Gå til innhold

En fra Rom-folket på døre


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Ja, det var det innslaget. Karoli var kun villig til og hjelpe "sine egne". At han ikke ville vedkjenne seg sine egne, ble jo senere avkreftet av ekseperter som fastslo at de han snakket med i Årvoll-leiren også var sigøynere (Romfolk)

Har ikke fått med meg dette Karoli-opplegget. Har du en link eller to?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 633
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    171

  • mrxx

    94

  • PieLill

    52

  • Colette

    34

Mest aktive i denne tråden

Gjest frillen

I tillegg til at romfolk, som alle andre, er individer.

Folkene på filmen har intet med folkene på Årvoll å gjøre. Det er ikke de samme.

Slike filmer er som å lage en film om en gruppe kriminelle nordmenn, og så presentere det som om hele Norges befolkning er kriminelle. Ingen i Norge ville akseptert det.

Men med romfolk så gjør man det glatt, og skremmende mange er ukritiske nok til å tro på det.

Med vennlig hilsen

Jeg holder helt og holdent med det. Det er skremmende og det er skremmende at de ved å gjøre dette opprettholder det fordømt vanskelige livet disse menneskene allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se dette i lys av innlegget jeg svarte på hvor jeg blir ganske godt lynsjet fordi jeg har mer tro på å gi til dem som vet å hjelpe enn og strø ut penger i blinde.

Derfor var jeg så bastant. For øvrig gir jeg til organisasjoner som jeg har så stor tillit til at jeg ikke har behov for å forsøke å styre dem med pengene mine. Om jeg nå hadde vært så rik at jeg kunne gjort det.

:-)

mvh

Ok, PieLill:-) Jeg vet at du er en klok og fornuftig dame:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Tråden har blitt så lang at det går helt i surr for meg. Hvilket "utspill" tenkte du på?

Der du skrev tullball som svar på mitt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet:-) Det er nok "sigøynerblod" i mange flere i Norge enn mange liker og innse. Jeg har selv vært gift med en "tater". Han var vakker som dagen er lang....og utrolig sjarmerende. Men det var visse problemer med han og det sosiale livet, for og si det sånn. Både mine fordommer og min kjærlighet for dette folkeslaget har muligens en fortid i dette:-)

Ja, det kan være mer komplisert når det blir personlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk med meg at Karoli oppsøkte gruppen, fant ut at de var så forskjellige at de ikke engang kunne forstå hverandres språk i det hele tatt, og så forsvant han.

Var det det du refererte til? (Det er det eneste jeg har sett.)

Med vennlig hilsen

''Jeg fikk med meg at Karoli oppsøkte gruppen, fant ut at de var så forskjellige at de ikke engang kunne forstå hverandres språk i det hele tatt, og så forsvant han.''

Av en rumener (altså ikke romfolk, men en rumener) hørte jeg at grunnen til at de ikke ville snakke med Karoli var at de regnet med å få mer ut av Folk er folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du det?

Du hadde sett BBC dokumentaren, og har kanskje også lest NRK artikkelen?:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8032190

Jeg tror dessverre ikke at dette enkelt kan løses ved å gi de en jobb og/eller passiv stønad og/eller bosted og alle muligheter til utdannelse for deres barn, all den tid det har vært forsøkt et stort antall ganger tidligere og kostet hundrevis av millioner kroner - med fullstendig fiasko som resultat.

Så at det skulle hjelpe dem spesielt mye ved å gi når de tigger tror jeg intet på. Det vil bare bistå til å oppretteholde status quo.

De må måte sterkere krav - sammen med støtte, knyttet tett opp til kravene. Hvis ikke deres tiggekultur og "passiv støtte kultur" endres, så vil heller ikke deres situasjon endres.

Og ja - de skal behandles som individer. Men det krever også at de oppfører seg som individer.

''Så at det skulle hjelpe dem spesielt mye ved å gi når de tigger tror jeg intet på. Det vil bare bistå til å oppretteholde status quo.

De må måte sterkere krav - sammen med støtte, knyttet tett opp til kravene. Hvis ikke deres tiggekultur og "passiv støtte kultur" endres, så vil heller ikke deres situasjon endres.

Og ja - de skal behandles som individer. Men det krever også at de oppfører seg som individer.''

Helt enig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Ja, selvfølgelig. Siden jeg ikke er enig med deg, synes jeg barn som sluter er det beste som finns.

