Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

ja, det blir for drøyt. Tenk om jeg selv hadde hatt en syk sønn, f.eks. med hjernesvulst?

''ja, det blir for drøyt. Tenk om jeg selv hadde hatt en syk sønn, f.eks. med hjernesvulst''

Ikke sant....Jeg hørte akkurat på TV2s "Sommeråpent" nå at Geir Lippestad mistet faren sin i ung alder - pga av hjernesvulst. Slike ting skal man ikke lyve om:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Gjest frillen

Sjansen for at jeg hadde gitt en slant hadde økt betraktelig om han ikke hadde løyet. Løgn er løgn. I min verden. Hvorfor ikke si det som det er da? Det er vel mye bedre?

Det forsøkte jeg å forklare deg. Å snakke sant gir mindre eller ingen penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke ramle meg inn å rakke ned på disse menneskene i noen som helst sammenheng. Jeg gir det jeg kan gi av det jeg har mulighet til å gi. I går forsvant hele røykpakka mi hehe. Men jeg kan jo bare kjøpe ei ny :) Jeg vet jeg ikke burde røyke, men det er som du sikkert forstår ikke poenget her :)

Takk.

Nuvel, du gjorde jo deg selv en tjeneste, i hvert fall! :glis:

Neida, det er bra man hjelper, og det er skremmende å se hvor mange unnskyldninger folk finner på for ikke å hjelpe.

Det er den letteste sak i verden å finne unnskyldninger for ikke å hjelpe noen....

Godt du gjør det!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Du har sikkert rett. Jeg hjelper der jeg kan, og gir til tiggere og kjøper magasiner. Men det er noe med folk som kommer på døra mi....

Ønsk de velkommen med hjertet Colette. Det gjør deg og dem godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som har kjøpt "kunst" av folk som kom på døra for og selge med en lapp i hånda, grunnet døvhet o.l. Jeg trodde dem faktisk.

Vi har noen ganger kjøpt bilder fordi vi syntes de var fine. De som solgte har sagt de har vært studenter og snakket litt norsk/engelsk.

Jeg kjenner jeg bli litt irritert når folk gjemmer seg bak stumhet, døvhet eller annen nøye regisert hjelpesløshet - som sannsynligvis ikke er sant.

De som kommer med en lapp i hånda får ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Et godt poeng.... :-)

Det er jo tilnærmet gratis legehjelp for alle i Norge (også flyktninger og turister så vidt jeg vet), så man må liksom finne på en annen "lidelse" enn sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner det, og jeg hjelper gjerne de jeg kan hjelpe.

Jeg mener heller ikke du skal blakke deg, men jeg synes du bør være "stor nok" til å se gjennom fingrene med "syke bestemødre".

Det er noe som skrives fordi det er mindre ydmykende enn bare vanlig tigging.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Nuvel, du gjorde jo deg selv en tjeneste, i hvert fall! :glis:

Neida, det er bra man hjelper, og det er skremmende å se hvor mange unnskyldninger folk finner på for ikke å hjelpe.

Det er den letteste sak i verden å finne unnskyldninger for ikke å hjelpe noen....

Godt du gjør det!

Med vennlig hilsen

''Nuvel, du gjorde jo deg selv en tjeneste, i hvert fall! :glis:''

Ja slik kunne jeg sett det om jeg ikke hadde kjøpt ei ny pakke :)

''Neida, det er bra man hjelper, og det er skremmende å se hvor mange unnskyldninger folk finner på for ikke å hjelpe.''

Jeg forstår ikke at folk ikke ser ut til å forstå hvor jævlig disse menneskene har det.

''Det er den letteste sak i verden å finne unnskyldninger for ikke å hjelpe noen....''

Merkelig nok.

''Godt du gjør det!''

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som lyver gjør det fordi de er tvunget til det. Sannsynligheten for at du og andre gir øker med hvor grusom historie personen kan presentere for deg. Det holder ikke at personen sier at den er sulten, grusomt - men sant. Som en mor jeg så ble konfrontert med at hun lot sitt barn tigge. De gir ikke meg noe og dermed lar jeg barnet mitt tigge. Det gir barnet mitt mat den dagen, verdt en tanke eller to kanskje?

