Gå til innhold

Hva bruke feriepengene til og hvordan si fra nå?

Gjest ufornuftige kjøp syns mor da.....

Anbefalte innlegg

Gjest ufornuftige kjøp syns mor da.....

Min snart 13 årige datter fikk 1000 kr i feriepenger som hun skulle ha i 2 uker. Jeg har fortalt henne nøye at dette er penger hun må bruke med fornuft, og det vil si at hun ikke skal kjøpe krims og krams og ting hun ikke har bruk for. Hun sa at hun skjønte dette og kun skal kjøpe fornuftige ting. Jeg hadde tillit til henne og hun fikk lov å disponere pengene på egen hånd mot at hun holdt meg nogenlunde informert hva hun brukte disse på. I går var hun med et familiemedlem til sentrum for å se seg omkring, samt handle litt for feriepengene. I tillegg fikk hun 200 kr av meg for å kjøpe noen billige tøysko. Enden på dette var at hun kom hjem med to store poser etter å handlet på en billigkjede, alt fra solbriller, såper, plaketer, kosmetikk og masse annet krims krams hun ikke hadde bruk for. Hun hadde også handlet "feriegaver" til noen av sine venninner (dette hadde vi snakket om tidligere var unødvendig). Hun var kjempefornøyd med sin handel og mente hun hadde handlet fornuftig etter som alt var "kjempebillig". Jeg ble rimelig satt ut og ønsket selvfølgelig ikke ødelegge gleden over hennes "gode" kjøp. I tillegg kjøpte hun ikke skoene vi ble enig om og så og si alle feriepengene er brukt opp 3 dager av ferien.

Hvordan skal vi forholde oss til dette? Har såvidt nå tatt opp med henne at hun har handlet mye hun ikke har bruk for og at vi har begrenset med plass og frakte rundt på alt det ekstra hun har handlet. Hun går rett i forsvar og er selvfølgelig svært sårbar tatt hennes alder i betraktning. Jeg mener selv jeg har vært tydelig og det var ingen tvil før hun fikk sine feriepenger. Kjenner også det er litt vanskelig nå å ta opp dette med henne da vi lever tett på hele familien vi nå ferierer hos. Det var nok dumt av meg å la henne disponere hele beløpet på en gang, men jeg trodde virkelig hun skjønte hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, nå har hun ikke lommepenger resten av ferien, så enkelt er det. :o) Hun er akkurat som Snuppa mi. Om mine to hadde fått 1000,- hver hadde broren hatt igjen 950,- når ferien var slutt etter å ha brukt en femtilapp på godis, mens hun hadde vært blakk på dag 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun fortsatt har 200 kroner igjen, så hadde jeg inndratt dem siden de skulle ha gått til tøysko. Forøvrig hadde jeg ikke gjort noe som helst med dette annet enn å la være å gi henne mer penger i løpet av ferien. Hun har brukt opp pengene allerede og lærer mest av å måtte være blakk resten av ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har hun ikke lommepenger resten av ferien, så enkelt er det. :o) Hun er akkurat som Snuppa mi. Om mine to hadde fått 1000,- hver hadde broren hatt igjen 950,- når ferien var slutt etter å ha brukt en femtilapp på godis, mens hun hadde vært blakk på dag 2.

''Om mine to hadde fått 1000,- hver hadde broren hatt igjen 950,- når ferien var slutt etter å ha brukt en femtilapp på godis, mens hun hadde vært blakk på dag 2.

''

To søsken jeg kjenner ville ha endt opp slik: Den ene ville vært blakk på dag 2 - enten fordi han hadde kjøpt opp pengene eller fordi han i stor grad hadde kommet til å gi dem til noen han syntes trengte penger. Den andre ville ha ha hatt stort sett hele beløpet igjen på slutten av ferien - fordi hun hadde nektet å bruke egne penger og forsøkt seg med å trygle foreldrene om at de betalte isen, kinoene og alt annet hun måtte ha hatt lyst på i løpet av ferien...*s*

Enig i ditt forslag til løsning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du kanskje ikke burde ha gitt henne en hel tusenlapp på én gang, men det er nå så.

Uansett, nå er pengene hennes brukt opp og hun har ikke mer. Dette er en konsekvens hun selv må få kjenne på, hvis hun skal lære noe som helst av erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg ville ikke tatt fra henne gleden over å ha vært på shopping og kjøpt masse dill dall. Slikt er jo lykke for jenter i den alderen. Jeg kan nesten se for meg hvor morsomt hun hadde det. Å disponere en tusenlapp er stort, og det føles nok som om det er masse penger. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med frosken. Kjøp sko for det som er igjen, eller inndra pengene de skulle brukes til, hvis dere kommer til at det ikke er nødvendig akkurat nå.

Neste gang (f.eks. før jul) lar du henne ikke få så mye én gang, selv om hun evt. påstår at hun har lært av episoden. Vent med det til hun har vist det i praksis.

Når ting har roet seg litt, kan du snakke med henne om lokketilbud og holdbarhet på superbillige varer, en gang det faller naturlig - f.eks. når du skal handle noe til deg selv og lar være å velge nille-produktet, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen moralpreken vil føre noe positivt med seg la henne glede seg over krimskramset, men da blir det ingen tøysko, og ingen flere penger utover ferien. Da skjønner hun nok at det var dumt av seg selv, uten noen flere forklaringer. :-) Hun gjorde et forsøk på å være fornuftig, ved å kjøpe noe som var billig, nå får hun lære at mange billige ting fortsatt koster penger når det blir mange nok av dem. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt fra henne gleden over å ha vært på shopping og kjøpt masse dill dall. Slikt er jo lykke for jenter i den alderen. Jeg kan nesten se for meg hvor morsomt hun hadde det. Å disponere en tusenlapp er stort, og det føles nok som om det er masse penger. .