Prøv å vær bitte-litt saklig. Jeg ønsker fattigdommen til livs minst like mye som du. Jeg har bare ikke tro på dine framgangsmåter.

Om ingen gav til barna som blir sendt av sine foreldre for å tigge, hadde kanskje barna i stedet fått gå på skole, fått seg en utdanning og i sin tur ikke hatt behov for å tvinge sine barn på gaten for å tigge.

Har du tid bør du virkelig ta en titt på denne dokumentaren.

mvh

''Ja, selvfølgelig. Siden jeg ikke er enig med deg, synes jeg barn som sluter er det beste som finns.''

Du får lese det jeg skriver. Du behøver ikke være enig med meg i ett og alt. Men ønsker du at barn ikke skal sulte, så sørger du i den grad du kan for at de ikke behøver å gjøre det. Har du ikke midler til å hjelpe noen av dem så kan holdningene dine også være til hjelp for dem. Det er bedre å møte en tigger på døra med et hyggelig smil og si sorry enn å møte den personen med mistillit og vonde tanker om den (ja kroppsspråket forteller ofte tydelig hva vi synes om noen). Hvordan du videre snakker om dem, med venner, naboer, arbeidskollegaer, barna dine osv er også avgjørende for hvordan disse menneskene bemøtes. Det er DER jeg skulle ønske at du så på disse menneskene med litt andre øyne.

''Prøv å vær bitte-litt saklig. Jeg ønsker fattigdommen til livs minst like mye som du. Jeg har bare ikke tro på dine framgangsmåter.''

Jeg er så saklig jeg faktisk makter i akkurat denne tråden, tro meg. Jeg har lyst til å skrike j' kloakkrotter til enkelte som sitter og flirer over ting som absolutt ikke er noe å flire over i denne tråden. Mennesker sulter for f' og her sitter det folk og ler over at noen kjeppjager dem. Jeg gremmes og jeg prøver faktisk alt jeg kan å holde igjen på følelsene mine rundt akkurat dette.

''Om ingen gav til barna som blir sendt av sine foreldre for å tigge, hadde kanskje barna i stedet fått gå på skole, fått seg en utdanning og i sin tur ikke hatt behov for å tvinge sine barn på gaten for å tigge.''

Disse barna hadde sultet. Det finnes ikke skoletilbud til disse barna. De fleste av dem har knapt nok tak over hodet. De har muligens et halvt skjul.

''Har du tid bør du virkelig ta en titt på denne dokumentaren.''

Har sett den og overhodet ikke endret mine synspunkter om at jeg ønsker å gi til disse menneskene. At jeg ser deres nød og at jeg ønsker å bidra til at kanskje én enkelt dag blir bedre for dem selv om jeg vet at den neste sikkert blir ett rent h'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Neste gang jeg hører at noen har gitt romfolk en hest, så skal jeg tenke på deg! :D''

He...he....:-) Det skal du ikke se bort fra:-) Vi har faktisk en hest i familien, men jeg tviler på at den kan gis bort. Men vi har mange katter da:-)

''Vi har faktisk en hest i familien, men jeg tviler på at den kan gis bort. Men vi har mange katter da:-)''

Er hesten på morsiden eller farsiden? Er kattene inngiftet?

Man gir da ikke bort en gammel tante eller onkel!

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg fikk med meg at Karoli oppsøkte gruppen, fant ut at de var så forskjellige at de ikke engang kunne forstå hverandres språk i det hele tatt, og så forsvant han.''

Av en rumener (altså ikke romfolk, men en rumener) hørte jeg at grunnen til at de ikke ville snakke med Karoli var at de regnet med å få mer ut av Folk er folk...

Det blir spekulasjon, og kan jo like gjerne være fordi rumeneren du snakket med ikke liker romfolk? (Det er dessverre veldig mange som ikke gjør det.)

Uansett er det jo to helt forskjellige grupper - den ene er reisende (i Norge), den andre vanligvis bofast i Romania.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være mer komplisert når det blir personlig.

Med vennlig hilsen

Ja, det kan det. Dette ligger langt tilbake i tid, og de ville aldri innrømme at de tilhørte "taterene". Det var en stor hemmelighet i familien, hvor ikke en gang min eksmann visste noe om sin fortid. Moren hans var en av dem som ble tvangstatt fra sine foreldre, og ble plassert på barnehjem. Hun levde med sin skam overfor sin bakgrunn, så lenge hun levde.

Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vi har faktisk en hest i familien, men jeg tviler på at den kan gis bort. Men vi har mange katter da:-)''

Er hesten på morsiden eller farsiden? Er kattene inngiftet?

Man gir da ikke bort en gammel tante eller onkel!

:-)

mvh

''Man gir da ikke bort en gammel tante eller onkel!''

Man ser da ofte at svigermødre gis bort gratis ved avhenting, på DOL.

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Et godt argumentert og saklig innlegg! Gratulerer!

Med vennlig hilsen

Takk. Nå ble jeg akkurat litt usaklig her, men jeg blir så forbanna fortvila over enkeltes syn på disse stakkars menneskene. Jeg klarte med andre ord ikke å holde min sti helt ren :) Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan det. Dette ligger langt tilbake i tid, og de ville aldri innrømme at de tilhørte "taterene". Det var en stor hemmelighet i familien, hvor ikke en gang min eksmann visste noe om sin fortid. Moren hans var en av dem som ble tvangstatt fra sine foreldre, og ble plassert på barnehjem. Hun levde med sin skam overfor sin bakgrunn, så lenge hun levde.

Tragisk.

Jeg vet om en nynazist (!) som reiste med skolen til konsentrasjonsleirene i Polen. Tøff i trynet, og en pest og en plage.

Der oppdaget han slektninger som var døde, og at han selv var jøde!

Han fikk nok noe å tenke på! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Nå ble jeg akkurat litt usaklig her, men jeg blir så forbanna fortvila over enkeltes syn på disse stakkars menneskene. Jeg klarte med andre ord ikke å holde min sti helt ren :) Huff.

Nuvel, flere av "dem" forsøker å provosere med vilje, nettopp for å trekke deg ned på deres nivå (selv om de i denne tråden faktisk har vært ganske så sivilisert sammenlignet med trådene for et par dager siden.)

De som begår personangrep gjør det kun fordi de ikke har argumenter. Du har argumenter - virkelig gode argumenter, og du formidler dem klart og tydelig, på en fin måte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''Your choice! Men jeg skulle, som nevnt over, ønske at du evnet å se på dine medmennesker med litt andre øyne enn at de er til bry for deg om de dukker opp på døra di''

Du begynner å bli litt ufin. PieLill velger heller å gi til andre som hjelpe mer enn å gi til enkeltmennesker.

Det betyr ikke at hun er noe dårligere til å hjelpe fattige enn hva du er. For alt du vet så kan hun gi mye mer enn hva du gjør.

Dette er faktisk en form for hersketeknikk, noe du også brukte i ett annet innlegg hvor du mente at hun ikke brydde seg om at barn sultet.

Du begynner å oppføre deg som Sør og ender opp med at ingen tar deg alvorlig.

''Du begynner å bli litt ufin. PieLill velger heller å gi til andre som hjelpe mer enn å gi til enkeltmennesker. Det betyr ikke at hun er noe dårligere til å hjelpe fattige enn hva du er. For alt du vet så kan hun gi mye mer enn hva du gjør. Dette er faktisk en form for hersketeknikk, noe du også brukte i ett annet innlegg hvor du mente at hun ikke brydde seg om at barn sultet.''

Huff, jeg blir så forbanna fortvilet over enkeltes holdninger til disse stakkars menneskene at jeg muligens ikke klarer å holde meg helt saklig hele tiden. Det er en uting. Jeg ønsker ikke å utvise noen hersketeknikk i denne sammenhengen og jeg tror virkelig at hun ikke ønsker at barn skal behøve sulte.

''Du begynner å oppføre deg som Sør og ender opp med at ingen tar deg alvorlig.''

Dette synes jeg er en unødvendig kommentar fra deg. Sør og jeg kan ha sammenfallende meninger om dette, men vi er ulike individer og jeg kan fint lite gjøre om noen ikke tar meg på alvor. Jeg er dødsens alvorlig i det jeg forsøker å formidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi har faktisk en hest i familien, men jeg tviler på at den kan gis bort. Men vi har mange katter da:-)''

Er hesten på morsiden eller farsiden? Er kattene inngiftet?

Man gir da ikke bort en gammel tante eller onkel!

:-)

mvh

He..he...:-) Hesten er min datters:-) Kattene er delvis mine - 4 stk. Og 2 stk hos min datter og 1 hos min sønn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...