Denne er også verdt en tanke eller to - spesielt hvis du bryr deg om barna til romfolket (den er lang men det er også nødvendig - fra BBC):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hva med fattigdommen, og desperasjonen, og at Europa ikke hjelper folk som lever slik?

Løgnene er totalt harmløs - alle forstår at det er fordi de trenger penger.

''alle forstår at det er fordi de trenger penger.''

Men alle (inkl deg) bør jo forstå at ingen liker å få fremmede folk på døren som tigger om penger? Det være seg rumenere, tv-aksjonen eller andre som vil ha penger....

De fleste av oss misliker sterkt å bli stilt i en slik situasjon, hvor man må avvise noen som er så pågående at de faktisk går inn på mitt private område og ringer på min private dør - fordi de synes at jeg skal GI dem penger.

Penger jeg selv har måttet jobbe for.

En ting er de som står på gaten hvor jeg kan velge grad av dialog selv - men jeg vil ikke ha noen på døren min. Og det burde være ganske forståelig for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tilnærmet gratis legehjelp for alle i Norge (også flyktninger og turister så vidt jeg vet), så man må liksom finne på en annen "lidelse" enn sykdom...

Nei, det er det ikke, faktisk.

Disse er sannsynligvis dekket gjennom EØS-avtalen (Europeisk helsekort), men en norsk egenandel på 200-300 kr er fremdeles en enorm sum for noen som kanskje har en dagsinntekt på 50-100 kr.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar deg tid til å se denne (fra BBC), så forstår du sannsynligvis hvorfor du ikke skal ha noen dårlig samvittighet for det riktige du gjorde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frillen

Det er jo tilnærmet gratis legehjelp for alle i Norge (også flyktninger og turister så vidt jeg vet), så man må liksom finne på en annen "lidelse" enn sykdom...

Om hans kone og evnt barn sitter i hjemlandet så hjelper vel våre helsetjenester dem fint lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo bare bullshit det som stod på lappen.

''Nei, det er jo bare bullshit det som stod på lappen.''

Ja, og uansett velger du selv hvordan du håndterer en person som ringer på døra di. Nordmenn har også rett til å være individer, det er ingen her som behøver å diktere deg at du skal gjøre slik og sånn fordi det er Det Eneste Rette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''alle forstår at det er fordi de trenger penger.''

Men alle (inkl deg) bør jo forstå at ingen liker å få fremmede folk på døren som tigger om penger? Det være seg rumenere, tv-aksjonen eller andre som vil ha penger....

De fleste av oss misliker sterkt å bli stilt i en slik situasjon, hvor man må avvise noen som er så pågående at de faktisk går inn på mitt private område og ringer på min private dør - fordi de synes at jeg skal GI dem penger.

Penger jeg selv har måttet jobbe for.

En ting er de som står på gaten hvor jeg kan velge grad av dialog selv - men jeg vil ikke ha noen på døren min. Og det burde være ganske forståelig for de fleste.

Men det er ikke forståelig hvis man er desperat og sulten.

Da er logikken forskjellig fra hvis man har hus, mat og sikkerhet.

De går ikke på dørene fordi de liker å plage folk. De gjør det fordi de ikke har andre realistiske valg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Denne er også verdt en tanke eller to - spesielt hvis du bryr deg om barna til romfolket (den er lang men det er også nødvendig - fra BBC):

Jeg så den her om kvelden. Den er lagt ut her tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke, faktisk.

Disse er sannsynligvis dekket gjennom EØS-avtalen (Europeisk helsekort), men en norsk egenandel på 200-300 kr er fremdeles en enorm sum for noen som kanskje har en dagsinntekt på 50-100 kr.

Med vennlig hilsen

Da er de med andre ord dekket på lik linje med alle oss andre....så hvorfor sier du at de ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene behøver ikke utelate det andre :)

For meg ekskluderer det ene det andre. 500,- til noen, blir 500,- mindre til andre.

Om jeg gir til noen som kommer på døra med en lapp som sannsynligvis er bare jug, vet jeg ikke om pengene går til reell hjelp. Jeg bidrar til å opprettholde et system jeg synes blir helt feil. Dessuten risikerer jeg å få stadig flere på døra etter som ryktene går.

Er jeg derimot rundhåndtet meg organisasjoner jeg vet er flike til å få pengene til å utgjøre en viktig forskjell, er jeg sikret en god investering.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...