Gå til innhold

Laktoseintoleranse

Gjest fjshdfhsdkfhsk

Anbefalte innlegg

Gjest fjshdfhsdkfhsk

Jeg tror at min sønn på snart tre år har laktoseintoleranse. Han har i lengre tid hatt meget løs avføring og av og til diare. Jeg har nå over tre uker prøvd helt laktosefri kost, og han har da normal avføring, fastere enn han noen gang har hatt i sitt liv. Kostholdet før dette har bestått av mye melkeprodukter. Hos legen har han blitt undersøkt for matallergier og cøliaki og han har ikke noe av dette. Jeg ønsket gentest tatt, men det ønsket ikke legen å ta. Han sa at det var ingen måte å teste laktoseintoleranse på hos så små barn. Jeg har lest at man kan teste ved laktosebelastning (og se om blodsukkeret stiger). 1. Hvor gammel må barnet være før man kan teste med laktosebelastning? 2. Jeg mener at en gentest bør tas, er du enig? Bør jeg i så fall prøve en privat lege når ikke fastlegen vil gjøre det? 3. Kan jeg knuse Kerutab og Lactrase for å gi ham sammen med måltider med laktose, kan barn bruke disse? 4. Jeg gir ham 3 dl. laktosefri melk hver dag. Trenger han da tilskudd av kalk? 5. Er det noe annet jeg kan gjøre for å konstantere om han har laktoseinoleranse enn det jeg alt har nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi mistenkte det samme for 9 år siden da vår sønn hadde løs, rennende avføring, magesmerter og illeluktene fiser.

Vi prøvde oss frem først med å kutte ut melk og melkeprodukter og guttungen ble helt fin. Ble så henvist til dietetiker på sykehuset og tok med plan over hva han spiste over en uke og hun sa det var helt fint. Vi ga da kalktabletter (med tuttifruttismak, fra helsekosten). Man trenger slettes ikke melk for å holde seg frisk. :o) Jeg hadde ikke laget mer styr ut av det enn å holde ham unna melk og melkeprodukter en god stund, det er ganske sannsynlig at han vil vokse det av seg med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

At barnet har endret avføringen under laktosefri diett et et bevis for at han nå ikke tåler laktose, har en laktasemangel.. Allergi og cøliaci er utelukket etter legens undersøkelse. Jeg er enig i legens kommentar til gentest, gjøres ikke, men det kan en sjelden gang gjøres enzymundersøkelse av tarmsliminne for å vise laktasemangel, men det er ikke gentest.. Testen for laktose intoleranse er undersøkelse av avføring ( reduserende substans/clinitest ) under laktoseprovokasjon, inspeksjon av avføring og evt. stigning/mangel på stigning av blodsukker ved latose måltid. Barnet kan testes når som helst på om det tåler laktose: får blodsukker stigning eller ikke, se ovenfor. Latkosteintolerane utvikler seg utover i barnealderen, kan komme etter mage/ tarm infeksjoner, graden av laktasemangel kan variere, derfor også symptomene. Kerutab inneholder laktase, gis før måltidene .Diskuter bruken av Kerutab og Lactrase i tillegg til laktosefri melk. Avføringens konsistens / symptomer er veiledende. Med tre dl. laktosefri mellk et kalktilførselen.

tilfredsstillende, Syrnet melk og yoghurt ineholder lite laktose, gul ost inneholder ikke laktose og er viktig for kalktilførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...