Gå til innhold

Hva bruke feriepengene til og hvordan si fra nå?

Gjest ufornuftige kjøp syns mor da.....

Anbefalte innlegg

Jeg skal _ikke_ kaste råtne tomater. Du gjennomgå mer enn nok når hun er ferdig oppdratt, og er blitt som hun jeg kjenner som shopper opp hele lønna første uka, og så drar hjem til mamma etter penger til mat og regninnger;)

''Du gjennomgå mer enn nok når hun er ferdig oppdratt, og er blitt som hun jeg kjenner som shopper opp hele lønna første uka, og så drar hjem til mamma etter penger til mat og regninnger;)''

Beklager å måtte ødelegge skadefryden for deg, men hun er ute av redet for lengst og svært så fornuftig med sine disposisjoner - både med penger og annet. Ikke sikkert jeg kommer til å kunne si det om den neste, men...vi får se. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

For din datter er dette tydeligvis verdifulle skatter! En 13-åring har et helt annet perspektiv enn en voksen. Hvis du mener noe bestemt med

'' fornuft, og det vil si at hun ikke skal kjøpe krims og krams og ting hun ikke har bruk for''

må du nesten sette opp en spseifisert handleliste! Er det hennes penger, som hun har fått, må hun få disponere dem selv, men hun kan da heller ikke få annet enn "livsopphold" resten av tiden disse pengene var ment å vare. Synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker selv mine handler på den alderen. Slikt krimskrams som vi voksne synes er noe stort tull, er kjempeviktig når man er 13 :)

Jeg var ofte hos ei tante i et annet land om sommeren i den alderen. Ikke så langt unna der hun bodde var det ei herlig handlegate med spesielt en butikk jeg elsket. Der hadde alt mulig rart av merkelige og ubrukelige greier. Jeg brukte det meste av feriebudsjettet mitt der :)

Jeg kjøpte dopapir med morsomme bilder på, et vinglass med piggtråd på stetten, kjøpte også ei virkelig fin rosa bukse - som jeg brukte til det bare var filler igjen. Jeg kjøpte også mange sånne "evighetsmaskiner" - små figurer i blankt stål som man satte i bevegelse også fortsatte de å bevege seg. Tror jeg hadde rundt 50 forskjellige...

Mor var ikke alltid like fornøyd, men jeg elsket det!

At datteren din nå har brukt opp mye av pengene, det får bli en lærepenge for henne. Men la henne kjøpe krimskramset sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Vi er akkurat kommet fra ferie og min 11-åring har kjøpt ting som for han er skatter og for meg rot og dill. ;o)

Jeg hadde kanskje ikke gitt alle pengene med en gang, men generelt er så dilleting som gullskatter for dem i den alderen, slik var jeg selv også. Så jeg lar guttungen handle litt slikt, pappaen er i mot, for han brydde seg ikke om dill, han er nemlig født fornuftig han. ;o)

Jeg hadde tatt tilbake penger for sko, eller evnt om de også var oppbrukt, gitt en konsekvens i form av en jobb e.l, og lært den leksa at en må være med på slike innkjøp.

Nå har hun jo ikke penger resten av ferien, der hadde jeg også vært litt steil, ikke gitt mer, kun til evnt kjøp som jeg selv mente var greie, som nye sko.

Det er jo noe med baggasjen også, så jeg holder guttungen litt igjen, forklarer at det tar plass, men noe får han allikevel kjøpe for sine egne feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør ingen stor sak ut av det, men lar henne selv finne ut hvordan det er å være blakk resten av ferien. Synes jeg.

Om hun ikke kjøpte sko for øremerkede midler, ville jeg forventet å få akkurat de pengene tilbake.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "snill" og dårlig oppdrager at jeg ikke hadde blitt gretten over det ;-)

Hun syntes tydeligvis hun har gjort en masse herlige kupp.

Som den elendige oppdrageren jeg er, hadde jeg sikkert forsynt henne med enda litt mer penger...

*dukker for råtne tomater nå*

Jeg er veldig svak for entusiastisk lykke, og hadde neppe gått inn i rollen som gledesdreper.

Tror også jeg kunne funnet på å mildne etter en stund og supplert med litt penger eller spandert ting som feriepengene egentlig var ment å dekke. Men prinsippielt burde jeg da skaffet råtne egg og tomater og kastet på meg selv.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...