''Å disponere en tusenlapp er stort, og det føles nok som om det er masse penger. .''

Eh - det ER masse penger. Eller har jeg misforstått noe? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

''Å disponere en tusenlapp er stort, og det føles nok som om det er masse penger. .''

Eh - det ER masse penger. Eller har jeg misforstått noe? ;-)

''Eh - det ER masse penger.''

Ja det er masse penger. Men på en shoppingtur i storbyen holder det ikke så lenge. Selv om man handler billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "snill" og dårlig oppdrager at jeg ikke hadde blitt gretten over det ;-)

Hun syntes tydeligvis hun har gjort en masse herlige kupp.

Som den elendige oppdrageren jeg er, hadde jeg sikkert forsynt henne med enda litt mer penger...

*dukker for råtne tomater nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg er så "snill" og dårlig oppdrager at jeg ikke hadde blitt gretten over det ;-)

Som den elendige oppdrageren jeg er, hadde jeg sikkert forsynt henne med enda litt mer penger...

''Som den elendige oppdrageren jeg er, hadde jeg sikkert forsynt henne med enda litt mer penger...''

signerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som den elendige oppdrageren jeg er, hadde jeg sikkert forsynt henne med enda litt mer penger...''

signerer....

Ah, da er jeg i alle fall ikke alene om å være "soft" :-)

Den ene av mine unger har ikke tatt skade, i alle fall. En fornuftig ung dame, på alle vis. Broren er det muligens verre med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferskenblomst

Må egentlig nesten le litt. Dette er min egen 14 åring i et nøtteskall. Hun får med seg 300 kr i lommepenger til en helg på leir og er blakk fredag kveld. Hun ønsker seg gavekort til bursdag og jul, og kommer storfornøyd hjem med sine "super-kupp på SALG". Grusomme topper, og unyttige solbriller. Hun har vel nå minst ti par. i ulike farger og fasonger. Skjerfdilla har hun også, så det ligger slengt en haug med skjerf inne på rommet hennes. Alle penger hun får bare sklir ut av fingrene hennes. Var på leir her en helg (Fred, lørd, søndag) og fikk med seg 250. Fredag var hun blakk. Kom smygende på lørdag og spurte så pent om mer, men fikk nei.

La 13 åringen din kose seg over sine kupp, men ikke gi henne mer penger. Brukt er brukt. Kjøper lillebror en is for sine penger så får hun se på. Men mor kan jo kanskje kjøpe en is til hele familien litt oftere enn tenkt, slik at hun får litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som den elendige oppdrageren jeg er, hadde jeg sikkert forsynt henne med enda litt mer penger... ''

Du må da ikke ta fra oss tanter den oppgaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg er helt enig med frosken. Kjøp sko for det som er igjen, eller inndra pengene de skulle brukes til, hvis dere kommer til at det ikke er nødvendig akkurat nå.

Neste gang (f.eks. før jul) lar du henne ikke få så mye én gang, selv om hun evt. påstår at hun har lært av episoden. Vent med det til hun har vist det i praksis.

Når ting har roet seg litt, kan du snakke med henne om lokketilbud og holdbarhet på superbillige varer, en gang det faller naturlig - f.eks. når du skal handle noe til deg selv og lar være å velge nille-produktet, hvis du skjønner hva jeg mener.

''Når ting har roet seg litt, kan du snakke med henne om lokketilbud og holdbarhet på superbillige varer, en gang det faller naturlig - f.eks. når du skal handle noe til deg selv og lar være å velge nille-produktet, hvis du skjønner hva jeg mener.''

Tull og tøys....ungdom i dag er sannelig kravstore nok. Man trenger ikke lære dem at det som er dyrest er best. Slettes ikke alltid dette holder mål. Man skal være glad så lenge barna finner gleden i ting kjøpt superbillig og på tilbud. Nå til dags er det vel mer sjelden at klær og ting blir brukt opp. Man kjøper heller nytt fordi man ønsker noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når ting har roet seg litt, kan du snakke med henne om lokketilbud og holdbarhet på superbillige varer, en gang det faller naturlig - f.eks. når du skal handle noe til deg selv og lar være å velge nille-produktet, hvis du skjønner hva jeg mener.''

Tull og tøys....ungdom i dag er sannelig kravstore nok. Man trenger ikke lære dem at det som er dyrest er best. Slettes ikke alltid dette holder mål. Man skal være glad så lenge barna finner gleden i ting kjøpt superbillig og på tilbud. Nå til dags er det vel mer sjelden at klær og ting blir brukt opp. Man kjøper heller nytt fordi man ønsker noe nytt.

Jeg mener slett ikke at dyrest er best. Jeg fikk bare inntrykk av at trådstarter syntes varene i stor grad var i kategorien lite holdbart rusk og rask. Men det kan godt hende jeg misforsto. Og hvis resultatet kan bli at det neste gang handles for det dobbelte, er det selvsagt et dårlig råd.

Jeg mener på ingen måte at det er feil å gjøre kupp, langt ifra. Det betyr ikke at jeg ønsker at tenåringen min skal la seg friste av alt som har en førpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man skal være glad så lenge barna finner gleden i ting kjøpt superbillig og på tilbud''

Det forutsetter at tingene er brukbare og kommer til å bli anvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal _ikke_ kaste råtne tomater. Du gjennomgå mer enn nok når hun er ferdig oppdratt, og er blitt som hun jeg kjenner som shopper opp hele lønna første uka, og så drar hjem til mamma etter penger til mat og regninnger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...