Gå til innhold

Tiåring begynt nattvæting igjen etter blindtarmoperasjon


mira

Anbefalte innlegg

Min 10 1/2 år gamle datter måtte ta blindtarmen 17. oktober.

Både operasjon og tilfriskning har gått utrolig fort og bra, men hun har begynt å tisse på seg hver natt etter operasjonen! (ikke de aller første, men da sov hun heller ikke gjennom natten)

Noen netter våkner hun i tide slik at bare trusen blir våt, men svært ofte er det hele sengen det går ut over.

Hun var sengevæter tidligere, men har vært tørr i over halvannet år. Hadde svært liten hjelp av tabletter.

Drikker ikke eller minimalt om kvelden, og er nøye med å tømme blæren før hun går til sengs.

Kan det være bare muskulaturen som er svekket? Jeg har bedt henne om å "knipe" når hun er på do, men kan hun fortsette med dette?

Opplevelsen med operasjonen og sykehusoppholdet (kun ett døgn) var svært lite traumatisk, og jeg tror ikke problemet har bakgrunn i noe psykisk problem.

Likevel, så sliter hun litt med skole og skolearbeid for tiden og vi jobber veldig med motivasjon og med å øke selvtilliten hennes, så dette problemet passer veldig dårlig akkurat nå!

Har bestilt time hos lege, men vil gjerne ha råd om hva jeg kan gjøre for å hjelpe fortest mulig!

På forhånd takk!

Jeg poster også innlegget under barnemedisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff da, det var leit å høre at problemene med sengevætingen har startet igjen. Det er jo nærliggende å tro at det skyldes operasjonen siden det startet like etter den, vet ikke om blæren eller nerver kan bli skadet ved en blindtarm operasjon, men det kan sikkert noen av ekspertisen her inne svare deg på.

Det kan jo bare dreie seg om et tilbakefall også, uten at jeg tror det er spesielt vanlig for så gamle barn.

At det skulle være noe psykisk som fører til tissingen tror jeg ikke noe på, sengevæting er sjeldent psykisk betinget.

Siden hun sliter på skolen om dagen, tror jeg dere skal være forsiktige med å lage for mye styr av denne tissingen nå. La datteren din få sove med nattbleie og se om det ikke plutselig gir seg igjen om en liten stund. Hun har jo vært tørr, så det er jo håp om en rask bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til mira. Jeg vil mest sannsynlig tro at dette er forbigående.Det er liten sjanse for at det er nerver som er påvirket i forbindelse med inngrepet. Da ville det ikke bare vært problemer på natten. Prøv heller å se litt på dotidene hennes Holder hun seg det meste av dagen mens hun er på skolen?Går hun sjelden på toalettet. Det er viktig med faste dotidet 4 - 7 ganger pr. dag.Synes det er fint at du også har sendt dette til barnelegene. Håper det retter seg snart slik at det ikke blir en merbelastning for henne, men igjen ber jeg dere være litt obs på dovanene på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Mira. Jeg glemte å svare deg på spørsmålet om datteren din skal fortsette å knipe når hun er på toalettet. Det vil jeg ikke anbefale.Det å knipe strålen er ikke bra.Skal man knipe så er det bekkenbunnsmuskulaturen som skal brukes.Dette gjelder helst de med et lekkasjeproblem i forbindelse med fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...