravler og spiller på ds'ene sine.

Nesten-14-åringen våkner som regel mellom 8 og 9, mens nesten-12-åringen kan purke til langt over 10 om hun får muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Stort sett når hun vil.

Jeg kan "forlange" at hun er på rommet sitt, og hun får heller ikke være ute så lenge hun vil uten avtale.

Noen dager får hun sove så lenge hun vil, men er det ting/aktiviteter som tilsier at hun må opp før, forlanger jeg at hun stiller og ikke er sur og grinete av mange på søvn.

Egentlig regulerer dette seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en gutt på 14, 5 år, han legger seg stort sett når han vi,l som regel rundt 23. Han er ingen sysover og sover på en god dag til 8.30, det er heller han som vekker meg enn omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender 14-åringen i seng før jeg selv legger meg. Foreløpig ønsker jeg ikke at han skal styre rundt i huset når vi voksne sover. Nå som vi skal på jobb, betyr det at han må være i seng senest 23.

Han sover gjerne veldig lenge, men jeg pleier å ringe fra jobb og vekke han i 11-12-tiden. Jeg ønsker som sagt ikke at han skal snu døgnet fullstendig selv om det er ferietid. Ferien er i 8 uker, jeg synes det er alt for lenge å ha fullstendig vrangstillt døgnrytme.

Jeg innser at han etterhvert må få styre dette mere selv, men foreløpig ønsker jeg altså en viss kontroll. **Kontrollfrik-mor**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Hun styrer dette selv. Både i ferien og ellers. Vil hun sitte oppe halve natten, så gjerne for meg. Eller sove hele dagen. Hun legger seg oftest rundt midnatt, og er oppe før 11 på dagen. Skal hun noe ekstra bruker hun vekkerklokke og kommer seg opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tusler som regel i vei i halv ett-tida - og sover til ca kl 12.

Det er godt for oss alle å ha fri, og vi slakker grensene på sommeren.

Mor og far er lærere og har fri vi også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Vi vekker 13 åringen ca klokka 10 de fleste dagene, men han har fått sove til nesten 11 et par dager og. De få dagene det har vært fint vær, har vi vekket ham tidligere. Han legger seg rundt midnatt.

Hun på 11 legger seg ca klokka 23, og våkner mellom 9 og 10.

Hun på 8 legger seg mellom 22 og 23 og sover til ca 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Usj, vi er litt sløve og lar ham sove NESTEN så lenge han vil... Han legger seg, tja...det varierer. Alt fra 24-01. Altfor seint, men syns faktisk at han har blitt så stor at der er merkelig å si; Nå er det leggetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Han tusler som regel i vei i halv ett-tida - og sover til ca kl 12.

Det er godt for oss alle å ha fri, og vi slakker grensene på sommeren.

Mor og far er lærere og har fri vi også. :-)

helt likt slik vi har det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Jeg har en tenåring (nettopp fylt femten). Nå i ferien pleier jeg å minne henne på at det er på tide å legge seg når klokka blir rundt midnatt... Da legger hun seg i senga med laptopen og ligger nok en stund og chatter med venner osv. Jeg pleier å titte inn til henne og si at nå bør hun sove om et øyeblikk og hun godtar det. Hvis jeg hadde forlangt at hun sov om et øyeblikk, så hadde hun nok blitt sur og irritert ;)

Vi pleier å spise frokost rundt kl 11 - og felles frokost vil hun nødig gå glipp av, så hun er som regel oppe da :)

Farsken så heldig du er som får til felles frokost!! I dag dekket jeg bordet, tente lys og lagde kaffi og varm sjokolade. Hva skjedde? Jeg satt og spiste aleine.... pappaen sovna på sofaen, og de andre skulle bare ette eller annet først.....

Hva gjør du som får de til å ikke vil gå glipp av dette?

Jeg har tre barn med stoooor aldersforskjell, så de gode samtalene er vanskelig å få til.

Men eg husker de fra min ungdom :-) Koooselig var det. Kanskje jeg bare må vente noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenåringsmor2

Usj, vi er litt sløve og lar ham sove NESTEN så lenge han vil... Han legger seg, tja...det varierer. Alt fra 24-01. Altfor seint, men syns faktisk at han har blitt så stor at der er merkelig å si; Nå er det leggetid!

Ingen andre enn meg som lar ungdommen overta styringen selv på legging- siden de skal bli voksen (jmf tråden under)? Noe som innebærer skikkelig forsyving av døgnet?

Da jeg var ung selv, husker jeg ungdommen gjerne sov til 2-3 tiden på ettermiddagen.... Så de må vel ha vært lenge oppe kveldene før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsken så heldig du er som får til felles frokost!! I dag dekket jeg bordet, tente lys og lagde kaffi og varm sjokolade. Hva skjedde? Jeg satt og spiste aleine.... pappaen sovna på sofaen, og de andre skulle bare ette eller annet først.....

Hva gjør du som får de til å ikke vil gå glipp av dette?

Jeg har tre barn med stoooor aldersforskjell, så de gode samtalene er vanskelig å få til.

Men eg husker de fra min ungdom :-) Koooselig var det. Kanskje jeg bare må vente noen år?

Jeg forlanger at alle skal samles rundt frokostbordet og det gjør de. Ingen av dem har noe som er viktigere enn det å gjøre på den tiden av døgnet. :o) Dessuten vet de at dersom de ikke spiser da så må de ordne seg mat selv, jeg serverer ikke mat annenhver time hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg forlanger at alle skal samles rundt frokostbordet og det gjør de. Ingen av dem har noe som er viktigere enn det å gjøre på den tiden av døgnet. :o) Dessuten vet de at dersom de ikke spiser da så må de ordne seg mat selv, jeg serverer ikke mat annenhver time hele døgnet.

Er visst for veik jeg....Men om de ikke kommer må de lage maten selv ja, der firer jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ingen andre enn meg som lar ungdommen overta styringen selv på legging- siden de skal bli voksen (jmf tråden under)? Noe som innebærer skikkelig forsyving av døgnet?

Da jeg var ung selv, husker jeg ungdommen gjerne sov til 2-3 tiden på ettermiddagen.... Så de må vel ha vært lenge oppe kveldene før....

Vet ikke het om jeg skjønte svaret ditt, mendet skulle kanskje til trådstarter?

Vår tenåring får ikke sove lenger enn til 13, da må han stå opp. Da har han sovet ca 12 timer...Som oftest står han opp tidligere av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenåringsmor2

Ingen andre enn meg som lar ungdommen overta styringen selv på legging- siden de skal bli voksen (jmf tråden under på tenåringsforum)? Noe som innebærer skikkelig forsyving av døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenåringsmor2

Vet ikke het om jeg skjønte svaret ditt, mendet skulle kanskje til trådstarter?

Vår tenåring får ikke sove lenger enn til 13, da må han stå opp. Da har han sovet ca 12 timer...Som oftest står han opp tidligere av seg selv.

Vennepar sine tenåringer har overtatt styringen totalt selv- mtp leggetid. Sover til 14-16 på dagen...

Har nå blitt "streng" og forlanger at 15 åringen legger seg 2....

Utfra denne tråden her, så synes det som om at foreldre styrer ungdommen i legging mer enn jeg gjør. Rart- når det i tråden under her på tenåringsforum- kommer frem at legging må de styre selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...