Gå til innhold

Lettere depresjon og medikamentering (Kira)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sliter med en depresjon som etter hvert har blitt noe redusert - jeg kan være nokså bra til tider, men så tar den tak i meg med gråtetokter i noen timer og nedstemthet i perioder, kanskje noen dager, eller også bare til visse tider på døgnet. Har gått til behandling på psykiatrisk poliklinikk, det har dreid seg om samtaler som jeg etter hvert synes jeg får litt lite ut av, da de ikke hjelper meg så mye videre (skulle gjerne hatt et mer systematisk opplegg, særlig med tanke på å forebygge), men setter likevel pris på å ha den kontakten for å få prate ut. Fikk Trilafon da det sto på som verst, med angstanfall og kraftige gråtetokter, men det ble jeg bare verre av og har etter det prøvd å greie meg uten andre medikamenter enn Vallergan til å sove på. Begynte å trene da det sto på som verst, det hjelper også noe. Men nå røyner det litt på (selv om jeg ser lyset i tunnelen - i og med at tilstanden er situasjonsbetinget og jeg regner med å komme meg brukbart ut av dette når situasjonen om ikke alt for lang tid blir en annen). Derfor skulle jeg gjerne hatt noe å "flyte på" nå, og lurer på om Kira kunne være til hjelp for tilstanden min, eller om den bare vil gjøre vondt verre. Har hørt at det tar litt tid før den virker, men det er vel nokså individuelt. Er det lurt å starte med større eller mindre doser? Kan den kombineres med Vallergan? Må en trappe ned når en vil slutte, eller kan den bare kuttes ut tvert? Kan en ta seg et glass vin eller en øl i ny og ne (i forbindelse med måltider), eller må en ligge fullstendig unna alkohol? Eller finnes de noe annet jeg kan ta for å få det bedre? Takknemlig for svar og råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38140-lettere-depresjon-og-medikamentering-kira/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det undrer meg at du ikke har fått antidepressiva for depresjonen din.

Primært synes jeg du skal velge et SSRI fremfor Kira (Johannesurt). Medisinene er langt renere, dosen mer eksakt og evt bivirkninger og interaksjoner mer forutsigbare.

Skulle du tross dette velge Kira, er dette å betrakte som et SSRI-light med de samme krav til nedtrapping, den samme tiden før det virker, og de samme restriksjoner i forhold til alkohol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...